Motorsåg och handhållet

Vad använder man detta verktyg till?

8 inlägg 2081 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad använder man detta verktyg till?

Sågad  
#763640
1657570593_20220711_221226.jpg


Som rubriken,, vad har denna yxliknande pryl brukats till för något?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad använder man detta verktyg till?

Hema  
#763655
Sågad skrev:
1657570593_20220711_221226.jpg


Som rubriken,, vad har denna yxliknande pryl brukats till för något?

Hålet i ena änden, har det någon vass kant?

Användarvisningsbild

Re: Vad använder man detta verktyg till?

anersimyra  
#764075 Någon som känner igen en dylik pjäs..🤔 redskapet har en tydlig egg, det är tungt med ett tämligen grovt bearbetat skaft.
1657989308_6616bebc-bc4c-4292-9eef-dd36e9df02f0.jpeg

Avatar Fallback

Re: Vad använder man detta verktyg till?

Hema  
#764111 Murarslev? Kanske får du ta kort från fler vinklar.

Användarvisningsbild

Re: Vad använder man detta verktyg till?

Älgfoderodlare  
#764117
anersimyra skrev:Någon som känner igen en dylik pjäs..🤔 redskapet har en tydlig egg, det är tungt med ett tämligen grovt bearbetat skaft.
1657989308_6616bebc-bc4c-4292-9eef-dd36e9df02f0.jpeg


Det där är en äldre form av plogbill som satt på plogarna förr i tiden. Den skar väl torven för att sedan plogen lättare skulle kunna vända torvan. Skivrist eller skärhjul kallas det väl idag.

Användarvisningsbild

Re: Vad använder man detta verktyg till?

anersimyra  
#764120
Älgfoderodlare skrev:
anersimyra skrev:Någon som känner igen en dylik pjäs..🤔 redskapet har en tydlig egg, det är tungt med ett tämligen grovt bearbetat skaft.
1657989308_6616bebc-bc4c-4292-9eef-dd36e9df02f0.jpeg


Det där är en äldre form av plogbill som satt på plogarna förr i tiden. Den skar väl torven för att sedan plogen lättare skulle kunna vända torvan. Skivrist eller skärhjul kallas det väl idag.

Tackar för det. Säljaren trodde att den använts för att hugga sockerbetor men skaftets konstruktion stämmer bättre me d att den inte varit avsedd att hållas med handen.

Användarvisningsbild

Re: Vad använder man detta verktyg till?

Älgfoderodlare  
#764127
anersimyra skrev:
Älgfoderodlare skrev:
anersimyra skrev:Någon som känner igen en dylik pjäs..🤔 redskapet har en tydlig egg, det är tungt med ett tämligen grovt bearbetat skaft.
1657989308_6616bebc-bc4c-4292-9eef-dd36e9df02f0.jpeg


Det där är en äldre form av plogbill som satt på plogarna förr i tiden. Den skar väl torven för att sedan plogen lättare skulle kunna vända torvan. Skivrist eller skärhjul kallas det väl idag.

Tackar för det. Säljaren trodde att den använts för att hugga sockerbetor men skaftets konstruktion stämmer bättre me d att den inte varit avsedd att hållas med handen.


När jag bodde i Marma, Norduppland, så hade vi en massa gamla jordbruksredskap. O där fanns det nya plogbillar, varav en som jag tog o slipade upp o hade vid vedklyvning istället för kil. Tung, gedigen o hållbar.
Betkniv har jag också, o den ser inte ut så där.

Användarvisningsbild

Re: Vad använder man detta verktyg till?

skogsBG  
#764133 Verktyget på bilden kommer troligen från en hästplog och kallas för knivrist . Ska som nämnts skära en rak kant i grässvålen framför vändskivan . Den är lättare än modellen på senare plogar med rund klinga som kallas skivrist. Kan finnas lokala namn som t.ex rullskär .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).