Motorsåg och handhållet

Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

53 inlägg 8308 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

anersimyra  
#754576
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Ja, den är uppskrämd från 2,7 hp vid 8500 rpm till 3,7 hp vid 10.000 rpm och det ska enligt Andreas som trimmat sågen gå att få ut ännu mer med ett större luftfilter. Så nu söker jag då den höga kåpan till 44 practica..👍🙂

Vilket år kom den höga kåpan? Jag kanske har en.

Vet ej men det borde vara runt 1980.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

johan eriksson  
#754584 Nej, var nog senare.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

rokon  
#754613 Gamla trasiga sågar är då värdelösa för mig, till skillnad mot gamla yxor med trasiga skaft, de kräver inga reservdelar jag inte har!

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

DalslandsAnders  
#754896 Ibland kan en såg var värd hur mycket som helst.
Antagligen för att det finns en del som tvättar av sågarna o säljer dyrt..
Vilket är tråkigt för en sådan som mig, som älskar att renovera, o kostar på alldeles för mycket..
Även jag säljer någon gång ibland, men jag säljer oftast för billigt, jämfört med vad jag kostar på.
Men det är en hobby för mig, o en hobby ska väl få kosta pengar.
Men man önskar man kunde ha någon kontakt, som ser glädjen i att deras sågar blir uppfräschade, o får ett förlängt liv.
O därmed inte tar överpris.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754902 På Finn.no veit dei aller fleste iverfall kva dei skal ha for tinga sine. Alt muligt gammalt skrot til fullstendig overpris. Heldigvis er eg minimalist og kjøper lite men det hender eg ser litt på brukte motorsager, rifler og kikkertsikter berre for moro skuld.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

Rotvältaren  
#754907
DalslandsAnders skrev:Ibland kan en såg var värd hur mycket som helst.
Antagligen för att det finns en del som tvättar av sågarna o säljer dyrt..
Vilket är tråkigt för en sådan som mig, som älskar att renovera, o kostar på alldeles för mycket..
Även jag säljer någon gång ibland, men jag säljer oftast för billigt, jämfört med vad jag kostar på.
Men det är en hobby för mig, o en hobby ska väl få kosta pengar.
Men man önskar man kunde ha någon kontakt, som ser glädjen i att deras sågar blir uppfräschade, o får ett förlängt liv.
O därmed inte tar överpris.


Så mycket bättre att spendera penar på eb vettig hobby än på puben en lördagskväll...
Men om du sparar kvitton så du kan redovisa för renoveringskostnaderna kanske du kan ta lite bättre betalt för sågarna? Allt får man givetvis aldrig igen, särskilt inte arbetskostnaderna.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

DalslandsAnders  
#754909 Jag är inte intresserad av att livnära mig på att sälja.
Jag är mer noggrann med att det är rätt köpare (iallafall på dom jag renoverat)
Köparen ska ha känsla för sågar, tvåtakt.
Jag är väl en motsats till dom som krämar ur det mesta.
Jag behåller ju dom flesta.
Jag klagar inte över att det kostar mog mycket, jag klagar över att folk tar överpris, o som inte förstår vad det kostar att renovera :)

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

DalslandsAnders  
#754910 Blev mycket"Jag" där :)

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

Joakim S  
#754914
DalslandsAnders skrev:Jag är inte intresserad av att livnära mig på att sälja.
Jag är mer noggrann med att det är rätt köpare (iallafall på dom jag renoverat)
Köparen ska ha känsla för sågar, tvåtakt.
Jag är väl en motsats till dom som krämar ur det mesta.
Jag behåller ju dom flesta.
Jag klagar inte över att det kostar mog mycket, jag klagar över att folk tar överpris, o som inte förstår vad det kostar att renovera :)

Hur mycket anser du att ett repobjekt ska kosta? T.ex en 550 Mark l som är skuren. Eller en 357 eller 2152 med samma problem. Och vad begär de du har varit i kontakt med, på sådana här sågar? Eller ge gärna exempel på andra sågar.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754920 Viss nokon vil ha sånt så bør dei få dei nesten gratis spør du meg (sjølv om du ikkje gjorde da:)

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

DalslandsAnders  
#754921 Svår fråga, men jag är lite väl noggrann vid renoveringar.
Säg en skuren 550…
Då blir det en ny packningssats, tätningar, o så byter jag faktiskt alltid lager på dessa.
Redan där har jag kostat på den en del…
O sedan cylinder då..
Men är den skuren, men för övrigt ok skick, så kan jag tänka mig max 1500 kr.
Ibland går cylindern att rädda, o ibland inte.
Jag vill inte göra ett halvdant jobb, utan göra det jag kan, för att få den så bra det går.
O det är väl kanske mitt eget fel att jag byter så mycket, men jag vill känna mig till freds, att jag gjort allt jag kunnat, för att det ska bli en hållbar såg.
Ska inte säga att alla vill kräma ut så mycket pengar det går.
För det finns några jag köpt, där ägaren ansett att det är bättre att jag renoverar, än att den ligger o skräpar..

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

DalslandsAnders  
#754922 Ska man köpa en skuren 346,2152, eller annan liknande, så får man ge minst 1500, o man får kanske Max 3000, för en sådan när den är färdig.
Jag gör som sagt detta för jag tycker det är kul, men det hade varit roligt att få tag på sågar till rimligt pris (enligt mig)
Jag vet att jag går back, på dom sågar jag säljer, o det gör mig inget egentligen.
Jag renoverar ju sågar åt folk med, omärkt för billig på det jobbet med, men det är yoga för mig😁

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

anersimyra  
#754925
1649173958_3b9b1025-5943-41e0-8390-cdb65879bec6.jpeg
Ja, vad är en defekt såg värd..🤔🤑 den här snart två år gamla 550 mkII:an med få gångtimmar skulle jag själv inte ge en femöring för då reparationen beräknades till runt 4500:- kronor inklusive moms. Kunde jag själv reparera sågen så kunde jag möjligen gett en femhundring då reservdelen går på runt 2000:- inkl.moms.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

DalslandsAnders  
#754928 Jo, det är ju en vevhushalva, o den är ju inte billig.
Men brukar spara på sånt, för helt plötsligt hittar man den andra halvan.
Det är ju lite svårsvetsat tyvärr.
Men det är precis sådana utmaningar som är kul😁

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

DalslandsAnders  
#754930 Nu kommer du få många meddelande från folk som vill köpa den😁
O det är sådana projekt man är ute efter!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).