Motorsåg och handhållet

Backventil till tanken/avluftningen, Partner R22

4 inlägg 1968 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Backventil till tanken/avluftningen, Partner R22

Mattias_E  
#751347 Hallå på er

Har en Partner R22 som läcker bränsle, när jag tog bort kåpan kunde jag konstatera att den läcker från avluftningen till tanken. Tycker att det ser ut som att någon del saknas, den är gängan i änden. Om där bara har suttit någon gummihatt (?) så har jag säkert tryckt iväg den när jag blåst baklänges in i tanken, för att få bort skit. Kan skit ha sugits in via detta hålet?

Har en sprängskiss till en Partner R21 och där ser det ut att sitta något utanpå avluftningen som syns på bilen, men jag kan inte avgöra vad det är för något samt sökning på artikelnummer ger ingen träff, vilket inte är så konstigt med tanke på åldern på maskinen. Men när den väl går så går den väldigt bra och startar på första draget.

Är det någon som vet vart jag kan få tag i ett extra luftfilter så skulle jag bli glad.

Avluftningen som syns ovanför tanklocket sitter inte helt stumt, ska den inte göra det?
Bränslefiltret i tanken, är det ett universalfilter som man kan köpa över disk?

1646595049_foto_2022-03-06_15_17_45.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Backventil till tanken/avluftningen, Partner R22

Raggarö  
#800256 Detta kan vara ett arkeologsvar, du kanske har löst allt redan......
Meckar precis med en 523 R (Tyristor).
I änden på avluftningen sitter det en skruv. med ett mejselspår, skruven håller en kåpa med 2 packningar som ska passa utanpå den lättrade ringen, på din bild ser det ut som skruven, kåpan och packningarna saknas.
På min såg sitter avluftningen lika "ostumt" som om du trycker på tanklocket. Om du lossar bensinslangen vid förgasaren så kan du ta ur hela tanken om du tar bort startapparatskåpan (gäller i allafall 523)
Bränslefiltret är universal.

Luftfiltret kan bli värre att skaka fram.

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Backventil till tanken/avluftningen, Partner R22

jlhp  
#801120 Kul att vi är flera som håller på med dessa sågarna! Bortsett från några dumma lösningar, framförallt placeringen av bensin- och oljelocken på "fel" sida så är det gedigna grejer. I stort sett samtliga som kompisen och jag har gett oss på har det räckt med lite rengöring och justering, sen hoppar de igång och går med bra fräs.

Den största nackdelen, bortsett från att de väger något kilo eller två mer än modernare sågar, är tillgången på reservdelar. Jag har köpt ett par till... tror det är enklaste, billigaste och bästa sättet att säkra reservdelstillgången.

Har sett en amerikansk site, tror den hette chainsawr eller nåt sånt, som verkar ha en del delar men med frakt och kanske tull och skit så blir det nog rätt dyrt. Tror det blir billigare att försöka få tag på en mer eller mindre komplett maskin på Tradera, blocket, market place eller nåt, och då får man ju med en massa andra delar också. Kastskyddet med kedjebroms ser jag också som en av de värdefulla reservdelarna att ha.

På luftfiltret till min 523 är flocket i stort sett borta, är bara stålgallret kvar, funkar för att hindra stenar småfåglar och annat större skräp från att flyga in i motorn. Funderar på att klippa till och försöka limma på ett dammsugarfilter eller dammsugarpåse.

Användarvisningsbild

Re: Backventil till tanken/avluftningen, Partner R22

Pernmayer  
#806519 Hej!
Där ska sitta en bricka lite som en kopp över med en packnings bricka under i textil (som filter) sedan en spårskruv som håller allt på plats som är special då den har 4 spår långs med gängorna som gör att luft kan passera i gängorna.

Du behöver alltså denna special skruv, brickan som är mer som en kopp över plus textil brickan under.

Mvh Erik
Har en samling äldre partner sågar som jag kommit igång med att laga och såga med. Riktigt trevliga sågar. 😃

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).