Sida 5 av 5

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Postat: sön 19 mar 2023, 12:26
av Mange
Ibland rundas insex i bulten, ibland verktyget.
Banka i en större torx i rundad insex funkar ibland.

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Postat: sön 19 mar 2023, 12:28
av Williamm
Stammen skrev:Det lät ju hoppingivande! Då beställer jag en ny original.
Visst gick det bra att återanvända cylinderfotspackningen om man smetar på Hylomar?
Kolvringskompressor behöver inte användas vid monteringen eller?

Packningen går bra att återanvända. Smeta lite hyolmar på insugsgummit mot cylindern också.
Kolvringen går bra att få ihop med fingrarna.

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Postat: sön 19 mar 2023, 13:12
av Stammen
Tack för era lärorika svar 👍
Visst bör det fungera med T-25 istället för 4mm insex vid fastdragning av cylinder? Erforderligt moment är ju enbart 8-10 Nm.
I väntan på ny bälg funderar jag på att öppna upp förgasaren för att inspektera membranen samt att höjden på nålventilen är rätt inställd. Det går väl bra utan att byta packningar?

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Postat: sön 19 mar 2023, 14:29
av anersimyra
Stammen skrev:Tack för era lärorika svar 👍
Visst bör det fungera med T-25 istället för 4mm insex vid fastdragning av cylinder? Erforderligt moment är ju enbart 8-10 Nm.
I väntan på ny bälg funderar jag på att öppna upp förgasaren för att inspektera membranen samt att höjden på nålventilen är rätt inställd. Det går väl bra utan att byta packningar?

T25 går alldeles utmärkt och förgasarpackningen brukar vara lätt att lossa med en vass mattkniv..🔪🙂👍

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Postat: tor 23 mar 2023, 20:38
av Stammen
Vad bra. En till fråga om återmonteringen, det står att man behöver ett specialverktyg "mothåll", men det är väl inte nödvändigt?
1679596358_web_capture_23-3-2023_193116_.jpeg

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Postat: tor 23 mar 2023, 20:50
av Hepo
Stammen skrev:Tack för era lärorika svar 👍
Visst bör det fungera med T-25 istället för 4mm insex vid fastdragning av cylinder? Erforderligt moment är ju enbart 8-10 Nm.
I väntan på ny bälg funderar jag på att öppna upp förgasaren för att inspektera membranen samt att höjden på nålventilen är rätt inställd. Det går väl bra utan att byta packningar?

Hej jag brukar ta t27 i stället går de åkkso.

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Postat: mån 03 apr 2023, 21:41
av Stammen
Uppdatering / lösning

Sågen är ihopskruvad sen en vecka tillbaka. Insugsbälgen är bytt, vingarna på L- och H-justeringarna avlägsnade, öppnade även förgasaren och kontrollerade höjden på nålventilen och membranens kondition. Sen investerade jag i en varvtalsmätare för att kunna justera förgasaren mer exakt.

Motorn går i mitt tycke perfekt, men framför allt oavsett temperatur! har testat ner till -5°C 😀
Med största sannolikhet berodde felet på sprickan i bälgens impulskanal, till skillnad från tidigare så reagerar förgasaren nu väldigt tydligt på minsta ändring av L och H.

Tack för all hjälp, jag har lärt mig mycket 🤓

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Postat: mån 03 apr 2023, 22:30
av Mange
Varvtalsmätare är nog bra. Men justera efter varvtal kan vara lite lurigt och man tappar ibland prestation och prestanda. Bättre är att justera efter bästa prestation och prestanda.
Tar du tio lika såg går de olika allihop. Kan skilja rätt mycket på bäst o sämst.

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Postat: tis 04 apr 2023, 09:33
av Stammen
Jag följde Husqvarnas verkstadsmanual, prestandan är mer än tillräcklig. Det viktigaste för mig är att den inte går för snålt och skär ihop.

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Postat: tis 04 apr 2023, 10:21
av Williamm
Stammen skrev:Uppdatering / lösning

Sågen är ihopskruvad sen en vecka tillbaka. Insugsbälgen är bytt, vingarna på L- och H-justeringarna avlägsnade, öppnade även förgasaren och kontrollerade höjden på nålventilen och membranens kondition. Sen investerade jag i en varvtalsmätare för att kunna justera förgasaren mer exakt.

Motorn går i mitt tycke perfekt, men framför allt oavsett temperatur! har testat ner till -5°C 😀
Med största sannolikhet berodde felet på sprickan i bälgens impulskanal, till skillnad från tidigare så reagerar förgasaren nu väldigt tydligt på minsta ändring av L och H.

Tack för all hjälp, jag har lärt mig mycket 🤓

Låter som om den är bra justerad. 350 brukar vara nära max effekt vid ca 13 000rpn tomvarv.