Motorsåg och handhållet

Hjälp med fästning av startfjäder till Jonsered EV 451

7 inlägg 2092 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp med fästning av startfjäder till Jonsered EV 451

Skogsvandraren2022  
#759339 Hej!
Ny på forumet och har en fråga hur själva startfjädern ska sitta monterad på Jonsered EV 451? Jag hade oturen att sågen slog stopp mot en ståltråd vilket resulterade i att kåpan till dragsnöret åkte upp (tydligen hade den ena av de två muttrarna som höll fast den lossnat, det ska ju vara fyra egentlige men de två andra har tydligen försvunnit genom årens lopp) hur som helst så åkte rullen ur och jag har försökt klura ut hur den ska sitta utan större framgång, vore tacksam om någon kunde bidra med ett foto eller förklara med en ritning hur den ska sitta. Går det förresten få tag i dessa skruvar eller muttrar som kåpan fstes med? De skruvas ju med insexnyckel.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med fästning av startfjäder till Jonsered EV 451

totte  
#759358 Slruvarna bör du kunna hitta hos vilken sågverkstad som helst. Järnhandlare däremot är numera ofta mycket klent sorterademed sånt. Men om du inte bryr dig om utseendet så funkar vanlig spårskruv. Brukar vara M5.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med fästning av startfjäder till Jonsered EV 451

Skogsvandraren2022  
#759400 Tack för svaret, det duger gott och väl med vad som helst som håller ihop det. Ingen som känner toll någon bild på hur en startfjäder ska sitta inne i själva plasthöljet som den ligger i? Det är ju två böjda "krokar" vad ska de vara fästa i? I spåren på den andra metalldelen passar den ena änden, men den andra änden har en liten sprint eller vad man ska kalla det så den är för stor för de spåren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med fästning av startfjäder till Jonsered EV 451

DennisCA  
#759424 Jag kan ta fram en bild sen idag, har ännu min i delar.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med fästning av startfjäder till Jonsered EV 451

DennisCA  
#759449 Kan ändå ta bild, men råkade över detta, från 451EV manualen på chainsawcollectors.se
Bild


Bild
Bild


http://files.chainsawcollectors.se/down ... al_SWE.pdf

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med fästning av startfjäder till Jonsered EV 451

DennisCA  
#759455 OK här är då kåpan, jag har monterat ihop den igen efter jag rengjort den
Bild


Plockar bort linhjulet
Bild


Drar ut fjäderbehållaren och såhär sitter fjädern i den:
Bild


P.S. Om jag kunde fråga en tjänst av dig, vore det möjligt för dig att mäta resistansen på värmeelementet till det främre handtaget? Det skulle hjälpa mig återskapa det som saknas på min såg.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med fästning av startfjäder till Jonsered EV 451

Skogsvandraren2022  
#759612 Stort tack för detta! Nu blev det genast mycket lättare att montera ihop det hela. 😀
Dock råkade jag slarva bort den sista återstående skruven till kåpan, så jag får försöka införskaffa något lämpligt innan jag kan testa den. Tyvärr har jag inget mätinstrument till att mäta det du efterfrågar, annars hade jag gärna gjort det som tack för hjälpen, men hoppas du får hjälp av någon annan. Jag har inte testat värmen i handtaget på min såg heller, så är osäker på om det fungerar.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).