Motorsåg och handhållet

Olika klingskydd

19 inlägg 3072 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Olika klingskydd

Druttenputten  
#760084 Hej!

Ni som röjer en del; är det verkligen nödvändigt att byta klingskydd mellan tex sågklinga och gräsklinga, förutsatt att klingan ryms såklart? Jag har precis köpt en 345FXT som saknar skydd, och tänkte att det kanske håller att köpa ett skydd för både klingor och eventuellt trimhuvuden?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Olika klingskydd

anersimyra  
#760085 Till trimmerhuvudet är det helt onödigt med ett skydd..😛

Användarvisningsbild

Re: Olika klingskydd

Druttenputten  
#760087 Ja det kan jag tänka mig! Vad tänker du kring slyklinga/sågklinga? Funkar det med ett och samma skydd? Isåfall kanske man kan ha ett skydd för alla?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika klingskydd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760095 Det finns en god anledning till varför det är olika skydd för sågklinga respektive slyklinga.

Å f.ö. är det inte godkännt att kombinera en 200 mm sågklinga med ett sågskydd för 225 mm klinga (å än mindre att kombinera sågklinga med skydd för snöre eller treudd).

Det handlar helt enkelt om din säkerhet och den ska du inte tumma på.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Olika klingskydd

Druttenputten  
#760096 Vad är anledningen då? De jag har sett är gjorda i samtliga gjorda i plast med lite variation i design. Är det hållbarhet, riktskydd eller vad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika klingskydd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760098
Druttenputten skrev:Vad är anledningen då? De jag har sett är gjorda i samtliga gjorda i plast med lite variation i design. Är det hållbarhet, riktskydd eller vad?


Din säkerhet! Att det inte ska komma in något bakvägen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Olika klingskydd

Druttenputten  
#760099 OK, så avståndet mellan klinga och skydd alltså?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika klingskydd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760103 Bland annat. Finns säkert fler orsaker, om du kollar med t.ex. arbetsmiljöverket.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Olika klingskydd

Druttenputten  
#760104 👍 Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Olika klingskydd

Amatörhuggare 62  
#760106 Röjer du sly, med 225 skydd. Och 200 klinga.
Så kommer du få stopp.
Buska hittar in, å låser klingan. Ska va rätt.
För det ska funka, så bra.
Som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Olika klingskydd

Druttenputten  
#760107 Verkar förnuftigt! Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika klingskydd

anersimyra  
#760109 Stänkskyddet till trimmning kom långt senare än trimmertillsatsen och skyddar egentligen bara mot sprut på skor och underben och skyddet begränsar användningen av trimmerhuvudet. Dels så finns där en kniv monterad som kapar tråden alltför kort. Med skyddet monterat så tvingas man mer eller mindre röra sig runt en stolpe vilket kan göras från en och samma position utan skydd. Vid trimmning av plattytor och kantsten kör man med fördel med lite längre tråd vilket inte fungerar med skyddet monterat. Utan skyddet så kan man dessutom använda trimmerhuvudets hela diameter och själva arbetet blir avsevärt smidigare utan en onödig extra tyngd som är det enda som det där bedrövliga skyddet tillför. Det enda skydd som behövs är visir och skyddsglasögon då inte ens den kraftigaste trimmer överhuvudtaget känns om man sätter an tråden mot käng/stövelskaft.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Olika klingskydd

Druttenputten  
#760111 Låter förnuftigt, så skydd med röjklinga är bra, men för trimmerhuvud kan man skippa det då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika klingskydd

JensSkoog  
#760121 Som alltid visar @anersimyra sig som en klog man :-bd
Körde gräsröjning idag, 1500m2, i slantor och mellan buskar
och träd. Då skulle stänkskyddet ha varit i vägen hela tiden.
Men, hela gubben var ju grön på framsidan efterpå, men
det är till att leva med :lol:

Användarvisningsbild

Re: Olika klingskydd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760134 Finns det skydd bör de användas. Att köra rätt och effektivt utan lämpligt skydd går ju tillfälligt men är ingen höjdare.
Arbetet blir inneffektivt och skade risk ökar. Både på person och omgivning.

Att lära sig vilken utrustning och skydd som är bäst för just det arbete du ska göra tar lite tid och prova sig fram till.
Finns en stor mängd hjälpmedel och tillbehör till röjare idag som gör dem mångsidigare och bättre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).