Motorsåg och handhållet

Militär 254 förgasarproblem?

3 inlägg 1294 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Militär 254 förgasarproblem?

Biffelina  
#752470 Hejsan, har en grön militär 254 som jag köpte som ett okänt objekt av en äldre herre som hade fått den av någon som betalning för ett jobb, han hade inte lyckats få igång den så den hade bara stått och samlat damm under en bänk i hans verkstad.

Började på en liten översyn och konstaterade att den va näst intill komplett och att endast mellanväggen saknades samt att motorkåpan va krossad framme vid ljuddämparen.
Köpt en begagnad mellanvägg som nu sitter på plats men saknar fortfarande den lilla vinter ploppen som ska sitta i motorkopan

Plockat isär sågen så långt som att jag inte har särat på blocken. Lager och cylinder va i toppskick (vad jag kunde känna och se), kolven såg också väldigt bra ut. köpte en renoveringsats till förgasaren och ny bränsle slang och filter.

Slängde ihop allt igen och ställde H och L på 1 1/4 varv ut och drog i startsnöret och mirakelt hostade till och fick ställt tomgången. MEN.. den dog efter en stund och tillslut gick den inte att starta.. detta löstes genom att byta avluftningen till tanken.
Startas nu på 3-4 drag kall.

Har fått sågen att stå och puttra på tomgång och att den svarar på snabb gas respons. Man kan gasa upp den men då 4taktar något så hemskt och är totalt orklös och kommer inte upp i de goa varvet som min fars kära 254xpg eller min egna 242xpg..


Har skruvat in H så långt som nästan ända in till Botten och sågen 4taktar fortfarande som att den får för mycket?
Skruvar jag ut så 4taktar den bara tidigare och är ännu mera orklös..

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu när jag kört stopp.. har ni några idéer?

Kanske har gjort något gröngölings misstag så all hjälp uppskattas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Militär 254 förgasarproblem?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752475 Gissar på att den flödar över för bränslenålen inte stänger. Kolla så du har allt i rätt ordning och hävarmen rätt justerad.
Kolla även att den är tät i packningar och nål.

Hålet ska tätas innan du kör. Silvertejp funkar.
Kör inte utan toppkåpa eller plugg då är det stir skaderisk.

Användarvisningsbild

Re: Militär 254 förgasarproblem?

totte  
#752515 Kolla också att packningar och membran är i rätt ordning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).