Motorsåg och handhållet

Ta av koppling Stihl 241?

11 inlägg 2111 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ta av koppling Stihl 241?

forest.  
#758725 Hur låser man vevaxeln och vilket håll ska kopplingen lossas?

Så en som stoppa startsnöre ner i tändstiftshålet eller är det fel sätt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ta av koppling Stihl 241?

JensSkoog  
#758760 Använd inte startsnöre. Det kan fastna neri där och då har du ett helsike.
Stihl har en liten plastsak som du kan stoppa neri som håller kolven i position.
Annars går det ofta att använda en mutterknackare.
Bara kom i håg att det är vänstergängad, så knackaren ska dra framåt.

Användarvisningsbild

Re: Ta av koppling Stihl 241?

Rotvältaren  
#758780 Jag föredrar att stoppa kolven med hjälp av snöre. Se bara till att baxa kolven så högt att den täcker portarna, ligger kolven för lågt kan snöret leta sig in i en port och sedan har man det helsike föregående talare nämner. Och som föregående talare också nämner, kopplingen lossas medurs.

Användarvisningsbild

Re: Ta av koppling Stihl 241?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758848 Jag stoppar inte gärna in nåt som inte hör dit i cylindern om jag kan undvika det.
Det kan ställa till det även om man får dit det rätt.
Snedbelastat, lager skador, vevaxelskadorm kolv skador, lös skit som far rundor...

Jag knackar av dem utan kolvstopp 95ggr av 100. Oftast med ett väl anpassat dorn med bra anlägg. Många små knack inte mycket våld alls.
Använder sällan med mutterdragare.

Användarvisningsbild

Re: Ta av koppling Stihl 241?

Rotvältaren  
#758856 Jag knackar inte kopplingen för det finns alltid en risk för snedbelastning, lagerskador,vevaxelskador, skadade packboxar osv osv....

Användarvisningsbild

Re: Ta av koppling Stihl 241?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758880 Hur blir de skadorna till?

Användarvisningsbild

Re: Ta av koppling Stihl 241?

Rotvältaren  
#758882
Mange skrev:Hur blir de skadorna till?


Hur uppkommer dessa skador om man använder ett snöre eller ett stopp?? Att dänga till vevaxeln ute i perferin torde knappast vara mindre skadefritt än att belasta vevaxeln jämt över centrum som när man stoppar kolven.
Det är dock högst osannolikt att skador skulle uppstå oavsett om man knackar i kopplingen eller använder snöre/stopp

Användarvisningsbild

Re: Ta av koppling Stihl 241?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758909 Jag dänger inte till nåt.
Småknack skapar vibrationer, inte kraft.

Har bytt nog med spräckta kolvar o skadade vevaxlar så jag använder inte kolvstopp om jag kan undvika det.
Lätt till att man oroar eventuell beläggning i kompressions utrymmet. Skit som släpper då eller senare. Jag tycker det är onödig risk.
När jag knackar sitter inte motorn fast med nåt nånstans. Minimalt med skaderisk.

Användarvisningsbild

Re: Ta av koppling Stihl 241?

Rotvältaren  
#758923 Hur kan det vara mindre skaderisk att utsätta vevaxeln för påfrestning ute i periferin än centralt? Ditt raljerande i all ära men det besvarar inte frågeställningen...
Jag vidhåller att skaderisken är den samma oavsett tillvägagångssätt, att kolvar och lager skadas beror mer sannolikt på handhavandefel än arbetsmetod.
Din arbetsmetod med fel handhavandesätt orsakar garanterat haveri det också.

Användarvisningsbild

Re: Ta av koppling Stihl 241?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758925 Jahapp....

Användarvisningsbild

Re: Ta av koppling Stihl 241?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758929 Hur kan jag svara så det nöjer dig?

Det blir ingen kraft när jag knackar, inte kraft nog att motorn går runt, och så pass mycket kraft tål den. Inget är fastsatt, den lilla kraft där blir slår inte emot nåt stumt.
Vibrationerna i de olika materialen gör jobbet.
Var är gränsen mellan svar och raljerande?
Det krävs lite träning och väldigt bra anläggning men sen går det fint.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).