Motorsåg och handhållet

Smörja växel på Stihl FS460C

20 inlägg 4443 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Smörja växel på Stihl FS460C

Steve1  
#760888 Hej,
Tänke kolla med er om man ska smörja vinkelväxeln nere vid klingan på en sådan röjsåg?
Jag hittar inget i instruktionsboken..
tacksam för tips!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Smörja växel på Stihl FS460C

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760889
Steve1 skrev:Hej,
Tänke kolla med er om man ska smörja vinkelväxeln nere vid klingan på en sådan röjsåg?
Jag hittar inget i instruktionsboken..
tacksam för tips!


Är inte den vinkelväxeln förseglad, precis som på 490?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Smörja växel på Stihl FS460C

lerbo  
#760892 Jag har en 480fs som jag fyllt växelhuset med fettet som följde med, har väl fyllt på nångång men inte har det gått åt mycket!

Användarvisningsbild

Re: Smörja växel på Stihl FS460C

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760893
lerbo skrev:Jag har en 480fs som jag fyllt växelhuset med fettet som följde med, har väl fyllt på nångång men inte har det gått åt mycket!


Jo, 480 har påfyllningsbar vinkelväxel, medan 490 (och troligtvis även 460) har förseglad vinkelväxel.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Smörja växel på Stihl FS460C

HannuRöj  
#760898 😀 Visst går det att smörja vinkelväxeln på 460.
Påfyllningsproppen saknas, så det är bara att demontera vinkelväxeln och smörja genom lagret.
Det som behövs är en lång och tunn rör eller slang på smörjastuben.

Användarvisningsbild

Re: Smörja växel på Stihl FS460C

Steve1  
#760901 Okey - bör man göra det eller ska man tro det är underhållsfritt?
Sågen är ju beg och troligen gått på någon kommun, och jag inbillar mig att det "låter" lite torrt..
Hur demonterar man vinkelväxeln?

   TS
Avatar Fallback

Re: Smörja växel på Stihl FS460C

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760902 Jag hade nog låtit bli, men jag kanske är för lat.

Användarvisningsbild

Re: Smörja växel på Stihl FS460C

Steve1  
#760903 Lite nojjig att lagret ska skära och det blir elände med smalbenen när man trimmar eller röjer... jag vet ju inte hur mycket den har gått men killen jag köpte av på nätet sålde många som var genomgpngna med 6 mån garanti så jag gissar han vet vad han gjorde..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Smörja växel på Stihl FS460C

HannuRöj  
#760910 Enligt tillverkaren är den underhållningsfri så det inte är fel att låta den bli. Det är helt normal att den låter torr, speciellt när man gasar en aning över tomgångsvarvtalet. För mycket smörja, om ljudet är mjuk och varierar inte.

Men om du vet att den har kört många år med trimmerhuvud så skulle jag säga det är dags att smörja den.
T27 skruvarna vid rigrör ska lösas så vinkeln kan dras ur. 😀

Avatar Fallback

Re: Smörja växel på Stihl FS460C

jannee  
#760911 Det som händer om eller när vinkelväxeln skär är att klingan/trimmen stannar.
Dessutom skär den inte hux flux utan allt börjar med lite småryck, klingan/trimmen börjar liksom inte vilja gå igång.
Självklart tar man då tag i klingan och försöker snurra den och då märks det tydligt att vinkelväxeln är paj.
+ att du är några tusenlappar fattigare :oops:

Avatar Fallback

Re: Smörja växel på Stihl FS460C

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760933 En pirat som går enkelt att smörja kostar 900:-. på verktygsboden.

Avatar Fallback

Re: Smörja växel på Stihl FS460C

utgård  
#760938 Det sitter en insexskruv uppe på vinkelväxel. Den kan du skruva upp och trycka i lite fett.

Avatar Fallback

Re: Smörja växel på Stihl FS460C

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760943 Att de tog bort fettpåfyllningen beror på att folk envisades med att trycka i för mycket fett. Då flög tätningarna och växeln skar definitivt.

Användarvisningsbild

Re: Smörja växel på Stihl FS460C

Steve1  
#760946
utgård skrev:Det sitter en insexskruv uppe på vinkelväxel. Den kan du skruva upp och trycka i lite fett.

Vad är den insexskruven till för, alltså vad är syftet med den skruven?

   TS
Avatar Fallback

Re: Smörja växel på Stihl FS460C

utgård  
#760961 Vet inte riktigt men kanske dom trycker in fett där när dom monterar vinkelväxel.🙄😁

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).