Motorsåg och handhållet

Söker reservdel till hva 40

11 inlägg 1362 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Söker reservdel till hva 40

Owe Q  
#748901
1645121986_cdbf3aca-fe0b-4acf-8f72-d0a007a7e2d3.jpeg
1645121986_e4b99dd4-f081-45f1-8158-39a0ec02d227.jpeg
Hej ny här!

Behöver hjälp med att hitta en gummipackning till min gamla hva 40. Har frågat på reservdels sajter och där säger de att den inte går att få tag i? De säljer kolv och kolvring, ska jag byta dessa så måste jag lyfta på cylindern och då behöver jag ju också en ny packning eller??
Ja sågen har några år på nacken skulle kunna skrota den, har andra sågar. Men jag skulle vilja få liv i den, ett roligt projekt för mig.
Finns det någon därute som vet hur jag ska göra? Bifogar två bilder på packningen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Söker reservdel till hva 40

Nonkan  
#748909 Vad är det för årsmodell på den där? Aldrig sett en sån packning och har ändå jobbat med Husqvarna i 20 år :).. Har du något serienummer?

Brukar vara en lagerhållare i komposit för vevlagren och tätat med flytande packning.

Användarvisningsbild

Re: Söker reservdel till hva 40

Owe Q  
#748912
1645129478_21be9e57-7810-4a51-bf9d-13f4521f7806.jpeg
Hej tack för svar. Vet inte exakt vilken årsmodell. Det har varit svärfars såg och vi har kommit fram till att han köpte den -92 till -94. Bifogar bild på ”produktplåten”

   TS
Användarvisningsbild

Re: Söker reservdel till hva 40

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748921 Tror inte jag sett nån i 400 familjen utan lagerhållare. Den ska nog ha det ser man på tätningen är det nog samma "rätt" så när som att lagerhållarna saknas.
Vad håller dem på plats då?
Det kan inte funka bra utan.

Användarvisningsbild

Re: Söker reservdel till hva 40

Vante  
#748949 På miner om Jonsered 450 525 lite grann men de har inte direkt delning cylinder utan plan blir en del plan och cylinder blir mindre delar göra så gjordes så redan av McCulloch på 60 talet så inte nytt göra så motorn på motorsågen blir de inte syster såg till 2040 Jonsered?
Ja ja intressant se bilder på den Hva sågen.

Användarvisningsbild

Re: Söker reservdel till hva 40

Owe Q  
#748951
1645172156_00fe0fa7-cfa4-4a6b-97c3-74e8169821c1.jpeg

Tack för svar!
Lagerhållarna sitter där de ska. Min fråga gällde gummipackningen som inte går att få fram enligt reservdelssajter jag frågat. Ställde också frågan om att använda flyttade packning när de inte kunde få fram gummipackningen. Fick då till svar att det INTE var något de rekommenderade. Då söktes jag på nätet och hittade det här forumet, här borde det finnas kunnigt folk 😀
Tolkar jag dig rätt så använde hva flytande packning på 400 modellerna? Då borde det fungera på min gamla hva40 också eller?? Har du något tipps/rekommendation på hur flytande packning utföres, på bägge ytorna, tjock??? Kan jag använda gamla gummipackningen och laga upp med flytandepackning? Bifogar bild på vevaxel/lagerhållare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Söker reservdel till hva 40

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748952 Lagerhållare med gummitätning går nog att få fram. Gummit ska sìtta på hållaren.
Jag ser ditt är lite skadat vid lagren.
Men nog inte värre än det skulle gå att täta.
Tar nan av det gummit från lagerhållaren är det inte lätt att få dit det igen så det sitter bra och blir tätt.
Finns en bra svart tätnings silkcon som blir lite gummiaktig. Den rek. Husqvarna man använde.
Minns inte vad den hette nu.
Jag ska ta lite bilder o visa.

Användarvisningsbild

Re: Söker reservdel till hva 40

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748954 Här är två olika. En man tätar med tunnt lager silicon, en som din med tätning runt om.
Båda funkar lika bra, rätt monterat.
1645173915_20220218_094152.jpg


Det är lite trixigare att få dem täta som har tätningen. Men med lite hjälp av tätningsmassa rätt monterat så går det.

Användarvisningsbild

Re: Söker reservdel till hva 40

Owe Q  
#748961 Tack ja det är den högra jag har. Verkar svårt att köpa en ny sådan tätning. Jag får pröva att få dit den gamla och täta tätt med flytande tätningsmassa.
Har något tipps på bra tätningsmassa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Söker reservdel till hva 40

Klyv Bixby  
#748989 Permatex har en temperaturbeständig massa. Jag köpte en tub på wurth med deras motsvarighet, finns även på biltema/jula/ad bildelar osv.

Användarvisningsbild

Re: Söker reservdel till hva 40

Owe Q  
#748995 Tack för hjälpen alla ni som skrivit i tråden. 👍 Ska beställa lite reservdelar så det dröjer innan jag börjar montera 🛠️ ihop sågen. Hör av mig när/om jag får i gång sågen 😉

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).