Motorsåg och handhållet

Ny motorsåg

37 inlägg 6598 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg

Hema  
#794261 Vanligare att man kvistar med såg under 65kubik. Men även vid aptering gör kastskyddet nytta, då man får justera kroppen och tvingas att hålla kroppen mer ergonomiskt.

Samt gör man rätt, är inte skyddet ivägen till 99,9%.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794263
Pierre B skrev:Stort tack för svar Mange!

Det är intressant det här med Triobrake som du tar upp. När du skriver att sågar under 65cc inte borde få säljas utan Triobrake, beror det på att dessa sågar är lätta och därmed enklare kastas upp eller vad är skälet. Jag tänker själv att Tribrake är att föredra, särskilt för mig som inte jobbar med sågen proffesionellt och därmed garanterat inte är lika skicklig som en yrkesarbetare, då känns ju den säkerheten rätt given!

Visst borde det också vara skillnad på 550 än den gamla Partner 420 jag har?

Med vänlig hälsning,

Pierre

Är skyddet ivägen eller utlöser har nåt blivit fel på nåt sätt. Oftast den som kör som gör fel. Ställer man sågen i skogen gör den inte mycket och då heller inte fel. Det funkar även i fäll/riktskär vilket inte vanligt kastskydd gör.
Ett alldeles utmärkt hjälpmedel som borde finnas som sagt.

Att jag säger under 65cc är mest för att det är tyngre och större och får du bra kast hjälper plastbiten o bromsen inte mycket då det är så fasligt mycket rörelse energi som kommer ändå, fast kedjan står still kan sågen fördärva dig ändå.

När det behövs större såg är oftast behovet av att lära hur man använder dem mindre. Så kostnadseffekten på att göra såg med detta är mindre än på såg med färre cc. Det är viktigare fler mindre o mellan såg har det än större...

Ja det är väsentlig skillnad på 550 och din P420.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

anersimyra  
#794264 Kastskyddet fungerar även om man inte håller vänster hand på bågen. Det finns beskrivet i varenda manual hur denna så kallade tröghetsutlösning ska kontrolleras inför användning av sågen.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

anersimyra  
#794266 Kastskyddet fungerar även om man inte håller vänster hand på bågen. Det finns beskrivet i varenda manual hur denna så kallade tröghetsutlösning ska kontrolleras inför användning av sågen.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Pierre B  
#794270 Stort tack för alla svar!

Då går jag för en 550 XPG Mark II Tribrake!

Med vänlig hälsning,

Pierre

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794274 Det tycker jag du gör rätt i.

Finns även klipp som visar triobrakens förträfflighet, om man vill se det på telefonen.
Jag tycker det visar sig bättre på sågen. Där visar det det behövs för de flesta.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Williamm  
#794277
Pierre B skrev:Stort tack för alla svar!

Då går jag för en 550 XPG Mark II Tribrake!

Med vänlig hälsning,

Pierre

👍
Bäst såg är bäst!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).