Motorsåg och handhållet

Vilken motorsåg?

37 inlägg 5581 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Nonkan  
#755899 Står det verkligen inte c-e på klisterdekalen på det svarta kastskyddet?

Står förmodligen bara c på startapparaten, men det är inte där hela modellnamnet står.

Har du kartongen så kan du kolla påklistrade etiketten, där står exakt modell.


mareka skrev:
Skarj skrev:Din heter nog C? (eller T om gashandtaget sitter uppe på), den med easy start heter C-E. 14 " är ett argument för mig att välja 194:an, skulle säga priset är huvudargumentet för 170 + att den troligen är bra nog, förutom kortsvärd och bökig kedjesträckare verkar den bra, om den är lättstartad. Synd att jag inte fick känna på starten på 194:an, tror det skulle vara vad som avgör för mig, vill få tag på en löjligt lättstartad såg :)

Ja, det står bara C på sågen. När jag beställde den (från Maskinklippet) stod det dock C-E på modellen varför jag trodde det var en sådan med EasyStart. Även på följesedeln står det C-E varför jag ska klaga hos/på dom. Lurendrejeri?!?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Skarj  
#755948 Ska ju kännas tydligt när han drar annars, drar man med 2 fingrar och får igång den utan ansträngning och utan att var HULKen, så är det easy2start.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

mareka  
#755974 Det står bara C på kastskydd, kartong, manual o startkåpa... alltså inte C-E.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Skarj  
#755975 Och inte jättelättdragen? Sk ju kännas nästan som att stiftet är urtaget med easy2start (om man överdriver lite iaf).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

JensSkoog  
#755976
johan eriksson skrev:Av de tre sågarna hade jag valt 194. Dom går bra och är trevliga att använda. Nästan som en riktig proffssåg att hantera. 👍

Och jag tror att du även kommer att få samma svar av Jens.

Det stämmer :D :D
MS 194 är en grym såg med mycket mera krut i sig än man kunde tänka.
Men, om priset avskräckar, 3990,-i Norge, så skulle jag ta MS 170 alla dar.
Det är sågen jag lär upp sågelevar på. Den är robust och stark nog, och
det finns inte något "pill" på den som lätt går sönder.
Men, på båda 190-serien och på 170 har jag bytat över till 1,3 mm kedja/svärd.
Det är toligare än 1,1 mm som sitter på när man köper dom.
MS 170 är inte svårstartad så länge man lär sig "The Stihl Way".

Easystart rekommenderar jag bara till dom som verkligen behöver
det: Äldre fruntimmer och gubbar som har tappat bort kraften i
armerna. Då är den manicken bra att ha. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Williamm  
#755977
mareka skrev:Det står bara C på kastskydd, kartong, manual o startkåpa... alltså inte C-E.

Jag är ingen expert. Men stihl på stihls hemsida finns det bara 194 med esystart. Och det är bara ta av kåpan och kolla.
Just E brukar det bara stå på försäljnings brocyren. För sågen är en C och sedan monteras kåpa med esystart när det kommer hit. I pruduktlinjen är den utan startkåpa.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

mareka  
#755978
Skarj skrev:Och inte jättelättdragen? Sk ju kännas nästan som att stiftet är urtaget med easy2start (om man överdriver lite iaf).

Icke!

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Skarj  
#755979
JensSkoog skrev:
johan eriksson skrev:Av de tre sågarna hade jag valt 194. Dom går bra och är trevliga att använda. Nästan som en riktig proffssåg att hantera. 👍

Och jag tror att du även kommer att få samma svar av Jens.

Det stämmer :D :D
MS 194 är en grym såg med mycket mera krut i sig än man kunde tänka.
Men, om priset avskräckar, 3990,-i Norge, så skulle jag ta MS 170 alla dar.
Det är sågen jag lär upp sågelevar på. Den är robust och stark nog, och
det finns inte något "pill" på den som lätt går sönder.
Men, på båda 190-serien och på 170 har jag bytat över till 1,3 mm kedja/svärd.
Det är toligare än 1,1 mm som sitter på när man köper dom.
MS 170 är inte svårstartad så länge man lär sig "The Stihl Way".

Easystart rekommenderar jag bara till dom som verkligen behöver
det: Äldre fruntimmer och gubbar som har tappat bort kraften i
armerna. Då är den manicken bra att ha. :wink:



Om man vill ha 1.3 mm kedja antar jag att man får byta svärdet också? Eller beror det på vilket svärd/såg man har? Vad gäller för MS 170?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

JensSkoog  
#755980 Kedja och svärd måste man alltid byta så de passar i hop. Kedja med 1,3 mm
drivlänkstjockelse behöver svärd med 1,3 mm svärdspår. Men man behöver
inte byta kedjedrev så länge man håller sig till 3/8" delning på kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

JensSkoog  
#755981
Williamm skrev:
mareka skrev:Det står bara C på kastskydd, kartong, manual o startkåpa... alltså inte C-E.

