Motorsåg och handhållet

Trimma motorsågen med borrmaskin?

5 inlägg 3908 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trimma motorsågen med borrmaskin?

svennefilip  
#749645 Tänkte kolla med er skogsboys och skogsgirls om ni lik som jag kollat på youtube och sedan fått för er att borra hål i ljuddämparen på eran motorsåg? Det har iallafall jag gjort på två utav mina sågar den ena en Stihl ms261c och den andra en Stihl 024. Som jag har förstått det så skall man Max ha ett utblås som är 70% av avgasportens storlek och har på 261an hållit mig lite under den siffran och på 024an fick ja till ett hål som var i runda svängar 70% av avgas porten då medräknat orginal utblås!

Som jag uppfattar så går sågarna bättre en innan men det kan ju vara så att det balla ljudet gör att man tror att den går utav helvete. Dom går iaf inte sämre än innan men kanske är skillnaden oförändrad. Jag är medveten om att det stora + et med att göra såhär är att sågen skall gå lite kallare då ljuddämparen blir som ett element när man kört en bra stund och som alla vet så går en luft kyld motor sämre när den blir varm som en svetslåga.

Om någon gjort likadant som jag berätta gärna hur ni uppfattat ”trimmet” funkar det eller inte?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsågen med borrmaskin?

Vante  
#749650 Jag har gjort på min Jonsered 450 från 3x20 mm =60mm2 till 6x20=120mm2 och tagit bort gnist galler det är som en annan såg den sågen vevhuset kokade belastas klyva 30 björk ca 1 och 1/2 meter nu klarar den det utan problem ändrade balansen var lite baktung kändes fel mot farsans Jonsered 451E-EV den experimenterade jag taog i gen utblåset blev tystar snålare men känsligare på ute temperatur nej den gillar ej mindre utblåset ser att nya sågar har så går ju tyst men de klarar inte mer än kvistning trots kubik ljudet går få ner på annat sätt split utblåset eller som på gamla McCulloch 2-10 plåt membran skulle fungera på troni i E85 har inte blivit ser att E10 är standard blir kolla dunk blandad Jo etanolen suger vatten och siktar sig botten hände aldrig med metanol 8% så då är de se de Sama på dunken blandad kolla att ställa om till E85 förgasaren de går hitta olja billigt syntetiska olja svårt hitta under 60 skr liter.

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsågen med borrmaskin?

Alex Strömberg  
#749685 Köpte en portad dämpare till min såg och behövde justera rätt bra för att få sågen att 4 takta igen. Mer bensin = mer power liksom, väldigt mycket rappare men har inte hunnit testa den i ved än. Har fler "trim" på väg till den så.

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsågen med borrmaskin?

totte  
#749692 Det Alex skrev är själva poängen med att öppna dämparen. Det blir mer luft som strömmar igenom och därmed skall det till mer bränsle för att hålla korrekt blandning. Mer bränsle ger mer kraft, just som Alex skrev. Och det är nödvändigt att justera om annars kommer sågen att gå för magert, riskera överhettning samt inte producera mer kraft.

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsågen med borrmaskin?

Vante  
#749698
1645645506_img_20220213_092641_2.jpg
En över öppen blir. Lite elda för kråkorna ca 70%=180mm2 lagom är bäst blir öka 2.5%-5% bensin förgasaren sjustering men (ljudet går refusera ned utan minsk utblåset göra plåt membran typ gammal McCulloch tekniskt eller labyrint krök splita) är kvadrat millimeter ca 50%=120mm2 av avgasporten den är 25%=60mm2 vilket är för lite på en 45 kubikare gamlingen har 11x11=121mm2 och vägrar under gå bra alls men emission går sämre få till en motorsåg måste vara lätt går inte hänga dit tung teknik svårt ersätta en effektiv såg med något batteri vikt balans blir kilo extra än i teknik och emission jakten ger svaga vevhus kokare som blir väderlek beroende vid fel kubik i motorn och det är fabriks medvetet just på gränsen till hur hålla ny köpen i gång annars men de gynnar i stället pirat dels försäljning.

Går också spolkanaler trima som på moped motorn på sågmotorer.

Sedan är det förgasare typ bensin Alkylat 2t en som H-1/8 och L+1/8 och T1/2 ändras för E 85 är det H+1/2 till + 3/4 och L gå bäst minska in upp Ca 1/4 och T Still kjedja klingan..

Det är enkelt få ut mer jag såg Husqvarna 350 kollade lite Google och ljuddämpare till sådan den har mindre koppling truma än 55 en tre klossar ger väll mer yta invändigt mot Truman men nya är garanti i vägen ge sig på de skulle inte gå reklamera med uppnad ljuddämpare. Såg någon inte gillade skrev modifiera fynd Jo om vill få tag och slipa konkurrens buda på Tradera om någon tror fynd på typen men inte annars vevhus kokaren av sågar är blocket Tradera Facebook marketplece där finns annons men på cytybord och lokus där är minimal sälja aktiviteter kan tänkas göra ljuddämpare öppna upp trondella upp och svetsa tillbaka lacka bromsok färg ta samma pris politik som Husqvarna + 200% blir ca400-500 skr = 900 skr köps in ca 2 hundra stycken om inte Alibaba då kommer jag ha borrkonor och diamantvajer och spräcka kilar för sten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar