Motorsåg och handhållet

Aspen bränsle i gammal motorsåg.

17 inlägg 27733 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Aspen bränsle i gammal motorsåg.

calle336  
#47493Halloj
jag är ny på detta forumet å har kikat runt lite och hittade inget om detta.
Vi håller på å gallrar lite i våran skog. Vi köpte en ny Qvarna för 2 år sen typ å kör den på Aspen färdigblandade bränsle.
Samt så kör vi nu också med den gammla motorsågen även den en Qvarna 42 om jag minns rätt. Den har ju några år på nacken och vi har alltd kört den på hemmablandad mack bensin. De känns ju nu bökigt å ha med sig 2 olika sorters bränsle. Kan man köra med Aspen i den gamla sågen också? Eller riskerar man att den packar ihop av gammla beläggningar som släpper osv ??
Mvh Calle

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle i gammal motorsåg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47498Den risken finns....
Det är nog lite beroende på hur det ser ut...
Jag vet flera som bara byter utan åtgärd o säger att det funkar fint.
Men jag vill nog riva den o göra rent, i alla fall kolv topp och cylinder topp o kanske skölja vevhus ett par ggr i ren bensin för att sen blåsa torrt....

hejmer  
#47645Jag brukar slå på aspen även i gamla sågar som gått på hemblandad smörja o aldrig stött på några bekymmer med det, fast verkar den väldigt sotig så kanske de kan va lämpligt att öppna den o rengöra

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47668Hej! om du läser i tråden problem med aspen så kan du läsa om mina försök att köra en husqvarna 238 på alkylat bensin. jag gjorde aldrig någon total regöring av min såg då jag funderar på att köpa en ny såg, kanske är det en rengöring som krävs i mitt fall för att det skall fungera. jag hadde problem med att sågen tjuvstannade då jag släppte gasen, och att sågen sedan var ganska seg att få i gång när den blivit varm. min såg tog i alla fall ingen skada av att prova alkylat bensin, däremot så märkte jag skillnad mellan olika märken, där aspen var det som fungerade bäst. jag körde upp ca 7 liter totalt innan jag fick erkänna mig besegrad och tyvärr fick återgå till vanlig bensin. men varför inte prova, och om sågen går bra på aspen lägga lite tid på en rengöring och sedan köra på detta. nu är jag på inget vis någon expert på området, men min såg tog i alla fall ingen skada av att göra ett försök.

Användarvisningsbild

#47683Vid alla bränsle byten behövs i regel justering.

Även vid ändring i blandningar etc...

Användarvisningsbild

#47684Jag rekommenderar nog inte att köra Alkylat i såg som tidigare fått Mack soppa.
Bättre o byta bränsle o såg samtidigt, tror jag.

calle336  
#47687Nä jag vet inte tanken med att byta va ju mest för att slippa ha olika bränslen med sig när vi e ute i skogen. Men de kanske bara är dumt. Kanske lika bra å köpa en ny såg i stället :) Och de e ju roligare dessutom :grin:

TS
Användarvisningsbild

masterchief  
calle336 skrev:Nä jag vet inte tanken med att byta va ju mest för att slippa ha olika bränslen med sig när vi e ute i skogen. Men de kanske bara är dumt. Kanske lika bra å köpa en ny såg i stället :) Och de e ju roligare dessutom :grin:

Om du ändå funderar på att köpa ny såg så varför inte prova att köra med den gamla på aspen först.
Det värsta som händer kan vara att den skär.
Jag har konverterat 3 gamla sågar, varav en urgammal röjsåg, en hva65. Inga problem har det varit mer än man fått finjustera förgasaren lite.
Fast du ska vara beredd på att det finns en risk att sågen havererar 8)

Lennart Johansson  
#48379Jag har kört många gamla motprsågar på Aspen 2-takt. Inga problem, men känns det behövligt med en sanering först, varför inte.

Har dristat mig att köra mina MF20 och MF35 bensintraktorer på Aspen 4-takt, (Gräsklipparbensin) Enda problemet är att alla gamla packningar i bränslesystemet krackelerar. Om det beror på bensinen eller ålder har jag inte tittat närmare på utan byter generellt,

Användarvisningsbild

#48396Kan det vara sprickor som blir rena o då läcker? Tidigare var de fyllda med skit o rester, senare öppna...
Har sett detta på en o annan såg...

Användarvisningsbild

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48440Det finns ju många äldre gummikvalisorter som inte ens tål modern vanlig bensin. Hade en totalrenoverad DeSoto som vid renoveringen fick en repsats monterad i bränslepumpen. Kört i 2 år utan problem när helt plötsligt pumpen börjar vrålläcka. Membranet var helt upplöst o kvar var bara några lager tyg/armering. Kollade runt lite o vid tillfället hade vissa tillsatser tagits bort i bensinen pga nya regler(detta hände runt -92). Ringde han jag köpt repsatsen av o han var förtvivlad över alla telesamtal han fått. Alla satser han sålt av detta fabrikat hade gett upp inom loppet av några veckor.

Magnus M

andan  
#110047Hej,

Jag körde idag min gamla Husqvarna 55 på aspen för första gången... Den gick utan problem tills den blev varm, då stannade den på tomgång... Jag justerade och fortsatte... Men enda sättet att få det att funka va att justera vid tankning för att när sågen åter var varm justera igen... Kör jag med inställningen den vill ha när den är varm när den är kall så rusar kedjan, ställer jag den så den går som den ska när den är kall så dör den när den är varm... Va fasen kan detta bero på? Sågen funkar perfekt på vanlig bensin...

MVH
//
Anders

Användarvisningsbild

totte  
#110061Troligen har det löst upp diverse beläggningar i bensinslngar och annorstädes som sen satt sig i förgasaren, det brukar hända. Kolla hur inloppssilen under pumpmembranlocket ser ut. Skall du byta från vanlig till aspen bör du plocka isär sågen göra rent och byta alla bränsleslangar.

andan  
#110134Aspen gör ju reklam för sin soppa bl.a. med argumentet att den innehåller mycket mindre lösningsmedel. Vad är det då som löser gammalt skit i sågarna?
Om det nu är så att det satt sig skit i förgasaren, är det då skillnad mellan kall och varm såg? Borde den inte gå dåligt hela tiden?

Användarvisningsbild

totte  
#110145Vet inte vad det är som löser, det är dock ett faktum att alkylatbensinen löser upp gamla beläggningar både i ledningar och inuti sågen. Den innehåller inte en del otäcka saker som vanlig bensin har, men har andra substanser som tydligen har den här effekten.

Hur en såg går när det är nåt med förgasaren kan man aldrig förutse. Observera att det här med Internetdiagnos är en omöjlig historia, det enda man kan göra är att föreslå saker att börja luska i, går aldrig att säga säkert att "Det här är felet". Sen så börjar man ju utifrån och kollar och går inåt, ingen idé att riva sågen om det är skit i förgasarn, så sånt kollar man först.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).