Jag är ingen expert. Men stihl på stihls hemsida finns det bara 194 med esystart. Och det är bara ta av kåpan och kolla.
Just E brukar det bara stå på försäljnings brocyren. För sågen är en C och sedan monteras kåpa med esystart när det kommer hit. I pruduktlinjen är den utan startkåpa.

Det var som @$$@´\<@!!!
Kollade på Stihls hemsida och ser att 194 bara finns med E, easystart. :(( :((

Då vet jag att jag kommer till att hålla hårdt på mina tidigare
modellar, MS192 och MS193, samt min MS200 som alla är utan :wink:

Får ju också berätta att grannen som hugger i skogen brevid där jag håller
i gång använder bara MS170 och MS193 i allt, och han hugger många kubik
genom vinteren, mestadels borregran och vindfällda träd. Han var inte nöjd
med 170'n när den var ny, men efter att jag satt på 1,3mm utrustning på
den, gillade han den. Men, han är en gammal gubbe med gott om tid
som känner att kroppen mår bra av en lätt såg.
Om han så bara vänjade sig av med att använda sågen som brytjärn, så
skulle det vara bra, men jag skulle förlora en liten inkomst som sågrep. :D

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Skarj  
#755982 👍 Tänkte att det var så, men var inte helt 100 om det var den övre delen av kedjan man menar och inte delen som följer svärdets spår.
Passar alla stihlsvärd på MS 170? Eller är det någon serie man behöver hålla sig till, eller är det så bra att man kan köpa ett svärd på Jula och det helt säkert passar? Har alltid kört med medföljande svärd, så har dålig koll på hur det passar mellan olika modeller av sågar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

JensSkoog  
#755983
Skarj skrev:👍 Tänkte att det var så, men var inte helt 100 om det var den övre delen av kedjan man menar och inte delen som följer svärdets spår.
Passar alla stihlsvärd på MS 170? Eller är det någon serie man behöver hålla sig till, eller är det så bra att man kan köpa ett svärd på Jula och det helt säkert passar? Har alltid kört med medföljande svärd, så har dålig koll på hur det passar mellan olika modeller av sågar.

På MS170 använder man Stihls lilla fästet. Finns säkert andra man kan använda
också, men jag gillar Stihlsvärdet i kombo med en Stihl 3/8P kedja, halvmejsel.
Ser att Jula här har Oregon svärd och kedjor, men själv
föredrar jag köpa Stihlprylarna.
Då vet jag vad jag får

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Skarj  
#755985 Duger det med MS 170 åt norska gubbar så duger det nog åt jämtländska också 😀 easy2start vore ett plus för oss, men om det är värt 2200 kr är tveksamt om MS 170 duger åt oss, lutar åt en sådan med ombyggningssats till kedjesträckningen som känns bökig att ha på insidan av svärdet.

Sen ska jag vid tillfälle lägga tid på pappas 550 och se om den går att rengöra i förgasaren, fick höra att den inte varit svårstartad innan den fick stå en längre tid, sedan lämnades den in för uppdatering och service, än sämre startförmåge efter det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

JensSkoog  
#755994
Skarj skrev:Duger det med MS 170 åt norska gubbar så duger det nog åt jämtländska också 😀 easy2start vore ett plus för oss, men om det är värt 2200 kr är tveksamt om MS 170 duger åt oss, lutar åt en sådan med ombyggningssats till kedjesträckningen som känns bökig att ha på insidan av svärdet.

Sen ska jag vid tillfälle lägga tid på pappas 550 och se om den går att rengöra i förgasaren, fick höra att den inte varit svårstartad innan den fick stå en längre tid, sedan lämnades den in för uppdatering och service, än sämre startförmåge efter det.

Självklart är det lite bökigt med kedjesträckning på insidan av svärdet, men
enligt vad jag erfarer, är det ingen stor sak. Var jo så det var på de flesta
sågar tidigare. Man vänjer sig vid det, och ser till att man har skruvmejsel
som duger i just det :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Skarj  
#755995 Satsen går att hitta för 100-150 kr så jag tror jag kostar på det när jag köper, velar bara fortfarande lite om det är dumt att snåla 😉 Eller om jag ska gå på 194:an.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).