Motorsåg och handhållet

Cramer motor och röjsåg med batteri

51 inlägg 7850 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Cramer motor och röjsåg med batteri

Badger  
#760188 Tack, Niclas. Kan du även lista priserna på de mindre sågarna och röjsågen? Håll oss uppdaterade när onlineshoppen är uppe.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Cramer motor och röjsåg med batteri

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760239 Niclas.
Tack för att du tar dig tid att svara och bemöta frågor. Det är mycket värt för de intresserade och en viktig del i er kundkontakt. Det inger förtroende och hopp då vi intresserade har svårt att få kontakt med företag, generellt sett även om man själv är näringsidkare och är i branchen.
Detta svar är bra initiativ som säkert uppskattas av många mer än mig och i mitt tycke föredömligt!
Ser fram emot att läsa o lära mer.

Användarvisningsbild

Re: Cramer motor och röjsåg med batteri

JAndersson  
#760253
Niclas Lagergren skrev:Hej!
Jag jobbar med Cramer här i Sverige och skall nu försöka besvara så många frågor som möjligt som dykt upp här i tråden.

Vi valde att medverka på Elmia wood dels för att det ligger väldigt nära vårt utveckling och forskningscenter i Jönköping. Men också för att det är en otroligt bra plattform att synas på gällande proffsmaskiner, och vi är nya på marknaden fortfarande så marknadsföringen är jätte viktig för oss.

Vi valde att inte sälja direkt på Elmia för detta var lansering av våra nya maskiner och dom kommer att finnas inom kort hos alla våra återförsäljare.

Vi har nu 2022 gjort en omstart av bolaget och är i början av uppbyggnadsfasen av nya återförsäljare, plus att 82volt riktar sig mycket mot proffs inom park, kyrka, kommun, golf och entreprenörer. Därför färre återförsäljare just inom 82volt.

Vår hemsida med näthandel kommer förhoppningsvis inom kort vara igång och då kommer man kunna handla maskiner på nätet till samma pris som i butiker. och våra återförsäljare jobbar också med att få upp artiklar på sina sidor.

Vår röjsåg har motor bak just för vikten och balansen i maskinen. Vår trimmer har motor fram och blir utan batteri framtung, men med rätt batteri så får man en behagligare viktfördelning i maskinen.

Våra återförsäljare jobbar idag med maskiner och service själva, så idag finns det större chans till service närmare där man befinner sig. och servicedelar till bra priser.

Tack så jätte mycket till alla som var förbi och testade maskiner och kom med feedback, jätte viktigt i vårt arbete framåt med maskiner.

Exempel på pris och vikt:
82CS34 kedjesåg
vikt: 4,55kg
Pris: 5240kr ink moms

82v290P Batteri
vikt: 2,04kg
pris: 3359kr ink moms

82c2 laddare
pris: 1575kr ink moms

Vikt såg: 6,59kg
Pris: 10 174kr ink moms

Jag hoppas jag kunnat besvara ett par frågor.
//Niclas


Hej Niclas. Håller med övriga talare, väldigt uppskattat att du skriver i denna tråd!

Är 82CS34 en ny kedjesåg från Cramer? Hittar nämligen ingen info om denna såg på er hemsida. Om jag tolkar benämningen korrekt så är denna såg på 3,4 kW, låter väldigt lovande i så fall 👍 Måste säga att både vikt och pris i så fall är mycket konkurrenskraftiga! Nu vart man bra sugen på att köpa en Cramer såg ändå 😀 Kommer det finnas möjlighet att klämma och känna på en såg i Öviks området (inklusive Umeå och Sundsvall)?

Användarvisningsbild

Re: Cramer motor och röjsåg med batteri

Niclas Lagergren  
#760269 Hej!
Tack så mycket.
Ja precis den lanserades på elmia wood och kommer finnas hos våra dealers till sommaren och hösten. Vi jobbar även på att få upp den på hemsidan så fort vi har möjlighet.

Idag finns vårt sortiment med bland annat 2,5kw kedjesåg hos x-maskiner i ö-vik och sundsvall och hos Norrmaskiner i umeå.
På vår hemsida finns mer information: https://cramertools.com/se/sv/hitta-din-handlare

Användarvisningsbild

Re: Cramer motor och röjsåg med batteri

Niclas Lagergren  
#760276 Hej!

Priser Cramer kedjesåg och röjsåg.

