Motorsåg och handhållet

Få av cylinder

12 inlägg 2564 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Få av cylinder

Arvid0  
#755208 Kolven har nypt i en ms260. Hur får jag smidigast av cylindern? Vet inte hur mycket jag vågar spänna och bryta.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Få av cylinder

Klyv Bixby  
#755210
Arvid0 skrev:Kolven har nypt i en ms260. Hur får jag smidigast av cylindern? Vet inte hur mycket jag vågar spänna och bryta.


Ser du repor på kolven genom portarna å bedömmer den som skrot? Isf hade jag tagit ett dorn genom dekomp/tändstiftshålet och slagit ur kolven med sågen hängandes i cylindern för att skona vevlagren så mycket som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Få av cylinder

Arvid0  
#755212 Inga graverande (!) repor men räknar med att byta kolv. Får testa dekomphålet 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få av cylinder

Klyv Bixby  
#756002 Hur har det gått??

Användarvisningsbild

Re: Få av cylinder

Arvid0  
#756082 Har inte gjort något försök än. Har lossat cylinder från block men sedan ville inte min andra 260 gå som den skulle så var tvungen att laga den. Vakumslangen (kallar man den för det?) hade lossnat så den gick bara på förhöjd tomgång. När jag ändå skruvade i den så bytte jag vibrationsgummin mm. Men snart så...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få av cylinder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756091 Impulsledning om du menar den mellan förgasare och vevhus.
Den ger pulser av både positivt och negativt tryck.

Användarvisningsbild

Re: Få av cylinder

Arvid0  
#756095
Mange skrev:Impulsledning om du menar den mellan förgasare och vevhus.
Den ger pulser av både positivt och negativt tryck.


Så kan den heta. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få av cylinder

Arvid0  
#767775 Sent skall han vakna. Cylinder av. Kolven skrot. Beställde nytt cylinderkit med kinaursprung. Tänkte försöka smärgla bort alubeläggningen och använda orginalcylinder med kinakolv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få av cylinder

Williamm  
#767788
Arvid0 skrev:Sent skall han vakna. Cylinder av. Kolven skrot. Beställde nytt cylinderkit med kinaursprung. Tänkte försöka smärgla bort alubeläggningen och använda orginalcylinder med kinakolv.

Det kommer nog att funka. Kolla bara med skjutmått att kjolarna på den nya kolven är lika som på den gamla, och avståndet från kolvbult till kolvtopp.
Det kan vara att de slarvat med det.

Användarvisningsbild

Re: Få av cylinder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767868 Den cylindern ser inte så dum ut kanske om du tar bort aluminiumen. Ser inte ut som där är djupa repor.

Användarvisningsbild

Re: Få av cylinder

Arvid0  
#767869 Jupp, aluminiumet slipades bort och fick ihop den och den startar. Ska beställa nya vibb-gummin mm mu när den ändå är isär.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få av cylinder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767879
Williamm skrev:
Arvid0 skrev:Sent skall han vakna. Cylinder av. Kolven skrot. Beställde nytt cylinderkit med kinaursprung. Tänkte försöka smärgla bort alubeläggningen och använda orginalcylinder med kinakolv.

Det kommer nog att funka. Kolla bara med skjutmått att kjolarna på den nya kolven är lika som på den gamla, och avståndet från kolvbult till kolvtopp.
Det kan vara att de slarvat med det.

Det får man göra på eftermarknadsgrejer, kolla o gämföra. De skiljer alltid nåt.
Ibland till det bättre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).