Motorsåg och handhållet

Jula akylatbensin 2 takt

14 inlägg 2988 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jula akylatbensin 2 takt

Flugfiskaren  
#762602 Ska till jula imorgon och då jag behöver lite mer bränsle till röjsågen så tänkte jag köpa deras akylatbensin 2 takt , så nu undrar jag om den är bra eller är Aspen bättre , behöver nog bara två dunkar så klarar jag mig länge . Har en äldre husqvarna röjsåg 252 rx och en dolmar till gräsröjning , båda röjsågar .

Tänkte mest handla på jula när jag ändå är där så sparar jag nån krona på extra resande .



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jula akylatbensin 2 takt

anersimyra  
#762622 Julas alkylat fungerar precis lika bra som de övriga alkylaterna på marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Jula akylatbensin 2 takt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762632 Många som kommit hit med såg som inte startar på det. Några av dem behövde lite reparation efter experimenterandet.

Användarvisningsbild

Re: Jula akylatbensin 2 takt

anersimyra  
#762634
Mange skrev:Många som kommit hit med såg som inte startar på det. Några av dem behövde lite reparation efter experimenterandet.

Vad skiljer då julas alkylat från de övriga alkylaterna? Tittar man i säkerhetsdatabladet och jämför med vad som anges för alkylatens sammansättning enligt drivmedelslagen så är den synnerligen identisk med övriga alkylater och den 2 T alkylat som säljs genom jula torde likt övriga producenter använda en modern helsyntetisk olja och då en olja som inte avviker från gängse standard för en helsyntetisk 2 T olja.

Användarvisningsbild

Re: Jula akylatbensin 2 takt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762636
anersimyra skrev:... den 2 T alkylat som säljs genom jula torde likt övriga producenter använda en modern helsyntetisk olja och då en olja som inte avviker från gängse standard för en helsyntetisk 2 T olja.

Om man är osäker kan man ju köpa Julas 4-taktalkylat och blanda med t.ex. HVA:s 2-taktolja.

Avatar Fallback

Re: Jula akylatbensin 2 takt

tallen100  
#762638 Akylat är alkylat, lika bra eller dåligt beroende på vad man tycker om alkylat 😉

Användarvisningsbild

Re: Jula akylatbensin 2 takt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762661 Jag vet inte vad som skiljer men de är inte så värst lika.
Det skiljer i de flesta produkter av olika fabrikat. Oljor, mjölk bränsle i mackar och massa annat så vad är så konstigt med att det skiljer mellan olika alkylater? Just Julas skiljer sig även på Jula då de inte haft samma alltid. Lukt o färg skiljer ibland. Fick in o köpa lite för att vara säker vid nåt tillfälle, trodde kunden blandat ihop det..
Jula har ju motorsåg med... De är billigare än andra märkens likvärdiga produkter tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Jula akylatbensin 2 takt

hva555  
#762665 Har väl iofs behandlats i annan tråd men helt kort, att uppfylla en spec innebär inte likvärdiga produkter bara att saker i specen uppfylls. En enda såg har skurit för mig och det var med en av Julas blandningar. Kanske otur men varför chansa för några kronor.

Användarvisningsbild

Re: Jula akylatbensin 2 takt

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762676 starta är bra och prisvärt, vi har dock haft några 545:or som skurit, prisskillnaden mot aspen har det varit värt alla dagar i veckan... senast 5 åren har vi gått över till stihl och de sågarna fungerar fint...

vi förbrukar rätt många kubik starta 2t bränsle per år.

Användarvisningsbild

Re: Jula akylatbensin 2 takt

anersimyra  
#762678 I Europa finns endast ett fåtal raffinaderier som raffinerar fram alkylat och studerar man databladen för de ”olika” alkylaten och gör en jämförelse med de kravspecifikationer för alkylat som anges i drivmedelslagen så finns ingen anledning att anta att det raffinaderi som levererar alkylat till julas leverantör raffinerar fram en sämre produkt än övriga raffinaderier. Dessutom levererar det raffinaderi som förser julas leverantör med alkylat knappast sin produkt enbart till den leverantören om nu inte julas leverantör skaffat sig ett eget litet raffinaderi. Detsamma torde även gälla för de oljor som blandas in i bränslet och varför jag egentligen är övertygad om detta beror på en kamrat som monterat en ettikeringsmaskin hos en oljeleverantör där exakt samma olja levererades men med olika märkningar och förpackningar beroende på kund. Möjligen har dock Husqvarna blandat i någon 2T olja som är en unik produkt för just dem då avgaserna avger en distinkt lukt som inte återfinns hos någon annan 2T alkylat..🫢🙂

Användarvisningsbild

Re: Jula akylatbensin 2 takt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762691 Dessa raffinaderier använder inte alltid samma råvara till samma specade resultat. Det finns även bränsle som inte är petrolium produkt och som miljöbensin. Till o med de som märks som Alkylat.
Processen i sig går nog att göra med andra råvaror, kanske..

Användarvisningsbild

Re: Jula akylatbensin 2 takt

anersimyra  
#762717
Mange skrev:Dessa raffinaderier använder inte alltid samma råvara till samma specade resultat. Det finns även bränsle som inte är petrolium produkt och som miljöbensin. Till o med de som märks som Alkylat.
Processen i sig går nog att göra med andra råvaror, kanske..

Västeuropeiska raffinaderier är byggda för att kunna raffinera råolja från specifika länder/platser. Jag vill minnas att den mesta råoljan kommer från Nordsjön och Ryssland och för att kunna raffinera råolja från t.e.x arabländerna så krävs omfattande om och nybyggnationer för att kunna raffinera denna olja. Hur som helst så är just alkylat framställd av de flyktigaste ämnena ur just råolja.

Användarvisningsbild

Re: Jula akylatbensin 2 takt

hva555  
#762739 Är det bara oljan som skiljer?

Användarvisningsbild

Re: Jula akylatbensin 2 takt

anersimyra  
#762791
hva555 skrev:Är det bara oljan som skiljer?

Den röda innehåller 2% olja och den gröna 2,5% olja.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).