Motorsåg och handhållet

Ny motorsåg

22 inlägg 2170 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Vante  
#751686 Ser på gemförelse bilder att av Husqvarna och Stihl har samma lutande båge och brädd på sågen gamla hade rakt kommer i håg att huggare av den anledningen Starkt föredrog Husqvarna då ergonomi på sågen det var chefen på Rolfs såg Kalix som sa det det var 70 talet så de klart de har hänt mycket sen dess.
Senast redigerad av Vante ons 09 mar 2022, 23:54, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Norrmann123  
#751720 Jag kan bara sammenlikna Husqvarna ock Echo CS-501SX, jag tycker handtaget ser mycket likt ut.

Fant bild på Husqvarna 545 XP mk2:

Bild

550XPG:

Bild

550XPG har lite mer avrundad båge.

Samt Echo CS-501SX:

Bild

Bild

Jag ser ingen stor skillnad på lutning av bågen etc.
Senast redigerad av Norrmann123 ons 09 mar 2022, 19:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751723 Jag gillar Echo sågarna med men ser inte likheten i varken färg, form eller konstruktion.

Användarvisningsbild

Norrmann123  
#751727 Ja, proffs-sågarna från Husqvarna är lågare ock längre enn CS-501SX ser det ut som.

Men handtagen är ganska lika, vad som är vinklad annorlunda/mera på Husqvarna ser jag inte.

Den nya CS-4310SX är lite mera lik dom nyare Husqvarna, lite plattare.

Bild

Lite mera bilder på CS-501SX:

Användarvisningsbild

Vante  
#751759 Får väl ta en titt på Swedol Haparanda på Echo sågarna. Föndera titta på Echo CS4510ES väger 5 kg. Har en Jonsered 450
från 80 talet denn är vinkel rak om man tog bild uppifrån.
Senast redigerad av Vante fre 11 mar 2022, 18:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
Norrmann123 skrev:Ja, proffs-sågarna från Husqvarna är lågare ock längre enn CS-501SX ser det ut som.

Men handtagen är ganska lika, vad som är vinklad annorlunda/mera på Husqvarna ser jag inte.

Den nya CS-4310SX är lite mera lik dom nyare Husqvarna, lite plattare.

Bild

Lite mera bilder på CS-501SX:

Är de magnesium vevhus på deras sågar? Eller kör de clamshell och plast?

Användarvisningsbild

Norrmann123  
#751772 CS-501SX, CS-621SX ock CS-7310SX har magnesium vevhus i varje fall. CS-7310SX har i tillegg magnesium sidokåpor på begge sidorna, CS-621SX har magnesium sidokåpa vid svärdfestet.

På den Tyska Echo-sidan står det at CS-4310SX har magnesium "gehause", ock det betyder vel vevhus....

https://www.echo-pro.de/de/produkte/motorsaegen/universal-motorsaegen/cs-4310sx/

Sådan ser vevhus, cylinder ock kolv ut på CS-4310SX delekatalog:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).