Motorsåg och handhållet

Kraft i motorn.

16 inlägg 8835 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kraft i motorn.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3223 Tänkte se om vi kunde få lite hjärngypa på detta område.

1)
Vad är ni som användare ute efter?
Vilka egenskaper/arbets moment söker ni i de olika storlekarna på såg?

2)
En standard helt orginal 346 har ett optimalt arbetsvarv (HP/RPM) på 9600 rpm.
Ungeför 2/3 av max möjliga varvtal.
Vilket varv är optimalt?

3)
Vad anser ni är rimligt att serva en såg för per år?
Hobby/SemiPro/Proffs



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3261 #1 Jag gillar min 346:a men jag skulle kunna tänka
mig lite mer vrid i den, det är dock en liten såg 46cc.
372:an tykcer jag är kanon som den är bra med ork och inte allt för tung
för sin storlek.

#2 Gällande vartal så är jag inte sugen på mer i nån av mina sågar tycker
dom är snabba nog som det är.

#3 runt 400 för en service kan jag tänka mig om det är en bra service
kille/tjej

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3262 1: Tycker nog att en allroundsåg som min Partner 540 är perfekt för mig.
Den är stark hela tiden och är duglig till det mesta.

2: Just varvtalet vet jag inte men min 242xp varvar extremt högt tycker jag. Är inte riktigt van vid det höga varvet jämfört med 540, men det känns inte kul att råvarva en längre tid då man fäller ett grovt träd tex..

3: Kör ju inte så mycket men om man använder sågen mycket så får man ju serva den.
Farsan har bytt svärd, kedja och tändstift på våran Partner 500 och 540.
Dom är ca 20 resp 10 år gamla..

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3281 Samanfattat tycker jag att kombinationen 55/346 ger ett ganska anpassat och brett arbetsområde för mina behov som är allt från vedhugning------> slutavv.
Tanken är väl att sätta på ett längre svärd på 55án för det lite större "bestarna" eftersom jag upplever att den har bättre ork och bottenvrid även om den varvar sämre än 346.
Annars så tycker jag att 44án var en h-vetes bra såg till det mesta, även om den var lite klen när det blev grovt/övergrovt.
Det gick ändå bra att fälla/aptera med den,,, det gällde bara att anpassa "trycket bakom såghandtagen" och inte stressa som en jäkla tok.

"Uthållighet istället för snabbhet lönar sig bäst", som gamla garvade huggare brukade säga på den tiden sågen hette "Sandviken" :D

Service gör jag för det mesta själv på hela sågparken och lägger nog ner mellan 1-2000:- sekr/år med kedjor/svärd och klingor inräknat.

Användarvisningsbild
Mangelu  
#3284 Jag tycker att vid vanlig avverkning oavsett om det är gallring eller slutavverknig så räcker dessa sågar som du har nämnt mer än väl. Men det är utifrån mina erfarenheter. Anledningen till att jag är sugen på en större såg är att jag ofta hamnar i dessa övergrova "gårdsträd", som dessutom ofta ska kapas upp i "klabbar".
Men är det ändå inte så att har man typ en 346:a i vanligt skogsarbete så har man vad man behöver. Vill dock tillägga att jag och "skogshuggarn" kanske generellt jobbar i lite klenare dimensioner än vad ni "lumberjackers" gör söderut...men åter igen...vad vet jag... :)

Kan bara meddela att här snöar det utav bara H-vete...

Ha det !

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3288 Jag kan börja med som alla säkert vet så är jag ingen erfaren "huggare", men den lilla tid jag hittils hunnit köra min 353a så tycker jag den verkar vara ganska rapp, och jag tycker det känns som att man inte behöver gå upp i så höga varv för att den ska orka såga igenom

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3295 Även här söderut räcker en bra 45-50-kubikare till 95% av allt jobb. Större slutavverkningar låter man ju maskiner göra och de fåtal övergrova träd som finns kvar får ta den tid som behövs för att få ner, en välfilad kedja gör ju underverk här. Om man inte är yrkesverksam lönar det sig knappast att skaffa en ny stor såg, men om man däremot kan komma over en bra beg såg i 70-kubikklassen för en bit mindre än halva nypriset kan investeringen nog försvaras. Sen finns det ju andra, mindre rationella, skäl att skaffa en maffigare såg:-)

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3296 Jag har jättemånga övergrova träd för att skogen på vissa ställen varit mer eller mindre oåtkomlig.
Min farfar och pappa har inte varit så avverkningsintresserade heller, om det var skogsarbete så var det plantering som gällde.

Många träd är 50-60cm och det känns lite segt att köra med 13" svärd då.
Allt går ju och Partnern drar på bra, ska se om hon är lika pigg med 16".
Jag tror inte 242:an gillar 16" så den lämnar jag till gallring och kvistning.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3297 "Do it in the woods with your Partner" sa ju reklamen för många år sedan. Stämmer tydligen fortfarande för de som har gamla bra sågar kvar

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3301 partner 5000 verkar vara en jäkla bra såg, en av våra lärare har den till alla grova träd+vedkapning och 353an till allt annat (han jobbar extra som trädfällare igenom egen firma)

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3304 Dom spelar onekligen på en sak, skogsfolket.

"Går det i skogen med en blondin" var ju en annan slogan.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3305 Sen finns det ju andra, mindre rationella, skäl att skaffa en maffigare såg:-)[/quote]

Japp det är lite skoj att brumma med en stor en :)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3307
Mangelu skrev:Kan bara meddela att här snöar det utav bara H-vete...


Här har man kört in hjullastaren så den skulle vara varm/torr/snöfri, tankat fullt och gjort en lättare service, och så blir det bara snöstorm med 20 m/sek och omkring 50 cm nysnö i de värsta drivorna.

Besviken!, :cry: :wink:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3322 :D :wink: 😈

Bild


Bild

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3328 Nu j-vlar börjar vi snacka reklam!!!!!

:shock: 8) 😈 :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).