Motorsåg och handhållet

Köpa motorsåg

11 inlägg 2087 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa motorsåg

skogsjobbaren  
#752184 Hej, jag behöver ett nytt motorsåg. Bensindrivet. Jag jobbar deltid i skogen max 5 timmar några gånger i månaden. Mest mellanstora träd. Jag har haft en Husqvarna 435 ca 10 år(?) Jag känner bäst till Husqvarna. Behöver ett såg med hög kvalitet. Vilket är bäst? Finns det tester att titta på?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa motorsåg

Kallkällene  
#752185 Husqvarna 550 xpg mark 2, trevlig såg, stark så dä räcker, dä ä va ja föreslår

Användarvisningsbild

Re: Köpa motorsåg

Alex Strömberg  
#752186 Om kvalitet är i fokus är 550 en sjukt bra kandidat. Kan inte bli fel med dem. Köp en med handtagsvärme i samma veva. Endast 500kr extra för mycket trevligare upplevelse när de är kallt eller blött för endast 200g mer i vikt.

Om du vill up en storlek är 562XP också bra, precis kommit fina lättvikts svärd under Husqvarna märket.

Om du inte vill köra på proffssågar är 445 alternativt 450 bra de med. Men tycker själv de är bättre att satsa på en såg som är gjord för att ta stryk.

543XP finns också om vikt är i fokus men har inte så mycket erfarenhet med dem.

Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg

Ldsaren  
#752188 Stihl 261 med värme förstås . Läs effekt viktförhållande och mest hållbar o kvalitet , så är det.

Användarvisningsbild

Re: Köpa motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752219 Trivs du med 435 finns den väl ännu?
445 är lite större.

Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg

jannee  
#752236 Är väl sak samma med motorsågar som med bilar.
Du köper en stor bil med stor motor som du senare knappt aldrig nyttjar fullt ut.
Jag började min era som skogsägare med en 35 cc motorsåg, den var lätt och fyllde mer än väl sin uppgift.
I dag när jag är på ålderns höst inser jag jag mer än väl att jag producerar mindre med min 550 än vad jag gjorde med min Jonsered 425.
Själv anser jag att vikten på en såg betyder mer än effekten.

Användarvisningsbild

Re: Köpa motorsåg

Mellberg  
#752244 MS 201 är en helt underbar såg. Tror inte du ångrar dig.

Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg

jannee  
#752258 Enda nackdel, som jag ser det är, att kedjan är i smalaste laget på 201.
Blir lätt slö, har något lättare att nypa än en bredare, du kan lätt rycka eller klämma av en så pass smal kedja som 201 är utrustad med.

Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752265 Eg har og brukar 201 kjeda masse, den einaste ulempa eg har merka er at to kjeder har slitna i to, dette var på slutten av kjeda sitt liv etter relativt mykje kvisting av grove sirka greiner. Eg har ikkje merka Noko til at kjeda blir fortare sløv enn andre kjeder. Picco super 44 dl.

Användarvisningsbild

Re: Köpa motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752282 Kan man få se en bild på Noko?
Gärna en detaljrik på drivlänk 6 drivlänkar, sidolänk, höger och vänster tand.

Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752288 Noko betyr något, det er nynorsk. Men kan prøva og legga inn eit bilde av filt picco super kjede ein dag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).