Motorsåg och handhållet

Bränslediskussion återigen

36 inlägg 5072 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bränslediskussion återigen

anersimyra  
#757894
DennisCA skrev:Eftersom detta blev en egen tråd ska jag passa på att fråga också, detta med blandningsförhållanden... Manualen för sågen jag undrar om säger 1:40, vad gör det om man ger den 1:36 mix istället? Har läst på nätet att vissa ger samma såg denna blandning och menar lite mera tvåtaksolja agerar skyddande för motorn och ökar dess livslängd. Stämmer detta? Kan hända det var 1:32 och inte 1:36 men oavsett...

Eftersom detta är en så gammal såg (Jonsered 451EV) tänkte jag den har förmodligen körts stor del av sitt liv på mackbensin, förra ägaren sade han har kört på "2-takt motorsågsbensin" med vilket jag då antar han menar färdigblandad alkylatbensin av nåt slag. Så den har väl körts först på mackbensin, sen på alkylat, för jag tror inte det fanns alkylat på 80 talet?

I t.e.x manualen för HVA practica från 1979 och i manualen för 444 från 1983 så står det att om man använder HVA:s ”egna” oljor så ska inblandningen vara 2% men 4% vid användning av andra oljor. Jag talade en gång i mitten av 90 talet med en försäljare på Bo Zenk i Nyköping som vid tiden var en av landets ledande leverantörer av HVA motorsågar och han berättade att dåtidens HVA sågar enligt HVA i praktiken klarade sig på en inblandning av 1% olja..💦💦💦🙂👍

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bränslediskussion återigen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757900 Jag ser rätt mycket på bänken här. Det är några såg som passerat de sista 17 åren och vissa slutsatser är tydliga.
Av de sågen jag ser med bränsle oroblem är handelsbensinen helt klart över-representerade.
Jag säljer själv inte bränsle i nån form.

Det är skillnad på alkylat bränslen och dess sammansättningar. Vissa är inte ens petrolium produkt.

Användarvisningsbild

Re: Bränslediskussion återigen

DennisCA  
#757980 Jag kollande nu på dunken med tvåtaktsbränsle jag har och det är Nestes blandning.

Bild


Jag har aldrig tänkt på märket utan mest kört det som finns i affären, ibland blandar jag eget med tvåtaktsolja eftersom jag då hade en gräsklippare som ska ha 4T bensin, nu utbytt mot robot så jag har bara behov av 2T.

Jag körde mackbensin nån gång i min stihl också då jag hade slut, funkade OK. Jag körde det i gräsklipparen också. Jag misstänker de flesta gör som jag och hoppar fram och tillbaka beroende på vad som finns till hands.

Användarvisningsbild

Re: Bränslediskussion återigen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758002 Står det nån innehållsförteckning på den?

Användarvisningsbild

Re: Bränslediskussion återigen

Fredi  
#758041 Detta är Nestes småmaskinsbensin som även säljs på mack i Finland. 4T versionen blandas med biologiskt nedbrytbar syntetisk 2T olja står det på nätet. Hittade ingen innehållsförteckning på nätet men kanske det finns nånstans? Själv har jag kört med denna från mack blandat med Husqvarnas 2T olja i flere år.
Edit: hittade produktinfo

Användarvisningsbild

Re: Bränslediskussion återigen

DennisCA  
#758045 Tur du hittade det stod inget på burken heller. Märkte jag har också Stihl motomix 2T.

Användarvisningsbild

Re: Bränslediskussion återigen

anersimyra  
#758055 Jag tankade stihl motomix i en lånad bensinvinsch som jag tidigare kört på Aspen utan problem och maken till skräpsoppa får man leta länge efter då vinschen knappt gick att starta och den stannade vid belastning. 🤬 jag bytte till Aspen och drog åt stiftet som satt löst och då gick vinschen som en klocka. I nio fall av tio så hade det säkert skyllts på soppan trots att det var ett löst stift som var boven.. 😀