Kedjesågar
82CS15: 3 495kr
82CS25: 4 195kr

Nya sortimentet kedjesågar
82TCS15: 4 409kr (tophandle/aboristsåg)
82CS24: 3 884kr
82CS27: 4 462kr
82CS34: 5 240kr

Röjsåg
82TBX20: 6089kr (ink sele röjklinga, tråd och slyklinga)

Knappen på sidan av våra kedjesågar sitter där av säkerhet. Knappen behöver endast tryckas in vid uppstart, när sågen är igång så finns det inget behov av att hålla den intryck längre, men självklart tittat vi på andra lösningar.

Användarvisningsbild

Re: Cramer motor och röjsåg med batteri

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760278 Jag tror att de flesta här är vana vid den lösning mot ofrivilligt gaspådrag som finns på vanliga bensinmotorsågar och gärna ser att den lösningen även hamnar på batterisågarna ("svårt att lära gamla hundar att sitta").

Niclas: Du skrev att säkerhetsknappen för ofrivilligt gaspådrag bara behöver vara intryckt vid start. Hur länge kan sågen gå på "tomgång" utan att man behöver trycka in knappen igen?

Hinner man t.ex. ta några steg framåt vid t.ex. kvistning, utan att behöva trycka in säkerhetsknappen igen?
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 28 jan 2024, 22:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Cramer motor och röjsåg med batteri

JAndersson  
#760284
Niking skrev:Jag tror att de flesta här är vana vid den lösning mot ofrivilligt gaspådgrag som finns på vanliga bensinmotorsågar och gärna ser att den lösningen även hamnar på batterisågarna ("svårt att lära gamla hundar att sitta").

Niclas: Du skrev att säkerhetsknappen för ofrivilligt gaspådrag bara behöver vara intryckt vid start. Hur länge kan sågen gå på "tomgång" utan att man behöver trycka in knappen igen.

Hinner man t.ex. ta några steg framåt vid t.ex. kvistning, utan att behöva trycka in säkerhetsknappen igen?
/Niklas


Bra synpunkter och fråga. Är lärd att vinkla sågen och gasa med tummen vid fällning när jag tog motorsågskörkort A och B i fjol. Känns som nuvarande placeringen av säkerhetsknapp på Cramer sågarna kommer upplevas som besvärlig då. Men om man har en viss tid på sig efter att tryckt in knappen kanske det fungerar att använda tummen för både knapp och gas?

Användarvisningsbild

Re: Cramer motor och röjsåg med batteri

Badger  
#760286 Tack för info
82TBX20: 6089kr

Känns som en intressant såg. Gillade den vid provsågningen. Det enda som inte var helt perfekt var ”dödmsnsgreppet” för gasen. Det hakade fast och var svårt att trycka in. Var exet på mässan en prototyp eller var det något man gjorde fel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Cramer motor och röjsåg med batteri

Niclas Lagergren  
#760344 Kul att du tyckte om den vid provkörningen.
Ja den på mässan var endast en prototyp och den skall ändras inför försäljningen. Personligen tyckter jag det var bekvämare och bättre med handske.

Användarvisningsbild

Re: Cramer motor och röjsåg med batteri

Niclas Lagergren  
#760345 Knappen på sidan måste tryckas in varje gång man skall ”starta om” sågningen.
Vinklingen blir annorlunda men man kan göra det utan att behöva byta grepp, använd bara pekfinger och tumme så kommer man åt båda knapparna.
Som med mycket annat så vänjer man sig efter ett par användningar😊

Användarvisningsbild

Re: Cramer motor och röjsåg med batteri

Badger  
#760382
Niclas Lagergren skrev:Kul att du tyckte om den vid provkörningen.
Ja den på mässan var endast en prototyp och den skall ändras inför försäljningen. Personligen tyckter jag det var bekvämare och bättre med handske.


Handske? Var det det på? Eller hur ser det ut? Kommer prototypen ändras något innan ni börjar sälja den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Cramer motor och röjsåg med batteri

Niclas Lagergren  
#760387 Ursäkta, menar ju såklart handskar på händerna :) det var lättare att greppa och låsa upp röjsågen då.
I dagsläget vet jag inte hur den kommer ändras.

Användarvisningsbild

Re: Cramer motor och röjsåg med batteri

Badger  
#760399 Ok, det är nog bra om ni justerar så att ”avtryckarna” sticker ut lite mer och blir distinktare att trycka in.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Cramer motor och röjsåg med batteri

anersimyra  
#760454 De större motorsågarna är mycket intressanta då batteridrivet är och kommer att bli ett stort plus vid våra nuvarande kommunala uppdrag och framförallt vid kommande upphandlingar..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Cramer motor och röjsåg med batteri

Niclas Lagergren  
#760514
Badger skrev:Ok, det är nog bra om ni justerar så att ”avtryckarna” sticker ut lite mer och blir distinktare att trycka in.



Tack för feedback. Skall framföra detta👌🏻

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).