Motorsåg och handhållet

Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

200 inlägg 28497 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

svampbob  
#780664 Trimning av sågar i svensk storlek.


Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Norrtull  
#780666 Dyno Joe,
Han trimmar då allt i sågväg. Kul att titta lite på ibland.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

PRN  
#781112 Skoj ! Denhär tråden är då int fel !

Men nu har jag säkert missat nå här men om det ska trimmas maskiner för en högre effekt ? Är det inte bara å köpa en med större effekt ? Dvs större cylinder=kubik ?

Minskas inte livslängden på sågarna om de trimmas ungefär som i moppeåldern när det sku trimmas å drevas för att det sku gåå liiiiite snabbare å så resulterar det i trasiga moppar å grannungarna fick cykla igen ..

Nog hade det vart skoj å sända iväg en 60kubikare till dunderkullen Anders som nämns tidigare i tråden men kommer det verkligen tjäna nånting till att arbeta med en trimmad maskin Eller är det bara för Coolhetsfaktorn ? .

Upplys mig gärna ni som/om har en trimmad maskin att arbeta med å varför ni förespråkar det Fördelar/Nackdelar ?

Tacksam för Input å Tankar

En väldigt ostressad Norrlänning
Paul Roger Nilsson

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Alex Strömberg  
#781113
PRN skrev:Skoj ! Denhär tråden är då int fel !

Men nu har jag säkert missat nå här men om det ska trimmas maskiner för en högre effekt ? Är det inte bara å köpa en med större effekt ? Dvs större cylinder=kubik ?

Minskas inte livslängden på sågarna om de trimmas ungefär som i moppeåldern när det sku trimmas å drevas för att det sku gåå liiiiite snabbare å så resulterar det i trasiga moppar å grannungarna fick cykla igen ..

Nog hade det vart skoj å sända iväg en 60kubikare till dunderkullen Anders som nämns tidigare i tråden men kommer det verkligen tjäna nånting till att arbeta med en trimmad maskin Eller är det bara för Coolhetsfaktorn ? .

Upplys mig gärna ni som/om har en trimmad maskin att arbeta med å varför ni förespråkar det Fördelar/Nackdelar ?

Tacksam för Input å Tankar

En väldigt ostressad Norrlänning
Paul Roger Nilsson

Fördelen är att du får en såg som väger mindre med mer effekt. Sen roligt att se vad sågarna kan göra utan alla krav Husqvarna måste hålla sig till som enskild person kan strunta i.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Williamm  
#781117 T.ex. En trevlig och nätt 346:a klår en 550mk2 som också är lite av en klumpeduns.
Men mest är det för att fet är kul att hålla på.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

PRN  
#781185
Andpers skrev:
hva555 skrev:
Nu sitter det 8kugg på. Helt klart ett alternativ om det inte är för grovt. Har bara 13tum på denna, med 7k märktes knapp nån varvtalsminskning trots större delen av svärdet i trä. Med 8k blev det en rätt normal minskning men i lite klenare är ju 8k överlägset.

Hur är den med 8k-15" Som min 346:a har?


På min Husqvarna 234 SG sitter ett 8 kuggars drivhjul. Original ska det sitta 7 kuggars, men då det var slitet och jag inte hade annat än ett 8 kuggars tillgängligt, så fick det bli ett 8 kuggars.
Jag har låtit bli att fila ner ryttarna på kedjan sedan den var ny och trycker inte på hårdare än att sågen orkar hålla varvtalet uppe. Då går det att kapa med 13-tumssvärdets fulla längd i ingrepp.

På Youtube finns en film med mig och sågen i aktion:
https://www.youtube.com/watch?v=50sJaQqOFS8



Skoj Skoj !
Kul å se andras maskiner å !:-)

He duger gått å väl till att småsåga å få ihop veden ! Du får prova å kryssa stammen näst gång den är högre upp å sen kapa av fast det kanske går bort för mycket i spån kontra vedklyv/yxa .

Mvh PrN

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

PRN  
#781193
Alex Strömberg skrev:
PRN skrev:Skoj ! Denhär tråden är då int fel !

Men nu har jag säkert missat nå här men om det ska trimmas maskiner för en högre effekt ? Är det inte bara å köpa en med större effekt ? Dvs större cylinder=kubik ?

Minskas inte livslängden på sågarna om de trimmas ungefär som i moppeåldern när det sku trimmas å drevas för att det sku gåå liiiiite snabbare å så resulterar det i trasiga moppar å grannungarna fick cykla igen ..

Nog hade det vart skoj å sända iväg en 60kubikare till dunderkullen Anders som nämns tidigare i tråden men kommer det verkligen tjäna nånting till att arbeta med en trimmad maskin Eller är det bara för Coolhetsfaktorn ? .

Upplys mig gärna ni som/om har en trimmad maskin att arbeta med å varför ni förespråkar det Fördelar/Nackdelar ?

