Motorsåg och handhållet

Issågning

6 inlägg 1647 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Issågning

Andreas Sundholm  
#758475 Hej

Jag tänkte fråga vilken sorts motorsåg det bör vara vid issågning? Ska den vara kraftig, eller räcker det bra med en lite mindre typ 345:a?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Issågning

anersimyra  
#758483
Andreas Sundholm skrev:Hej

Jag tänkte fråga vilken sorts motorsåg det bör vara vid issågning? Ska den vara kraftig, eller räcker det bra med en lite mindre typ 345:a?

Is är hårdsågat på så sätt att det vatten som kedjan drar med sig ger ett rejält motstånd. Kedjan drar dessutom med sig rejält med vatten upp i motorkroppen vilket riskerar att sugas in i förgasaren om oturen är framme. Enligt uppgift kan det dessutom skapas en tät vattendimma i förgasarutrymmet som kan förorsaka en kolvskärning på insugssidan på grund av att den höga vattenhalten i insugsluften.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Issågning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758485 Det är lite beroende på hur mycket du ska köra och isens tjocklek med.
Ska du ta ett hål då och då eller köra mycket?

Vatten i sig kan ställa till lite bus som sagt.
Köra i vatten är lärorikt och ger erfarenheter rätt snabbt.

Typ av luftfilter påverkar då papp, fiber filter inte gillar fukt eller kall temperaturer.
Öppen vinterlucka kan hjälpa om den inte suger vatten/is med fläkten då är det tvärt om so kolla noga o försök undvik den suger upp nåt.
Snöskydd kan hjälpa lite.
Likaså förfilter i nylon.

Användarvisningsbild

Re: Issågning

Elis76  
Användarvisningsbild

Re: Issågning

Andreas Sundholm  
#758652 Vilken sorts kedja tycker ni passar bäst just till issågning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Issågning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758701 Det är inte mycket kvistning och är det raka skär så är nog säkert mejseltand att föredra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).