Motorsåg och handhållet

Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

200 inlägg 28505 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Alex Strömberg  
#755096
anersimyra skrev:
Alex Strömberg skrev:Vad skulle de kosta för att piffa till en 346NE åt de varmare håller. Tycker min Bengt trimmad OE är lite sö samt så verkar just denna inte vara hans bästa hantverk. Så byta till NE cyl skulle inte vara fel.

PM är självklart öppet.

Här har du Andreas..👍🙂. https://skogsforum.se/memberlist.php?mo ... le&u=35200

Hur ska jag tolka det?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#755107 Andreas är alltså den som trimmat och kommer att trimma mina övriga sågar..👍🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

dunderkullen  
#755394
Alex Strömberg skrev:Vad skulle de kosta för att piffa till en 346NE åt de varmare håller. Tycker min Bengt trimmad OE är lite sö samt så verkar just denna inte vara hans bästa hantverk. Så byta till NE cyl skulle inte vara fel.

PM är självklart öppet.


Inte nödvändigt å byta till 50cc cyllen! 45cc går å få bra fart i också! Ja har gjort om en 346 45cc som bengt gjort å de blev drag i den efter

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#755432 44 practican piggnade till ordentligt..😃

   TS
Avatar Fallback

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

uffejohan  
#755433 Och det gjorde även Anders själv👍

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#755437
uffejohan skrev:Och det gjorde även Anders själv👍

Jajamän, det gjorde jag allt. Det är inte dumt med en såg med kraften hos en 550 mk2 men i en betydligt lättare förpackning..👍🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755447 De är bra såg de där. Finns mer brum o plocka ut om man vill. Vissa går fruktansvärt bra även orginal. Bränsle effektiva med.
Ser man till vad de presterar och gör av med är de svårslagna.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#755453
1649682612_6057c7f1-ba44-4475-ad87-639817266de9.png
. Det blev en perfekt arbetssåg som ger 3,7 hp vid 10000 rpm..🙂
1649682612_6057c7f1-ba44-4475-ad87-639817266de9.png

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

hva555  
#755515 Den här kommer från en 550mk1 och var så intryckt att jag blev nyfiken på insidan. Det verkar inte vara nåt problem med buckliga dämpare såvitt jag kan se. Ska migga ihop den men då kom tanken på om kan göra en mindre förändring för bättre utblås. Trumpeten i utblåset ser avancerad ut men det kanske går att göra något mer? Förslag?

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Klyv Bixby  
#755518 Rensa innanmätet 😇 om jag jämför med min 661a så är den iprincip helt ren men utblåset är i 90grader från cylindern.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

hva555  
#755533 Kanske inte behöver svetsa igen 😀

Avatar Fallback

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

jannee  
#755534 Är helt novis när det gäller trimning av motorsåg, men minns ungdomsförsyndelser.
Märkte att min trimmade moppe gick bäst med nästan helt rensad ljuddämpare, tog man sedan bort hela avgasröret gick mopeden saktare, m.a.o ett litet motstånd som den rensade ljuddämparen ändå gav var tydligen optimalt.
Nu var visserligen inte cylindern och insugningsröret optimalt fräst och polerad - man gjorde dock så gott en kunde :twisted:

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

hva555  
#755540 Skulle en rörstump kapad i 45 grader o riktad mot sidan/fram kunna vara en enkel förbättring?

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755542 Tänk på att de andas in och ut både in och ut.

De där grejerna i mitteln blir rätt varma.
Inget vanligt bleck det där misstänker jag.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Klyv Bixby  
#755544 Vill man ta bort insidan brukar en punktsvetsborr från utsidan fungera om man migar ihop hålen sen. Annars tar man en roterande fil å nöter bort längs med kanten 😇

Kollar man på Walkers youtube finns lite bilder på hva550 med just 45graders vinklade rör, skriv å fråga han 😉 Han verkar svara på dom flesta frågorna 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).