Motorsåg och handhållet

Husqvarna, Jonsered och Partners ihopslagning, en tragedi?

34 inlägg 9185 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Husqvarna, Jonsered och Partners ihopslagning, en tragedi?

DennisCA  
#761144Jag har suttit och funderat på detta. Jag tycker det är synd att tre fina företag köptes upp och slogs ihop. Världen tappade på det viset tre unika företag som utvecklade obereoende och olika produktlinjer.

Jonsered och Husqvarna så blev väl mer eller mindre identiska med olika färgscheman (kanske överdrift?), sen relegerades Jonsered märket från proffsmarknaden och slutligen gick hela märket under. Partner blev väl ganska direkt nedgraderat till konsumentnivå tror jag också.

Var detta en stor tragedi, eller var det så att tre mindre oberoende företag inte skulle ha klarat sig på marknaden och genom att göra såhär så räddades svensk motorsågstillverkning? Vad tror ni?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna, Jonsered och Partners ihopslagning, en traged

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761189Sammanslagning av likadana verksamheter är ju ganska vanligt i övrig industri så detta var kanske oundvikligt. Särskilt Partner och Jonsered (där det bara var 15 km fågelvägen mellan fabrikerna) hade nog haft svårt att överleva som separata verksamheter med rekrytering av personal med rätt kunnande och tillräckligt låga kostnader för utveckling av produkterna. Partners stora byggnad är riven (den låg precis söder om bilprovningen i Åbro industriområde i Mölndal) medan lokalerna i Jonsered finns kvar, varav en numera används för att brygga ett mycket gott öl 👍

Jonsered finns ju kvar som varumärke i USA vad jag förstått, https://www.jonsered.com/us/products/chainsaws/ med t.o.m batteriprodukter i sortimentet och naturligtvis 20-tums svärd till 50-kubikare 😀

Användarvisningsbild

totte  
#761225Det är i vilket fall ett, om än inte juridiskt, så i varje fall moraliskt, renodlat bedrägeri hur man hanterar gamla välrenommerade märken som Partner, McCulloch, Jonsereds, m fl för att invagga konsumenter i tron att de köper kvalitet baserad på decenniers utveckling av proffsprodukter, när det i själva verket är i bästa fall hyfsad konsumentkvalitet, i normalfallet urusel bilighetssmörja.

Det är ju bara att inse att se stora koncernerna totalt saknar all som helst heder och moral. Inga knep är för fula för att få folk att köpa urusla produkter, kamouflerade under varumärken som man köpt upp. Rutten affärsmoral kan inte bli mycket sämre än detta.

Det är faktist ärligare att sälja skitapparater för nästan ingenting på Jula, Biltema och andra varuhus. De utger sig inte för att vara nåt annat än de är, billiga smörja som i bästa fall fungerar, men inte gör falska anspråk på att ha anor från en ärevördig tradition.

Användarvisningsbild

DennisCA  
#761227Ja jag tycker det är ett snöpligt slut för många fina märken.

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761244Att behålla varumärken eller t.o.m. skapa nya är ju också ganska vanligt i bilbranschen. T.ex. Volkswagen/Audi/Skoda/SEAT är ju till stora delar samma sak (men där finns ju också Bentley, Bugatti och Lamborghini), Renault/Peugot/Citroen/Dacia samt alla General Motors varumärken där ju också Opel ingår och Saab ingick de sista åren.

Tyvärr är det väl så att så länge konsumenterna är "varumärkestrogna" så kommer det här eländet nog att fortsätta. Det känns som att det finns viss likhet mellan t.ex. Jonsered och Saab. Båda var tillverkare som hade svårt att klara sig på egen hand, hamnade i en större koncern där varumärket urvattnades och till sist försvann (Saab) eller är på väg att försvinna (Jonsered)

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761292Ser man det från bolaget sett så var där nog inget att välja på.
Jonsered och Partner/Jobu hade blivit ett för starkt mostånd om de slagit ihop sig mot Elux som då just köpt Husqvarna.
Det var nog inget o välja på från Elux sida.
Att det sen inte funkar så bra och fler och fler väljer utlänskt de får de nog skylla sig själva för eftersom de lyssnar lite dåligare på konsument än konkurenterna. Det har Aldrig nånsin varit mer Stihl på svenk mark än nu, i marknadsandelar. Det tror jag inte är för de är märkestrogna.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761293Det monteras inga Jonsered eller Partner längre.
Poulan är nog så gott som slut med.

Andra märken som svalts tidigare är Eia och Companion.

Fler märken innom samma koncern medför mer kostnader.
Anpassade märken för viss marknad likaså.

Konsumenten förlorar på mindre konkurans. Det är viktigare än nånsin med produktval oavsett märke idag.

Användarvisningsbild

DennisCA  
#761356Det är nog svårt att veta om man köper från konkurrerande märken eller om det allt bara är samma ägare. Nuförtiden är det ganska råddigt med sånt, då det finns företag som äger företag som äger företag som äger aktier osv. osv. Allting har blivit så uppblandat att en konsument ska behöva spendera en dag å vara internet detektiv för att va halvsäker på sånt.

Känns på ett vis lite som monopolsituation som kringgåtts genom att göra ägandet väldigt komplicerat.

