tis 15 mar 2022, 18:13#752470
Hejsan, har en grön militär 254 som jag köpte som ett okänt objekt av en äldre herre som hade fått den av någon som betalning för ett jobb, han hade inte lyckats få igång den så den hade bara stått och samlat damm under en bänk i hans verkstad.
Började på en liten översyn och konstaterade att den va näst intill komplett och att endast mellanväggen saknades samt att motorkåpan va krossad framme vid ljuddämparen.
Köpt en begagnad mellanvägg som nu sitter på plats men saknar fortfarande den lilla vinter ploppen som ska sitta i motorkopan
Plockat isär sågen så långt som att jag inte har särat på blocken. Lager och cylinder va i toppskick (vad jag kunde känna och se), kolven såg också väldigt bra ut. köpte en renoveringsats till förgasaren och ny bränsle slang och filter.
Slängde ihop allt igen och ställde H och L på 1 1/4 varv ut och drog i startsnöret och mirakelt hostade till och fick ställt tomgången. MEN.. den dog efter en stund och tillslut gick den inte att starta.. detta löstes genom att byta avluftningen till tanken.
Startas nu på 3-4 drag kall.
Har fått sågen att stå och puttra på tomgång och att den svarar på snabb gas respons. Man kan gasa upp den men då 4taktar något så hemskt och är totalt orklös och kommer inte upp i de goa varvet som min fars kära 254xpg eller min egna 242xpg..
Har skruvat in H så långt som nästan ända in till Botten och sågen 4taktar fortfarande som att den får för mycket?
Skruvar jag ut så 4taktar den bara tidigare och är ännu mera orklös..
Vet inte riktigt vad jag ska göra nu när jag kört stopp.. har ni några idéer?
Kanske har gjort något gröngölings misstag så all hjälp uppskattas