Motorsåg och handhållet

Tvåtaktsolja o gnistskydd till 560xp

109 inlägg 10323 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tvåtaktsolja o gnistskydd till 560xp

_blues_notes  
#753212 Har just köpt en, vad det verkar, bättre begagnad 560xp som jag ska använda i vår o sommar för att gallra ut skogen runt stugan. Sågen startar lätt o går bra o jag börjat förbereda mig o såg för jobbet genom att läsa manual, gå igenom maskinen o rengöra o kolla så att allt verkar vara i ordning. Allt ser ok ut så vitt jag kan bedömma!

Nu till mina funderingar... Säljaren skickade med en flaska HVA xp tvåtaktsolja som han kört med efter det att "motorn" inledningsvis "kleggat igen" då han körde med OKQ8s syntetiska tvåtaktsolja. Serviceteknikern som rengjorde cylinder, kolv o ljuddämpare på HVA menade att 560xp var känslig för val av tvåtaktsolja o kunde pga hetta få problem med andra oljor. Så efter det problemet så hade ägaren jag köpte sågen av kört med HVAs XP olja i 98 oktans bränsle. (Han hade kört två procents blandning, inte mer...)

Jag funderar alltså på två saker:

- vilka erfarenheter har ni av att blanda tvåtaktsolja i bensin till 560, är den så känslig för val av olja som den tidigare ägaren menat att den är?

- ... eller kan det i grund o botten ha berott på ett handhavandefel, att säljaren missat att regelbundet rengöra gnistkyddet som sitter på ljuddämparen, o att det lett till att sågen inte kunnat "andas" riktigt som den ska?


.... Gnistskyddet som sitter där nu ser i alla fall rent o fint ut.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tvåtaktsolja o gnistskydd till 560xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753216 Det är alltid känsligtvoch viss skade risk i att byta olja/bränsle.
Oljor har olika egenskaper.

Igenbekat gnist galler skvallrar om att det varit för mycket olja eller så låg drift temp att den inte brunnit upp, vilket är ovanligt i en belastad friskluftsmotor.

För motorn Rätt och noga blandad olja kört i motor på rätt sätt sotar inte, kladdar inte, koxar inte. Smörjer bra o brinner rätt samt lämnar en liten hinna på alla ytor till uppstart nästa gång.
Inga rester i vevhus etc.

Avatar Fallback

Re: Tvåtaktsolja o gnistskydd till 560xp

Ent  
#753233 Jag vill inte motsäga expertisen utan bara tala av egen erfarenhet. Jag är endast årsvedshuggare och så röjer jag lite, och trimmar gräset. Har till 85 % kört mackbränsle och blandat själv med 2 % av den tvåtaktsolja jag har haft hemma vid tillfället. MS200an fyller 21 i år, 550XPn fyller 10, och den äldre röjsågen Hva 340 nånting köpte fadern på 80-talet. Har aldrig upplevt några problem, peppar peppar. Men man bör sila bränslet och vara noggrann med blandningen!

Avatar Fallback

Re: Tvåtaktsolja o gnistskydd till 560xp

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753235 Varför inte använda färdigblandat bränsle? Typ Aspen.
Mindre rök och du slipper bensen som finns i handelsbensin.

Användarvisningsbild

Re: Tvåtaktsolja o gnistskydd till 560xp

anersimyra  
#753241 Jag fick nyligen hem två gamla HVA 44:or där den ena t.o.m var tankad med röd bensin. Membranen i förgasaren var fortfarande fina och ingen av sågarna hade några problem med sot. Vad som däremot hände var att min lilla verkstad på ca 7 kvadrat fylldes med ångor så till den milda grad att det luktade långt ut i källargången och jag fick en rejäl huvudvärk som höll i sig i många timmar efter att jag endast exponerats för ångorna i drygt tio minuter..😖

Användarvisningsbild

Re: Tvåtaktsolja o gnistskydd till 560xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753252 Det som funkar ska man inte ändra på.
Att skifta och ändra i bränslen är alltid en risk även om vissa har tur, har man inte alltid det och inte alla har det.

Sila bränsle? Köpa det för dyra pengar o sen sila det? Nä tack. Då lägger jag hellre till lite och får mer för pengarna.

När jag får tag i äldre såg som inte haft ny handelsbensin sig sedan senast 1985 brukar det sällan vara krångel. Har de handelsbensin i sig nyare än 1985 så är det mer strul ju nyare de är.

Hittat såg från 60 talet som startat o gått på soppan i dem., lika så såg med aspen som stått i 25+ år.

Expert är jag inte, däremot är jag rätt erfaren...
Senast redigerad av Mange tis 22 mar 2022, 14:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tvåtaktsolja o gnistskydd till 560xp

Ent  
#753253
Röjkvist skrev:Varför inte använda färdigblandat bränsle? Typ Aspen.
Mindre rök och du slipper bensen som finns i handelsbensin.


Tja, säg det? En orsak är väl snålhet; det blir ofta kvar 5-10 liter färdigblandad soppa från båtmotorn (gammal tvåtaktare, kör max en tank per sommar) som behöver köras upp. En annan är att jag hört att vissa blir illamående av Aspen och liknande. En tredje orsak är att om man nu inte ska växla mellan sorterna, och jag vet att jag kommer att köra mackbränsle, så håller jag mig till det som jag vet funkar. Jag har kört upp 50-75 liter Aspen under åren också, men det börjar vara några år sedan.

