Motorsåg och handhållet

En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

53 inlägg 8494 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

Williamm  
#760379
ollenorell skrev:
Williamm skrev:Mahle är nog gjutet.
Wiseco gör smidda kolvar till såg. Och de är oftast dyrare än original.
Används typ bara när man trimmar en såg, för att få ut nyttan av att köra en smidd kolv.

Just det, nu när du säger det har jag för mig att Ironhorse på Youtube sätter en Wiseco-kolv i en trimmad såg någon gång... 😎
Måste kollas!

Att just han nätter i den säger inte så mycket, den verkar som om han partar mest. Men många andra gör det också, och alla pratar om det.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

DennisCA  
#760547
ollenorell skrev:Men kolvringen är ju i stål, den kan nog skära upp beläggningen ordentligt...
I det här fallet har ju inte kolvringen fastnat i gapet, och det ser inte ut som att kolvringen varit emot cynlinderbeläggningen/loppet.


Det finns väl kolvringar som är gjorda i gjutjärn också tror jag? Gjutjärnet har väldigt bra smörjande egenskaper p.g.a. grafiten som finns inne i järnet, samt den porösa strukturen som gör att den tar åt sig olja.

Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760645
ollenorell skrev:Funderar på det här med kolvar.
Mahle verkar tillverkat kolvar och cylindrar åt Husqvarna och Jonsered motorsågar. De är ju etablerade och gör grejer till racing, bland annat smidda aluminiumkolvar.

Letar man billigare reservdelar finns ju kinagrejer med oklar kvalitet och billigt. Sedan finns det ju eftermarknadsdelar som är bra också, men billigare än original Husqvarna.

På bilden är en Meteor-kolv till en 550mk1 jag tänkte rädda mest på skoj för att det är kul att testa, samt att jag aldrig haft någon nyare såg.

Har även bild på den större Husqvarna original Mahle-kolven till en Husqvarna 55:a som jag köpte ihop med cylinder av en Husqvarna ÅF en gång.
Kolvarna är ju till olika sågar, men kan man dra några uppenbara slutsatser?
Är det smidda kolvar, eller är det gjutaluminium bara?
Kanske inte finns motorsågar med smidd kolv...

Har för mig skogsverktyg.se sålde fler Meteor-kolvar förut, typ till 346?
Meteor-kolven till 550mk1 kostade 379kr, det är ju lagom på en skruttsåg som kan skära igen.

Det här med kolvsr är lite kul och lite invecklat o reda ut ibland då det i märkena finns flera tillverkare. Mahle är vanligast i HVA men finns även Gilardoni och Kolbenschmidt. De märkena är de man ser oftast men det finns massor mer.
Jag gillar GB och Golf. Bra grejer man inte behöver rätta till mycket och håller bra.

Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#778108 Det här är ju inte 3-serien som tråden skall handla om, men jag håller på parallellt med två rasade Husqvarna 550, en xp och en xpg, båda från 2012 precis när de kom. (Mk1)
Har skrivit lite här och var i trådar om vad jag funnit, om haverierna.

Den ena värme-nöp. Det är så grova repor i kolv och cylinder att jag slängde dem, men sågkroppen är ganska fin.

Den andra fick lager-ras på vevstakens lager i vevaxelns ända, alltså inte vid kolvbulten. Del av lagerkorg/nålar från lager flög runt i vevhuset. Hamnade i en spolkanal och rev upp kolven som blev skrot.
Cylindern har tre små hack i ena spolkanalen, men inte en reva i cylindern. Det blev nog komplöst pga kolven.

Har satt ny kolv på den hyggliga sågkroppen, den som värmenöp. Sedan monterat cylindern från den med lager-ras. Med lite packningssilikon då cylinderfotglapp är en av många teorier som finns om varför 550 rasar...
Jag själv lutar dock ganska mycket åt att misstänka friskluftsspolningen... Fast 560 har ju det, och den håller något bättre åtminstone verkar det som.

Eftersom jag inte vet varför någon av de här sågarna rasade är det ju en chansning...
Men jag gjorde en avgasplugg här för att kunna provtrycka vevhusets packboxar.

Dock är ju insuget kvar...

   TS
Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#778110 Nu blev det lite rörigt kanske med allt på en gång...
Men Husqvarnas verktyg för att plugga insuget på 550 sägs vara dåligt. Har hört att det kan läcka, och då går det ju verkligen inte att provtrycka vevhuset.
Jag har ju stoppat i skaftet av ett borr på en bild i insugsdamasken.
Skall man svarva några cylindriska pluggar och stoppa i?
Tänkte att någon har varit före mig med detta...

Det är väl runt 0,8bar man ofta provtrycker med, gäller ju att saker inte flyger!
Undertrycket är ju lättare, svarva en krage bara som suger fast mot insugsdamasken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

Alex Strömberg  
#778112
ollenorell skrev:Det här är ju inte 3-serien som tråden skall handla om, men jag håller på parallellt med två rasade Husqvarna 550, en xp och en xpg, båda från 2012 precis när de kom. (Mk1)
Har skrivit lite här och var i trådar om vad jag funnit, om haverierna.

Den ena värme-nöp. Det är så grova repor i kolv och cylinder att jag slängde dem, men sågkroppen är ganska fin.

Den andra fick lager-ras på vevstakens lager i vevaxelns ända, alltså inte vid kolvbulten. Del av lagerkorg/nålar från lager flög runt i vevhuset. Hamnade i en spolkanal och rev upp kolven som blev skrot.
Cylindern har tre små hack i ena spolkanalen, men inte en reva i cylindern. Det blev nog komplöst pga kolven.

Har satt ny kolv på den hyggliga sågkroppen, den som värmenöp. Sedan monterat cylindern från den med lager-ras. Med lite packningssilikon då cylinderfotglapp är en av många teorier som finns om varför 550 rasar...
Jag själv lutar dock ganska mycket åt att misstänka friskluftsspolningen... Fast 560 har ju det, och den håller något bättre åtminstone verkar det som.

Eftersom jag inte vet varför någon av de här sågarna rasade är det ju en chansning...
Men jag gjorde en avgasplugg här för att kunna provtrycka vevhusets packboxar.

Dock är ju insuget kvar...

Fick in en 560 med exakt samma färg på klettet och packing kvar. Den startade inte ens. Var så mycket överallt så blev mörkrädd.

Skulle själv inte köra klet och packning samtidigt och ska man köra klet måste man se till att de tål bensin. Vilket långt från alla packningsilicon gör.

Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

anersimyra  
#778139
1667758912_69070fa6-8dbc-4fbd-a318-58fda5a56e60.jpeg
. Ett riktigt tunt lager permatex på var sida om packningen ”gör susen”..💨 :-bd

Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778141 Dessa i 20 serien med horisontalt delat vevhus är lite känsliga mot mängd.
Ju mindre destu bättre.
Det går inte åt mycket.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).