Avatar Fallback

Re: Bränslediskussion återigen

tallen100  
#758071
anersimyra skrev:Jag tankade stihl motomix i en lånad bensinvinsch som jag tidigare kört på Aspen utan problem och maken till skräpsoppa får man leta länge efter då vinschen knappt gick att starta och den stannade vid belastning. 🤬 jag bytte till Aspen och drog åt stiftet som satt löst och då gick vinschen som en klocka. I nio fall av tio så hade det säkert skyllts på soppan trots att det var ett löst stift som var boven.. 😀

Stiftet lossnade troligen för att du inte körde på aspen 😉 😅
Konstigt att det inte skruvade fast sej självt när du hällde i det "rätta bränslet" igen 🤔

Användarvisningsbild

Re: Bränslediskussion återigen

anersimyra  
#758076
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Jag tankade stihl motomix i en lånad bensinvinsch som jag tidigare kört på Aspen utan problem och maken till skräpsoppa får man leta länge efter då vinschen knappt gick att starta och den stannade vid belastning. 🤬 jag bytte till Aspen och drog åt stiftet som satt löst och då gick vinschen som en klocka. I nio fall av tio så hade det säkert skyllts på soppan trots att det var ett löst stift som var boven.. 😀

Stiftet lossnade troligen för att du inte körde på aspen 😉 😅
Konstigt att det inte skruvade fast sej självt när du hällde i det "rätta bränslet" igen 🤔

Så måste det vara.. 😀 nu måste vi se till att genast sprida informationen att motomixen får tändstiftet att lossna.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Bränslediskussion återigen

DennisCA  
#758078 Dom luktar åtminstone olika. Jag vet inte vad det beror på, alkylat som alkylat borde man tycka. Tvåtaktsoljorna som gör det?

Jag luktade i tanken på sågen jag köpt för att se om det luktade som nån av alkylatdunkarna jag har men tycker det påminde mera om mackbensin (fast säljaren påstod han kört på "motorsågsbensin"), men inte kanske riktigt? Jag är ingen bensinsniffar expert.

Avatar Fallback

Re: Bränslediskussion återigen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758079 Oljan spelar mycket stor roll för lukten på både bränsle och avgaser.

Denna säsongen har jag kört med Q8 RS extreme. Första tanken tyckte jag det luktade crosstävling. Tycker den genererar lite avgaser annars.

Användarvisningsbild

Re: Bränslediskussion återigen

anersimyra  
#758080 Aspen 2 T:s avgaser luktade starkt av popcorn när bränslet introducerades och gjorde att man blev hungrig..🤤 Numera stinker Aspen 2T som unken blöt tåbira men avgaserna är tämligen luktfria..🙂

Avatar Fallback

Re: Bränslediskussion återigen

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758156 All alkalyt i swedala är Greta vänligt i dag totalt utan energie innehåll vilket gör att sågar/röjsågar blir trötta orkeslösa testade under fjolåret varför gick inte röjsågen klockt vid tung gräsröjning fick inte ens sågen att varva mätt med varvräknare
testade en massa olika alkalyter och alla var med samma resultat utan energi innehåll .
röjsågen varvade i arbete ca 7000 vilket är mellan registret den varvade fint obelastad men inte belastad bytte till vanlig 98 och 2% vad händer jo såg fan går som den skall och vad skulle hända om man fick tag i lite Tysk 98 som inte är Greta godkänd.
Dom alkalyterna som jag testade och inte hade något energie innehåll.
Aspen
Husqvarna xp den luktade starkt när den kom i dag luktar den inget.
kemytyl ag
sthil motomix var bra en gång i tiden
Och några till som jag har glömt vad dom heter
Den stora skillnaden som märker är att man får sänka tomgången på motorsågen med vanlig 98.
Jag har även en lövblås som har varit ett rent helvete att starta med alkalyt den startade på 3 draget härom dagen då har den ståt en helvinter .

Användarvisningsbild

Re: Bränslediskussion återigen

Grålle52  
#758160 Går den inte klockt på alkalyt

Användarvisningsbild

Re: Bränslediskussion återigen

anersimyra  
#758162
Grålle52 skrev:Går den inte klockt på alkalyt

Min 62 cc ”gäddan” går rätt klockt på Aspen.. 😀

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).