Motorsåg och handhållet

Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

200 inlägg 29077 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

hva555  
#756400 Är det 3m eller mer i bits? Fast timmer måste ju kunna vara längre. Antar att vi talar om fura eller gran. Ekar har ju ofta rätt grova " kvistar" och kanske en användbar stock på 3..6m. Dom kvistarna som är rätt många skulle väl kunna passa 8kugg? Hur som helst så känns den trevlig så bara att hoppas den håller.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#756409
hva555 skrev:Är det 3m eller mer i bits? Fast timmer måste ju kunna vara längre. Antar att vi talar om fura eller gran. Ekar har ju ofta rätt grova " kvistar" och kanske en användbar stock på 3..6m. Dom kvistarna som är rätt många skulle väl kunna passa 8kugg? Hur som helst så känns den trevlig så bara att hoppas den håller.

Massa och brännved i fallande längder får vara mellan 2,70 och 5,5 meter vilket i normalfallet även gäller timmer. Bits används för övrigt enbart som efterled i ett ord som enbits, tvåbits, trebits osv och är ingen vedertaget begrepp för att beskriva något särskilt sortiment..👍🙂 i övrigt så är just ekens grenar betydligt mjukare och lättsågade än själva stammen och hårdaste grenar har granen vars grenverk och toppstock har en densitet väl överstigande ett ton.. 😮

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

hva555  
#756422 Tack, nu vet jag lite mer. Att gran är så tung visste jag inte, har ju bara julgranar här 😀 . Nu ska jag inte avvika från trådämnet mer med träiga frågor.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#756619
”gäddan” går numera riktigt jävla bra.. :ymparty: :ymparty: :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

dunderkullen  
#756640 Kul att du blev nöjd 😎💪

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#756643
dunderkullen skrev:Kul att du blev nöjd 😎💪

Japp, den går som en 70cc såg..💪💪💪💪😃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

hva555  
#756751 Till 550mk1 finns flera olika luftfilter. De sista har ett orange filter som är det mest finmaskiga. Hur är det med tryckfall i dessa? Bör man byta till ett mindre finmaskigt om man tex har öppnat ljuddämparen (och antar att det är ok för miljön)?

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#756752
hva555 skrev:Till 550mk1 finns flera olika luftfilter. De sista har ett orange filter som är det mest finmaskiga. Hur är det med tryckfall i dessa? Bör man byta till ett mindre finmaskigt om man tex har öppnat ljuddämparen (och antar att det är ok för miljön)?

Vilket filter man ska välja är avhängigt av miljön. Vid en avverkning som jag gjorde inne på en bergkross med en tidig 550 så blev förgasarhalsen full med fint stenmjöl vilket förstås även sögs in i motorn.. 😮 att stenmjöl är rena döden för sågen framgick klart då man var tvungen att spänna kedjan ca varannan till var tredje minut.. 😮 😮 😮

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

hva555  
#756768 Jo, det förstås men i en "snäll" miljö, har man nytta av ett grövre filter? Ett större är ju bra men är det samma motstånd i alla filtertyperna till 550?

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#756771
hva555 skrev:Jo, det förstås men i en "snäll" miljö, har man nytta av ett grövre filter? Ett större är ju bra men är det samma motstånd i alla filtertyperna till 550?

Ju tätare filter desto större motstånd får man förstås men på en otrimmad standardsåg så är skillnaden försumbar. Jag har noterat att det är populärt att montera på ett stort HD filter på sågar vilket knappast har annan effekt än en effektivare rening av insugsluften och betänk att 2T båtmotorer inte har något luftfilter överhuvudtaget och de skulle förstås inte gå bättre med ett luftfilter med aldrig så många HD beteckningar i namnet.. 🙃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756785 Är det vasst och den producerar spåner i större mängd än damm så funkar filtren om de är rena oavsett vilken täthet av de tre man har.
Viktigare är att det är rent o vasst.

Föroreningar som vögdamm ets går igenom de flesta ändå om man inte mlir lite kreativ med olhade skum filter.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

jlhp  
#758564 Det här med Squish, hur mäter man det och var hittar man information om vad som är korrekt? Har en 372 som jag skulle vilja kolla.

Avatar Fallback

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Jocke91  
#758568 Ta en bit lödtenn (gärna 1,5-2mm tjocklek) och stick ner det mellan kolven och cylindern vid kanten och dra sedan runt motorn några varv. Sen är det bara att mäta och se hur tjockt lödtennet blev. Kolla gärna på flera ställen runt om ifall det skulle skilja lite på måttet.
Hur mycket eller lite Squish du ska ha finns det många åsikter om så det träsket tänker jag inte trampa ner mig i här och nu.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Fredi  
#758602 Eller så köper du plastigage som är gjord för att mäta t.ex squish med

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758616 Squish visar avståndet från kanten och ner till kolv i ö.d. det behövs ett visst avstånd så det inte slår i när materialen expanderar olika.
Det visar inte kompressionsvolym vilket är rätt kul o veta om man vill ge mer mat/bränsleluftblandning.
Mer mat=mer expansion

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).