Hittade denna bild:
Bild

Jag är en makita fan då det gäller batteriverktyg och en orsak är detta, dom är ett företag som inte äger andra företag, dom är ett verktygsföretag punkt slut.

TS
Användarvisningsbild

T Landström  
DennisCA skrev:Det är nog svårt att veta om man köper från konkurrerande märken eller om det allt bara är samma ägare. Nuförtiden är det ganska råddigt med sånt, då det finns företag som äger företag som äger företag som äger aktier osv. osv. Allting har blivit så uppblandat att en konsument ska behöva spendera en dag å vara internet detektiv för att va halvsäker på sånt.

Känns på ett vis lite som monopolsituation som kringgåtts genom att göra ägandet väldigt komplicerat.

Hittade denna bild:
Bild

Jag är en makita fan då det gäller batteriverktyg och en orsak är detta, dom är ett företag som inte äger andra företag, dom är ett verktygsföretag punkt slut.

Har du någon länk till bilden?
Hilti är ju oxå ett företag som bara håller på med sitt...

Användarvisningsbild

DennisCA  
Användarvisningsbild

anersimyra  
#761361Det är trist när gamla fina svenska högkvalitativa produkter går i graven. Själv dyker jag med en helt svensktillverkad och utvecklad regulator som såg dagens ljus under tidigt sextiotal. De första regulatorerna kallades Airmatic och togs fram av två entusiastiska grabbar som var verksamma på västkusten. Företaget växte dock så snabbt att det snart gick i konkurs varefter en kamrat till mig återupptog tillverkningen av regulatorerna på Kungsholmen i Stockholm och ändrade namnet till Divex. Divexregulatorerna har sedan genom åren blivit världsberömda som varande de mest fältmässiga regulatorer som står att finna och för dessas förmåga att leverera ”extrema mängder gas på extrema djup.” Och att de levererar gas/luft så att det räcker och blir över fick en Brittisk klantskalle som gjorde en recension åt ett dykmagasin erfara..😮💨 klantskallen påstod att regulatorn var mer eller mindre oanvändbar på grund av de extrema mängder gas/luft som regulatorn levererade. Men vad amatören gjort innan utprovningen, var att han, vilket han själv skrev i sin recension, ”justerat andningsventilens flöde.” Idioten hade utan nödiga kunskaper och oklart varför varit och ändrat läget på en hävarm vilket renderade idioten en leverans om ca 2200 liter fri gas/luft per minut rätt in i käften.. 🤣 💨 och att han var en amatör och idiot som inte var skickad att recensera en svensk Divex 950 regulator skrev jag förstås som ett svar på recensionen. Hur som helst så var vi i Sverige och i några övriga länder en mindre trogen skara som dök med Divex regulatorer. Runt 2005 så började SI-TECH i Lysekil sälja regulatorn under namnet ”forever S40” och regulatorn fick ett litet annorlunda utseende. I april 2011 upphörde dock försäljningen av denna S40 som förstås i praktiken var en Divex 950/960. Runt 2012-13 gick ägaren till Divex i pension varefter tillverkningen av den kanske bästa regulator som någonsin tillverkats upphörde.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
th skrev:Att behålla varumärken eller t.o.m. skapa nya är ju också ganska vanligt i bilbranschen. T.ex. Volkswagen/Audi/Skoda/SEAT är ju till stora delar samma sak (men där finns ju också Bentley, Bugatti och Lamborghini), Renault/Peugot/Citroen/Dacia samt alla General Motors varumärken där ju också Opel ingår och Saab ingick de sista åren.

Tyvärr är det väl så att så länge konsumenterna är "varumärkestrogna" så kommer det här eländet nog att fortsätta. Det känns som att det finns viss likhet mellan t.ex. Jonsered och Saab. Båda var tillverkare som hade svårt att klara sig på egen hand, hamnade i en större koncern där varumärket urvattnades och till sist försvann (Saab) eller är på väg att försvinna (Jonsered)

Ska bara tillägga att Opel inte ingår i GMs ägo längre utan såldes o finns i stellantisgruppen sen några år tillbaka tillsammans bla Peugeot mfl

jsn  
DennisCA skrev:Jag är en makita fan då det gäller batteriverktyg och en orsak är detta, dom är ett företag som inte äger andra företag, dom är ett verktygsföretag punkt slut.

Kanske det, men Makita äger ju Dolmar och har väl precis mer eller mindre dödat det märket... (Dolmars bensinmotorprodukter verkar dock fortfarande finnas i Tyskland)

Användarvisningsbild

DennisCA  
#761364Ja se där, man försöker forska i ämnet och ändå missar man sånt. Det är omöjligt att tro en vanlig konsument ska kunna veta ens en tiondel av detta.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
jsn skrev:
DennisCA skrev:Jag är en makita fan då det gäller batteriverktyg och en orsak är detta, dom är ett företag som inte äger andra företag, dom är ett verktygsföretag punkt slut.

Kanske det, men Makita äger ju Dolmar och har väl precis mer eller mindre dödat det märket... (Dolmars bensinmotorprodukter verkar dock fortfarande finnas i Tyskland)

Nya Dolmarsågar finns förvisso att få tag på hos några tyska handlare men det är då sågar som legat i lager ett antal år. Det enda jag funnit nytillverkat är mindre Solosågar som säljs av Al-ko men de större Solosågarna finns likt Dolmar/Makita inte längre listade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).