Motorsåg och handhållet

Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

70 inlägg 8341 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796647 Ibland rundas insex i bulten, ibland verktyget.
Banka i en större torx i rundad insex funkar ibland.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Williamm  
#796648
Stammen skrev:Det lät ju hoppingivande! Då beställer jag en ny original.
Visst gick det bra att återanvända cylinderfotspackningen om man smetar på Hylomar?
Kolvringskompressor behöver inte användas vid monteringen eller?

Packningen går bra att återanvända. Smeta lite hyolmar på insugsgummit mot cylindern också.
Kolvringen går bra att få ihop med fingrarna.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#796650 Tack för era lärorika svar 👍
Visst bör det fungera med T-25 istället för 4mm insex vid fastdragning av cylinder? Erforderligt moment är ju enbart 8-10 Nm.
I väntan på ny bälg funderar jag på att öppna upp förgasaren för att inspektera membranen samt att höjden på nålventilen är rätt inställd. Det går väl bra utan att byta packningar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

anersimyra  
#796655
Stammen skrev:Tack för era lärorika svar 👍
Visst bör det fungera med T-25 istället för 4mm insex vid fastdragning av cylinder? Erforderligt moment är ju enbart 8-10 Nm.
I väntan på ny bälg funderar jag på att öppna upp förgasaren för att inspektera membranen samt att höjden på nålventilen är rätt inställd. Det går väl bra utan att byta packningar?

T25 går alldeles utmärkt och förgasarpackningen brukar vara lätt att lossa med en vass mattkniv..🔪🙂👍

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#797043 Vad bra. En till fråga om återmonteringen, det står att man behöver ett specialverktyg "mothåll", men det är väl inte nödvändigt?
1679596358_web_capture_23-3-2023_193116_.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Hepo  
#797045
Stammen skrev:Tack för era lärorika svar 👍
Visst bör det fungera med T-25 istället för 4mm insex vid fastdragning av cylinder? Erforderligt moment är ju enbart 8-10 Nm.
I väntan på ny bälg funderar jag på att öppna upp förgasaren för att inspektera membranen samt att höjden på nålventilen är rätt inställd. Det går väl bra utan att byta packningar?

Hej jag brukar ta t27 i stället går de åkkso.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#798241 Uppdatering / lösning

Sågen är ihopskruvad sen en vecka tillbaka. Insugsbälgen är bytt, vingarna på L- och H-justeringarna avlägsnade, öppnade även förgasaren och kontrollerade höjden på nålventilen och membranens kondition. Sen investerade jag i en varvtalsmätare för att kunna justera förgasaren mer exakt.

Motorn går i mitt tycke perfekt, men framför allt oavsett temperatur! har testat ner till -5°C 😀
Med största sannolikhet berodde felet på sprickan i bälgens impulskanal, till skillnad från tidigare så reagerar förgasaren nu väldigt tydligt på minsta ändring av L och H.

Tack för all hjälp, jag har lärt mig mycket 🤓

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798246 Varvtalsmätare är nog bra. Men justera efter varvtal kan vara lite lurigt och man tappar ibland prestation och prestanda. Bättre är att justera efter bästa prestation och prestanda.
Tar du tio lika såg går de olika allihop. Kan skilja rätt mycket på bäst o sämst.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#798284 Jag följde Husqvarnas verkstadsmanual, prestandan är mer än tillräcklig. Det viktigaste för mig är att den inte går för snålt och skär ihop.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Williamm  
#798286
Stammen skrev:Uppdatering / lösning

Sågen är ihopskruvad sen en vecka tillbaka. Insugsbälgen är bytt, vingarna på L- och H-justeringarna avlägsnade, öppnade även förgasaren och kontrollerade höjden på nålventilen och membranens kondition. Sen investerade jag i en varvtalsmätare för att kunna justera förgasaren mer exakt.

Motorn går i mitt tycke perfekt, men framför allt oavsett temperatur! har testat ner till -5°C 😀
Med största sannolikhet berodde felet på sprickan i bälgens impulskanal, till skillnad från tidigare så reagerar förgasaren nu väldigt tydligt på minsta ändring av L och H.

Tack för all hjälp, jag har lärt mig mycket 🤓

Låter som om den är bra justerad. 350 brukar vara nära max effekt vid ca 13 000rpn tomvarv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).