Motorsåg och handhållet

Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

70 inlägg 8396 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Alex Strömberg  
#792509
hfab skrev:Ursäkta en fråga utanför ämnet.
Är Rotvältaren född på -90talet?

Behövs lite folk som är yngre än 80 på forumet.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

hfab  
#792510 Svaret stärker min tes. 👍
Nog om detta

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Rotvältaren  
#792514
hfab skrev:Svaret stärker min tes. 👍
Nog om detta


Annars kan du alltid starta en egen tråd. Den kunde med fördel heta "Pojkjävlar spekulerar om sådant de inte har en aning om".

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Williamm  
#792516 Trådens titel är "Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek".
Ni får försöka lite bättre med att hålla er till ämnet.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#795765 Uppdatering. Sågen har fungerat fint tills idag när det blivit lite kallare ute -3°C, då samma fel uppstod igen.
Så jag började felsöka, det fanns ganska stor justeringsmån på L och H innan begränsningarna tog i, ca 1/2 varv moturs. Som väntat gjorde det dock ingen skillnad på gången, har ju testat det förut innan den lämnades in på verkstad för felsökning/justering.

Tänkte även prova ta bort begränsarna, men lyckades inte få bort dom. Fast det känns ändå som att felet beror på något annat så jag gjorde slag i saken och skruvade bort förgasaren. Efter det fastnade jag på hur man ska fort bort insuget, har tagit bort metallklämman men paketet verkar sitta som berget ändå, man ska väl inte behöva lyfta på hela cylindern?!

Förgasaren är lite lätt kladdig, kanske är normalt?

1678621743_img_20230312_121333.jpg

1678621743_img_20230312_111606.jpg
Senast redigerad av Stammen sön 12 mar 2023, 13:54, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Williamm  
#795766
Stammen skrev:Uppdatering. Sågen har fungerat fint tills idag när det blivit lite kallare ute -3°C, då samma fel uppstod igen.
Så jag började felsöka, det fanns ganska stor justeringsmån på L och H innan begränsningarna tog i, ca 1/4-1/2 varv moturs. Som väntat gjorde det dock ingen skillnad på gången, har ju testat det förut innan den lämnades in på verkstad för justering.

Tänkte även prova ta bort begränsarna, men lyckades inte få bort dom. Fast det känns ändå som att felet beror på något annat så jag gjorde slag i saken och skruvade bort förgasaren. Efter det fastnade jag på hur man ska fort bort insuget, har tagit bort metallklämman men paketet verkar sitta som berget ändå, man ska väl inte behöva lyfta på hela cylindern?!

Förgasaren är lite lätt kladdig, kanske är normalt?

1678621743_img_20230312_121333.jpg

1678621743_img_20230312_111606.jpg


Du måste ta av cylindern för att få av insuget.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#795772 Okej, det kan väl ändå vara ett moment man gör innan eventuellt membranbyte?
Tänkte även skära bort vingarna på begränsarna nu när förgasaren är lös.
Senast redigerad av Stammen sön 12 mar 2023, 14:10, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Williamm  
#795774
Stammen skrev:Okej, men det är väl nödvändigt för att kontrollera att det inte är något läckage?

Ja. Och också en orsak till läckage när du sätter ihop den..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795797 Jag brukar justera först, utan begränsare. Går inte det river jag och felsöker.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#795800
Mange skrev:Jag brukar justera först, utan begränsare. Går inte det river jag och felsöker.

Jo det har jag förstått 😉 men borde inte den hypotesen kunna uteslutas eftersom motorn inte gick ett dugg bättre efter att ha vridit skruvarna 1/2 varv moturs?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795835 Vad stod de innan? Har du kollat bränslenålens inställning?
Är de mindre än 2 varv från botten när brukar det inte vara nåt fel utöver feljusterad bränslenål.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#796565
Mange skrev:Vad stod de innan? Har du kollat bränslenålens inställning?
Är de mindre än 2 varv från botten när brukar det inte vara nåt fel utöver feljusterad bränslenål.

Ska kolla det senare (om än i fel ordning).

Williamm skrev:Ja, där den tätar mot cylindern, och den lilla nippeln i underkant gillar att gå av. Där läcker det typ alltid. Om jag har isär en så limma jag alltid där för säkerhets skull.

Jag har lyft bort cylindern och inspekterat insugets delar nu. Bälgen var lite skadad där impulskanelen går in i cylindern, var det ett av dom vanliga felen William? Jag kan dock inte utesluta att jag själv orsakat skadan vid demonteringen, innan jag blev varse om att cylindern behövde lyftas först... Inga andra anmärkningar på insuget.

Ska man satsa på original eller duger det lika bra med bälg från skogsverktyg.se?

1679155610_img_20230318_163205.jpg


I övrigt väldigt intressant och inspektera kolv och cylinder. Dom såg mycket bra ut i mitt tycke 😀 (med reservation för att det är första gången jag skruvar isär en förbränningsmotor)

$matches[2]

$matches[2]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Williamm  
#796612
Stammen skrev:
Mange skrev:Vad stod de innan? Har du kollat bränslenålens inställning?
Är de mindre än 2 varv från botten när brukar det inte vara nåt fel utöver feljusterad bränslenål.

Ska kolla det senare (om än i fel ordning).

Williamm skrev:Ja, där den tätar mot cylindern, och den lilla nippeln i underkant gillar att gå av. Där läcker det typ alltid. Om jag har isär en så limma jag alltid där för säkerhets skull.

Jag har lyft bort cylindern och inspekterat insugets delar nu. Bälgen var lite skadad där impulskanelen går in i cylindern, var det ett av dom vanliga felen William? Jag kan dock inte utesluta att jag själv orsakat skadan vid demonteringen, innan jag blev varse om att cylindern behövde lyftas först... Inga andra anmärkningar på insuget.

Ska man satsa på original eller duger det lika bra med bälg från skogsverktyg.se?

1679155610_img_20230318_163205.jpg


I övrigt väldigt intressant och inspektera kolv och cylinder. Dom såg mycket bra ut i mitt tycke 😀 (med reservation för att det är första gången jag skruvar isär en förbränningsmotor)

$matches[2]

$matches[2]

Det där är vanligt fel. Köp original, det är värt det tycker jag. '
Svårt att såga om det var där före eller inte, undrar det varje gång jag med. Men efter som det blivit bättre när jag bytt så var det nog där före.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#796622 Det lät ju hoppingivande! Då beställer jag en ny original.
Visst gick det bra att återanvända cylinderfotspackningen om man smetar på Hylomar?
Kolvringskompressor behöver inte användas vid monteringen eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Vante  
#796643 Bra verktyg är a och o jag trodde det var kört få loss cylinder när insex gick rappa trode jag skulle få ta lill fil och fila mejsel spår i skruvarna men min bror köpte på Swedol Ampro 1/2 tum sats där minsta var 4 mm insex och den rappade inte 👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).