Och att jag silar bränslet, det är ett av faderns råd som jag alltid haft med mig. Det är förvisso inget extra arbete, när jag fyller kombidunken använder jag en tratt som har... just det, en sil 😀
Senast redigerad av Ent tis 22 mar 2022, 14:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tvåtaktsolja o gnistskydd till 560xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753255 Två taktsolja för marin motor brukar inte vara anpassad för luftkylt utan mer för vattenkylt och mer konstant temperatur.

Avatar Fallback

Re: Tvåtaktsolja o gnistskydd till 560xp

Ent  
#753258
Mange skrev:Två taktsolja för marin motor brukar inte vara anpassad för luftkylt utan mer för vattenkylt och mer konstant temperatur.


Så sant, men jag använder inte marin tvåtaktsolja utan det som finns hemma på hyllan, bara den är avsedd för blandning.
Förlåt om jag dragit tråden i fel riktning, jag ska inte skriva mer nu i denna.

Användarvisningsbild

Re: Tvåtaktsolja o gnistskydd till 560xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753271 Oljor o bränsle är väl ämnet i tråden?

De få gånger jag har nån här numera som inte kör aspen är det alltid bränsle relaterade problem och skärningar.
Sist en 55a. Ny kolv o gick som bara den en av de kraftfullaste jag haft här. Kom tillbaks efter 5 tankar skuret igen.
Nu blir det samma kostnad igen. Så han har köpt såget en gång till. Fast nu funderar han på om inte aspen är nåt vettigt ändå.
Skiljer inte så mycket i pris på 10l om året om sågen håller...

Användarvisningsbild

Re: Tvåtaktsolja o gnistskydd till 560xp

hva555  
#753275 Kolv från en 550mk1 med kass vevstakslager. Den har ett mörkt band runtom men verkar inte särskilt sliten nånstans. Kolvringen satt i nåt kladd. Orsak? Oljan ?

Användarvisningsbild

Re: Tvåtaktsolja o gnistskydd till 560xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753292 Svårt att säga med säkerhet men det är vanligg de går varmare än oljan klarar och den klibbar fast ringen och haf man lite otur säger det kaboom direkt innan man mörker den saknar komp.
Oljorna har begränsninfar på hur mycket värme de tål.
Så i mitt enkla sinne är det mer värme problem då det är svårt att hitta oljor som klarar tempen och ändå blandarsig med soppan.

Användarvisningsbild

Re: Tvåtaktsolja o gnistskydd till 560xp

_blues_notes  
#753306 Tack för era svar! Jag reagerade på att säljaren menade att motorns höga arbetstemp i kombination med fel olja ska ha lett till klegget i utblås/ljuddämpare mm. Precis som du skriver Mange så brukar väl snarare låg arbetstemp i kombination med för fet blandning leda till bristande förbränning m klet o klägg... Det var därför jag själv dristade mig till gissningen/hypotesen att igenbeckat gnistskydd ev kunde ha med saken att göra.

Men som jag förstår detta så finns det egentligen inget skäl till att rätt oljeblandning med valfri schysst olja ska kunn funka även i den här tvåtaktsmotorn/sågen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvåtaktsolja o gnistskydd till 560xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753328 Tja, där skiljer sig åsikter och erfarenheter.
Vet du vad den gått på innan och det funkat så kör på det.
Ska nåt ändras så medför det en viss risk..
Jag byter inte gärna bränslen i sågen om de inte sotas o rengörs först. Har sett för mycket skit o hört för mycket gnäll för det...
Men gör man det o kör Aspen ser jag mindre rännande av dem här o det gillar nog både dem o särskilt jag.

Avatar Fallback

Re: Tvåtaktsolja o gnistskydd till 560xp

leifa.k  
#753574
Ent skrev:
Röjkvist skrev:Varför inte använda färdigblandat bränsle? Typ Aspen.
Mindre rök och du slipper bensen som finns i handelsbensin.


Tja, säg det? En orsak är väl snålhet; det blir ofta kvar 5-10 liter färdigblandad soppa från båtmotorn (gammal tvåtaktare, kör max en tank per sommar) som behöver köras upp. En annan är att jag hört att vissa blir illamående av Aspen och liknande. En tredje orsak är att om man nu inte ska växla mellan sorterna, och jag vet att jag kommer att köra mackbränsle, så håller jag mig till det som jag vet funkar. Jag har kört upp 50-75 liter Aspen under åren också, men det börjar vara några år sedan.

Och att jag silar bränslet, det är ett av faderns råd som jag alltid haft med mig. Det är förvisso inget extra arbete, när jag fyller kombidunken använder jag en tratt som har... just det, en sil 😀


Min faders råd som var huggare i Finnskogarna var också sil till allt bränsle som hälldes runt, en såpass fin sil som tom tar vatten/ fukt i bränslet. Har en sådan tratt jag använder ibland, släpper igenom bränslet, oljan, men inte vatten. Dessa trattar med sådan sil är svårt att finna i dag. De trattar som finns gott om är de med alltför grovmaskiga silar, dvs useless.
Bara min åsikt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar