Motorsåg och handhållet

Motorsågservice Förgasarbyte

7 inlägg 1863 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsågservice Förgasarbyte

ulfgustav  
#757216 Är det vanligt att man måste byta förgasare på motorsåg. Min 4 år gamla motorsåg började bli svårstartad för en tid sedan, rengjorde den och gjorde vissa kontroller, konstaterade att den fick inget bränsle. Beslöt då att lämna in den för service hos märkesverkstad. efter 4 veckor fick jag den tillbaka och de hade felsökt och till slut bytt förgasaren. Reparatören påstod då att nuvarande bensin är så dålig att det är vanligt att man får byta förgasare?? Kan detta stämma eller vad? Jag har alltid tankat Aspen, är det orsaken, eller vad?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågservice Förgasarbyte

plax  
#757218 Enkelt att skylla på bränslet när de inte hittar felet (orkar felsöka) 🙃

Användarvisningsbild

Re: Motorsågservice Förgasarbyte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757332 Vilken motorsåg gäller detta?

Avatar Fallback

Re: Motorsågservice Förgasarbyte

ulfgustav  
#757402 Sågen är en ECHO inköpt 2018

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågservice Förgasarbyte

Rotvältaren  
#757407 Nästan säker på att det sitter en Walbro förgasare i den men rätta mig om jag har fel. Låter lite långsökt att bränslet skulle orsaka sådana problem på en Walbro att man ser sig nödgad att skrota den. Vad som möjligtvis kan hända ibland att rester efter tillverkningen sätter sig så att det inte går att få loss men det är nog ganska sällsynt det med.

Enda rimliga förklaringen jag kan komma på är att det ibland kanske är en lägre kostnad att ersätta befintlig förgasare med en ny.

Avatar Fallback

Re: Motorsågservice Förgasarbyte

ulfgustav  
#757419 Vet inte orsaken, men service verkstan hade försökt med att byta membran, men det hjälpte tydligen inte. Har haft sågen sedan 2018 använt Aspen och till denna sågen har jag förbrukat ca 30-40 liter en i övrigt trevlig såg i vedskogen och gallring då jag har 12" svärd på den

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågservice Förgasarbyte

anersimyra  
#757421
ulfgustav skrev:Vet inte orsaken, men service verkstan hade försökt med att byta membran, men det hjälpte tydligen inte. Har haft sågen sedan 2018 använt Aspen och till denna sågen har jag förbrukat ca 30-40 liter en i övrigt trevlig såg i vedskogen och gallring då jag har 12" svärd på den

Minns jag inte helt fel så finns det två st finfilter i förgasaren som kan sättas igen och en felaktig nålventil kan förstås också vara orsaken. Å andra sidan kan en förgasare vara rent ”omöjlig” att få fason på.. 😮 jag har själv två walbroförgasare med nybytta membran och vad som hände efter membranbyte var att tomgången var omöjlig att få stabil med den ena förgasaren medans tomgången blev perfekt med den andra men den senare ger problem på höga varv. I övrigt så fungerar förgasaren med tomgångsproblem perfekt vid gaspådrag och fullvarv..🤨

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).