hfab skrev:Ursäkta en fråga utanför ämnet.
Är Rotvältaren född på -90talet?
Behövs lite folk som är yngre än 80 på forumet.
hfab skrev:Ursäkta en fråga utanför ämnet.
Är Rotvältaren född på -90talet?
hfab skrev:Svaret stärker min tes. 👍
Nog om detta
Stammen skrev:Uppdatering. Sågen har fungerat fint tills idag när det blivit lite kallare ute -3°C, då samma fel uppstod igen.
Så jag började felsöka, det fanns ganska stor justeringsmån på L och H innan begränsningarna tog i, ca 1/4-1/2 varv moturs. Som väntat gjorde det dock ingen skillnad på gången, har ju testat det förut innan den lämnades in på verkstad för justering.
Tänkte även prova ta bort begränsarna, men lyckades inte få bort dom. Fast det känns ändå som att felet beror på något annat så jag gjorde slag i saken och skruvade bort förgasaren. Efter det fastnade jag på hur man ska fort bort insuget, har tagit bort metallklämman men paketet verkar sitta som berget ändå, man ska väl inte behöva lyfta på hela cylindern?!
Förgasaren är lite lätt kladdig, kanske är normalt?
Mange skrev:Jag brukar justera först, utan begränsare. Går inte det river jag och felsöker.
Mange skrev:Vad stod de innan? Har du kollat bränslenålens inställning?
Är de mindre än 2 varv från botten när brukar det inte vara nåt fel utöver feljusterad bränslenål.
Williamm skrev:Ja, där den tätar mot cylindern, och den lilla nippeln i underkant gillar att gå av. Där läcker det typ alltid. Om jag har isär en så limma jag alltid där för säkerhets skull.
Stammen skrev:Mange skrev:Vad stod de innan? Har du kollat bränslenålens inställning?
Är de mindre än 2 varv från botten när brukar det inte vara nåt fel utöver feljusterad bränslenål.
Ska kolla det senare (om än i fel ordning).Williamm skrev:Ja, där den tätar mot cylindern, och den lilla nippeln i underkant gillar att gå av. Där läcker det typ alltid. Om jag har isär en så limma jag alltid där för säkerhets skull.
Jag har lyft bort cylindern och inspekterat insugets delar nu. Bälgen var lite skadad där impulskanelen går in i cylindern, var det ett av dom vanliga felen William? Jag kan dock inte utesluta att jag själv orsakat skadan vid demonteringen, innan jag blev varse om att cylindern behövde lyftas först... Inga andra anmärkningar på insuget.
Ska man satsa på original eller duger det lika bra med bälg från skogsverktyg.se?
I övrigt väldigt intressant och inspektera kolv och cylinder. Dom såg mycket bra ut i mitt tycke 😀 (med reservation för att det är första gången jag skruvar isär en förbränningsmotor)