Motorsåg och handhållet

Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

70 inlägg 8414 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Williamm  
#792181
Stammen skrev:Uppdatering 2023.

Startade upp sågen idag för första gången denna vinter (-1°C). Dessvärre har problemet kommit tillbaka, den pendlar mellan att knappt kunna accelerera från tomgång till att gå väldigt ojämnt på högre varv 😤
Märkte dock att om man primar ett par gånger så går sågen mycket bättre en liten stund.

I övrigt lättstartad, har bytt ut soppan mot ny Aspen.

Blir väl att åka tillbaka med den till verkstaden.

Ny film

Så där kan en såg bete sig om den är kall och stått länge. Och kanske ställd för varmare väderlek.
Den behöver nog bara lite fetare justering.

Har en såg som gör så de första minuten eller två sedan kan man gasa ut den så går det som den ska. Men den har lite för lite bränsleflöde i huvudmunstycket.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#792196
Williamm skrev:Så där kan en såg bete sig om den är kall och stått länge. Och kanske ställd för varmare väderlek.
Den behöver nog bara lite fetare justering.

Har en såg som gör så de första minuten eller två sedan kan man gasa ut den så går det som den ska. Men den har lite för lite bränsleflöde i huvudmunstycket.

Jag höll på med sågen en stund och det blev inget bättre efter att den kommit upp i arbetstemp.
Förgasaren justerades in av en serviceverkstad i minusgrader för ett år sedan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Williamm  
#792225
Stammen skrev:
Williamm skrev:Så där kan en såg bete sig om den är kall och stått länge. Och kanske ställd för varmare väderlek.
Den behöver nog bara lite fetare justering.

Har en såg som gör så de första minuten eller två sedan kan man gasa ut den så går det som den ska. Men den har lite för lite bränsleflöde i huvudmunstycket.

Jag höll på med sågen en stund och det blev inget bättre efter att den kommit upp i arbetstemp.
Förgasaren justerades in av en serviceverkstad i minusgrader för ett år sedan.

Ok. Då han den nog bli varm. Även om den justerades för ett år sedan så kan den behöva justeras igen.
Testa att ge den ett knappt kvarts varv på L och H, det låter som om den är ganska nära att vakna.
Har ingen erfarenhet av sågar som stått så länge. De som stått i fem-tio år brukar starta och kö bra, och efter en månad är membranen kass.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#792288 Jag tog in sågen i värmen under natten. Tänkte att det kanske kunde hjälpa till utifall problemet berodde på fastklibbat membran.
Idag var jag inställd på fortsatt felsökning, tänkte kolla slangar, filter, tankluftning etc.
MEN sågen gick klockrent så ev felsökning får skjutas på framtiden.

Det ska tilläggas att det var ca 3 grader varmare idag, så jag ser inte problemet som löst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Rotvältaren  
#792304 Funktionen ska inte påverkas med så små temperaturskillnader. Blir den inte bättre med att ta ut L och H-skruvarna något så är det mera troligt att membranen i förgasaren fallit för åldersstrecket och blivit hårda.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#792375
Rotvältaren skrev:Funktionen ska inte påverkas med så små temperaturskillnader. Blir den inte bättre med att ta ut L och H-skruvarna något så är det mera troligt att membranen i förgasaren fallit för åldersstrecket och blivit hårda.

Nej det kanske är membranens egenskaper som ändras istället vid dess små tempskillnader runt nollan? När jag skruvade ut munstyckena maximalt förra året blev det ingen skillnad.

Membranbyte står helt klart med på åtgärdslistan (ZAMA C3-EL32) 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Williamm  
#792377
Stammen skrev:
Rotvältaren skrev:Funktionen ska inte påverkas med så små temperaturskillnader. Blir den inte bättre med att ta ut L och H-skruvarna något så är det mera troligt att membranen i förgasaren fallit för åldersstrecket och blivit hårda.

Nej det kanske är membranens egenskaper som ändras istället vid dess små tempskillnader runt nollan? När jag skruvade ut munstyckena maximalt förra året blev det ingen skillnad.

Membranbyte står helt klart med på åtgärdslistan (ZAMA C3-EL32) 👍

Kom på. Har hänt mig att 350 inte går att justera.
Kan vara läcka vid insugsröret mot cylinder. Det är ett vanligt fel. Om membran inte hjälper, tycker inta att det borde vara membranen på en så ny såg.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#792379 Intressant! Är det den jag ringat in på bilden?
Symptomen har ju funnits sen sågen var ny (2009/2010), så det skulle ju kunna vara stickhål från fabriksmonteringen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Rotvältaren  
#792381 Svårt att säga utan att ha känt och klämt på sågen så det blir lite "snillen spekulerar" över det hela.
Men jag tror alla är överens om att ditt problem är bränslerelaterat. Läckande insug kan inte uteslutas men kanske mindre troligt eftersom sågen ibland gått som den skall, ibland gått illa men bättre när du pumpat på blåsan. Membranen kan i sig fortfarande vara bra men det kan vara skräp och oknytt som satt sig i förgasaren som orsakar driftstörningar.
Jag tänker som dig och skulle nog också börja med att lätta på förgasaren och samtidigt då kolla slangar och självklart insug.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#792383 Okej. Nu känns det som lösningen är nära, ska försöka kika på det under veckan. Återkommer!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Williamm  
#792384
Stammen skrev:Intressant! Är det den jag ringat in på bilden?
Symptomen har ju funnits sen sågen var ny (2009/2010), så det skulle ju kunna vara stickhål från fabriksmonteringen.

Ja, där den tätar mot cylindern, och den lilla nippeln i underkant gillar att gå av. Där läcker det typ alltid. Om jag har isär en så limma jag alltid där för säkerhets skull.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Rotvältaren  
#792385 Långskott från sjunde våningen men....
Har din såg gnistdödare på ljuddämparen? Kolla att det inte sotat igen för det kan ge liknande symptom, sågen storknar. Som sagt föga troligt men tar några minuter att checka och då har man uteslutit en tänkbar orsak.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Williamm  
#792388
Rotvältaren skrev:Långskott från sjunde våningen men....
Har din såg gnistdödare på ljuddämparen? Kolla att det inte sotat igen för det kan ge liknande symptom, sågen storknar. Som sagt föga troligt men tar några minuter att checka och då har man uteslutit en tänkbar orsak.

350 i Svergie bör inte ha det. Men de finns de med där det är krav på det.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792398 Har du provat ge den mer bränsle?
Hur mycket är nålarna öppna?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Rotvältaren  
#792400 Enligt Husqvarnas reservdelslista för 350 så sitter där ett gnistgaller.
1676323766_index.png

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).