Motorsåg och handhållet

Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

200 inlägg 29158 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Williamm  
#781969
PRN skrev:
Ja en har sina verktyg visst är det så !
Verktyg åt olika ändamål så blir det nog enklare å som med mycket .
En 346på 52c finns det ? Är det uppbyggt så första siffran menar på generation å sedan de två andra decimalerna förklarar kubiken (om det inte gäller äldre å 2decimals maskiner 42special å 66som exempel)


Ja där med ergonomin är viktigt he ska som fungera för var å en .

Bara kör på !

När jag väl har lagat färdigt tänderna som är prio nummer ett i år å nästa halvår så blir det några fler inköp men först Notan på 20000kr i munnen .

Tackar för infot ur din vinkel .


Oftast stämmer det, original 346 är på 46cc. Men 346ne är original på 50cc så som båda generationerna 550.
Men det finns big bore cylinder eller cylinder från 353 som får upp det till 52cc.

Men det blev mest så för att den var skuren, har man original cylinder så är det lika bra.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

hva555  
#786390 En fråga från en vedbodtrimmare, vad är det för nytta med en massa hålborrningar i toppkäpan? Det finns ju ett utrymme kring cylindern och ett kring förgasaren, måste väl till någon strategi här. Det jag gjort på min 550xpg mk1 är att ta bort rörstumpen i ljuddämparen och öka hålet under gnistnätet lite, verkade göra nytta så nu funderar jag på om man kan "borrtrimma" nåt mer.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Williamm  
#786397
hva555 skrev:En fråga från en vedbodtrimmare, vad är det för nytta med en massa hålborrningar i toppkäpan? Det finns ju ett utrymme kring cylindern och ett kring förgasaren, måste väl till någon strategi här. Det jag gjort på min 550xpg mk1 är att ta bort rörstumpen i ljuddämparen och öka hålet under gnistnätet lite, verkade göra nytta så nu funderar jag på om man kan "borrtrimma" nåt mer.

En del stihl har problem mad att få luft. Men rund cylindern vet jag inte varför man skulle borra. En del har jag lite svårt att få ut kylluften med först ska det runt cylindern.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

PRN  
#786515 Arnersimyran-mhm Jaha okej hmm . Jag är tvivelaktig i det hela men säger du det det så .
Nuffrorna på sågen borde utge de faktiska cc som finns i cylinder (saťans bluff annars)

Hälsningar Paul Roger

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#786519
PRN skrev:Arnersimyran-mhm Jaha okej hmm . Jag är tvivelaktig i det hela men säger du det det så .
Nuffrorna på sågen borde utge de faktiska cc som finns i cylinder (saťans bluff annars)

Hälsningar Paul Roger

Vad har jag sagt som du tvivlar på..🤔😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Williamm  
#786522
PRN skrev:Arnersimyran-mhm Jaha okej hmm . Jag är tvivelaktig i det hela men säger du det det så .
Nuffrorna på sågen borde utge de faktiska cc som finns i cylinder (saťans bluff annars)

Hälsningar Paul Roger

Jonsered 2153 är inte på 53cc 2055 är inte på 55cc Stihl ms361 är inte på 61cc 026 har inte 26cc ms200 har inte 0,0cc
hva 545 är inte på 45cc 372 har inte 72cc 353 är inte 53cc 550 har inte 50cc 592 har inte 92cc

Så det blir en massa sågar som är bluff då.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786527 Just dessa du nämner från elux/hva är inte långt ifrån rätt. De ger fingervisning som ofta pekar på rätt håll med några undantag.
Detta gäller inte Stihl och generellt sett inte många sågar om man ser i lite större tidsperspektiv än just i denna stund.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#786541 Den stihl som ligger närmast är mig veterligen 241 som har en cylindervolym på nästan 43 cc. I övrigt anger ju de två, eller de två sista siffrorna i en tresiffrig kombination på en Husqvarna just cylindervolymen med en differens på mellan 1 till 5 cc.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786547 Stihl lär döpa sina sågar efter effekten i kw.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Williamm  
#786551
Skogsola skrev:Stihl lär döpa sina sågar efter effekten i kw.

Stämmer dock bara på 500i och 400c

Avatar Fallback

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786553 026 lär ha varit på 2,6 kw. Efterföljaren 260 också. När 261 kom så lade de bara på en siffra för att visa att det var en ny såg.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Williamm  
#786555
Skogsola skrev:26 lär ha varit på 2,6 kw. Efterföljaren 260 också. När 261 kom så lade de bara på en siffra för att visa att det var en ny såg.

Ok. 261 borde dock heta 300c för den har 3kw De 026 sägs vara starkare än 260. 2,6 och 2,3.

361 har 3,4 men 036:an var på 62cc så kan gott vara att de stämde på den.
Så det stämmer nog på hela 0xx serien då och med lite avdrag på efterföljarna.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#787718
1673202218_1dd65486-84e8-4ef0-a9d4-6c1dbee52685.jpeg
1673202218_50b1ecd2-2061-4c94-8fb1-3bd5bb30d390.jpeg
. Bänken visar rätt trevliga siffror från 241:an..🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787753 Hade du filat den själv så hade det kännts ännu bättre. 😉 men vad visar kurvorna för något .

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#787769
knaggen skrev:Hade du filat den själv så hade det kännts ännu bättre. 😉 men vad visar kurvorna för något .

Blå kurva visar effekten med delvis öppnad dämpare. Mittenkurvan: effekt efter ”handpåläggning”, orörd dämpare. Högsta kurvan med tömd dämpare.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).