Tacksam för Input å Tankar

En väldigt ostressad Norrlänning
Paul Roger Nilsson

Fördelen är att du får en såg som väger mindre med mer effekt. Sen roligt att se vad sågarna kan göra utan alla krav Husqvarna måste hålla sig till som enskild person kan strunta i.


Kul Aja ja då är jag med . Du vet inget om den planerade trimhålltiden efter trimning garanti å liknande ? Typ såhär "ja den låter å går fett men smälter efter 4h arbetande .." helst att undvika ett sådan sceniaro . Mvh

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

PRN  
#781194
Williamm skrev:T.ex. En trevlig och nätt 346:a klår en 550mk2 som också är lite av en klumpeduns.
Men mest är det för att fet är kul att hålla på.


Lustigt att du nämner de två modellerna jag höll på å laga upp en 346a å en 550xpg jag själv märker ingen större skillnad på de i vikt eller storlek men å andra sidan fiskar jag gädda med 13fots karpspön hah
Tack för infon om det hela ! Jag sku du kunna känna att he ska vart skoj å trimmat en40kubikare just för å slippa de större för arbete här hemma i Sverige .

Har du testat å latcha med någon lättare maskin som är trimmad?
Kul som referens.
Mvh

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Williamm  
#781203
PRN skrev:
Williamm skrev:T.ex. En trevlig och nätt 346:a klår en 550mk2 som också är lite av en klumpeduns.
Men mest är det för att fet är kul att hålla på.


Lustigt att du nämner de två modellerna jag höll på å laga upp en 346a å en 550xpg jag själv märker ingen större skillnad på de i vikt eller storlek men å andra sidan fiskar jag gädda med 13fots karpspön hah
Tack för infon om det hela ! Jag sku du kunna känna att he ska vart skoj å trimmat en40kubikare just för å slippa de större för arbete här hemma i Sverige .

Har du testat å latcha med någon lättare maskin som är trimmad?
Kul som referens.
Mvh

Jämför med 550mk2 den nya. den gamla är nättare.

Ska bygga en 346oe och 242 någon gång. För 13"
Men tycker inte jag behöver mindre än 346 på 52cc med 15" egentligen.
Sist körde jag en heldag med 361 18" och tyckte det var helt ok.

Kör en hel del 254 också, har en som går som en 560. Dem har jag dock 15" på för jag har inget längre i 325. Inge logik här inte..
Men skulle nog kunna göra nästan allt jag hugger med 13! om jag vill, men det är inte lika kul...
Gillar ergonomin bättre på 60cc sågarna. Ska försöka få tag på en 357 och har en 562 på g.
Så de mindre sågarna kommer lite på andraprio, och har en ,ms200 när det behövs.

Har varit mest tall och björk på sistone. Och så är det inte så mycket att kvista och mest grova grenar.
Skulle jag köra gallring så skulle jag nog resonera annorlunda.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#781223 Att ”åka” trimmade sågar är kul, 😎 men rent praktiskt är vinsten sett över en arbetsdag i vissa fall negativ. Dyrt blir det också då soppaförbrukningen ökar markant. Som exempel så räckte soppan i min Dolmar 4605 och HVA 346 i drygt 15 minuter vid fällning och kvistning av en grov 30+ meters gran, men numera är tanken i Dolmarn slut efter drygt 10 minuter. I exemplet med granen så minskar i praktiken effektiviteten eftersom man nödgas tanka en gång extra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Williamm  
#781225 Men man kan få de att gå lite bättre än original utan att de blir så vilda och törstiga.

Avatar Fallback

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

maltex  
#781228 Eller köper man en HVA 550 Mark2 och slipper problemen.(obs kan innehålla spår av ironi)

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Williamm  
#781229
maltex skrev:Eller köper man en HVA 550 Mark2 och slipper problemen.(obs kan innehålla spår av ironi)

Jag gjorde tvärt om. 😉 Min 346:a är inte törstig av sig.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#781230
maltex skrev:Eller köper man en HVA 550 Mark2 och slipper problemen.(obs kan innehålla spår av ironi)

Absolut.. :-bd sett till maskinell kapacitet, ergonomi, hanterbarhet och bränsleförbrukning så är en 550 mkII den klart effektivaste 50cc sågen på marknaden och den springer så att säga åttor runt mina trimmade 44/46cc sågar..🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Williamm  
#781239
anersimyra skrev:
maltex skrev:Eller köper man en HVA 550 Mark2 och slipper problemen.(obs kan innehålla spår av ironi)

Absolut.. :-bd sett till maskinell kapacitet, ergonomi, hanterbarhet och bränsleförbrukning så är en 550 mkII den klart effektivaste 50cc sågen på marknaden och den springer så att säga åttor runt mina trimmade 44/46cc sågar..🙂

Med min 346:a hack i häl. Enligt mina tester iaf. Jag har ju några cc fördel mot din dolmar.

Ps Har du haft problem med att gasen fastnar på halvgas på ringfingret med 550mk2? Jag tyckte det var ganska så obehagligt, tror dock det är lite av en vanesak.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).