Motorsåg och handhållet

X-cut med Oregon slipning

27 inlägg 5969 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

anersimyra  
#748487
Klastorpet skrev:Mina kedjor var inte minitiöst rengjorda vid slipning..
Det som kan ställa till det oavsett "förankning" är ju om inte tänderna/länkarna löper helt fritt..
Kärvar tanden vid en länk, så kanske den inte hamnar 100% i botten på spåret, och då blir det ju inte en rak slipning, oavsett hur den hålls på plats..

Jag tänkte närmast på om det verkligen är värt ca 1500:- + moms för att slippa spänna och släppa loss kedjan manuellt

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Klastorpet  
#748491 Jag är ju extremt novis på det hela..
men i min ( Oregon 410) så är det ju manuellt.. och när jag ändå drar tanden emot mothållet, så den ligger rätt, så spänner man den med andra handen..
men jag betalade bara 1600:-/ +m (tot ink frakt & 3 slipskivor) och i den prisbilden fanns det inte så mycket alternativ ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Rotvältaren  
#748492 En snabb titt på de olika modellerna ger intrycket att Maxx slipen är lite robustare i konstruktionen men det är min subjektiva uppfattning. Men om folk kommer att stå i kö utanför verkstaden för att få sina kedjor slipade så känns automatisk fastspänning helt rätt, man slipper ett extra arbetsmoment varje gång man drar fram kedjan.

Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

anersimyra  
#748494
Rotvältaren skrev:En snabb titt på de olika modellerna ger intrycket att Maxx slipen är lite robustare i konstruktionen men det är min subjektiva uppfattning. Men om folk kommer att stå i kö utanför verkstaden för att få sina kedjor slipade så känns automatisk fastspänning helt rätt, man slipper ett extra arbetsmoment varje gång man drar fram kedjan.

Jack slipen är densamma som maxx men den förstnämnda har alltså en manuell klämma. Vid lite eftertanke så nöjer jag mig nog med Jack modellen då jag endast kommer att slipa åt mig själv och kamraterna och ska man ta betalt så att summan täcker kostnaden för tiden det tar att slipa tänder och ryttare så har man troligen en arbetskostnad som överstiger priset på en ny kedja..🤑🙂
Senast redigerad av anersimyra mån 14 feb 2022, 15:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Rotvältaren  
#748495 Okej jag kanske tittade på fel modeller...
https://skogma.se/jack-kedjeslipmaskin-183500001001/
https://skogma.se/maxx-kedjeslipmaskin- ... 018001001/

Får intrycket av att lavetten som motorn är upphängd i är lite robustare på Maxx. Men oavsett vilken modell man väljer kan man nog förvänta sig ett bra slutresultat.

Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

anersimyra  
#748499
Rotvältaren skrev:Okej jag kanske tittade på fel modeller...
https://skogma.se/jack-kedjeslipmaskin-183500001001/
https://skogma.se/maxx-kedjeslipmaskin- ... 018001001/

Får intrycket av att lavetten som motorn är upphängd i är lite robustare på Maxx. Men oavsett vilken modell man väljer kan man nog förvänta sig ett bra slutresultat.

Man lurar sig på att den orangea Jack slipen är i uppfällt läge på bilden..👀

Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748525 Spontant skulle jag uppskatta mer om rotasion kunde vändas än automatisk låsning.
Tycker inte det stör att låsa manuellt.
Det tar inte mer tid.
Tiden man slipar är det som gör om det är värt det eller ej.
Du ska göra en hel del för den timpeng du får i annat arbete.

Jag filar fortare med bättre resultat än jag slipar, så då blir det filat för min del.
Slipa tar tid för bra resultat. Mina timmar är inte många så jag är rädd om dem.

Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Klastorpet  
#748606 Den rakblads skärpan jag är van vid vid handslipning får jag inte till..
Självklart är det bättre än en "slö" kedja..
och det är ju bra med "ny" yta, och man får en rak och lättsågad kedja...

Jag vill ju beskylla slipstenen för det.. att den får en för grov egg.. och även om jag fördressar och polerar slipskivan, så blir det inte "perfekt"..

Så, de som investerat i en "diamant skiva".. är det värt det?? får man fram den ultimata eggen??
har inte hittat att man pressenterar vilka grit stenarna har.. bara "hårdhet" och det säger ju inget om vilken grit skivan har...

   TS
Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Rotvältaren  
#748649 Jag har aldrig bearbetat min slipskiva, jag låter den polera sig själv när den nöts under slipning. Jag vet att vissa går i taket och menar att man måste ansa skivan men det finns en annan skola också som hävdar att det är bättre att låta skivan vara lite rundnött. Vad som är rätt eller fel låter jag vara osagt men jag tycker, och det är min egen subjektiva uppfattning, att när stenen nöts får eggen en slätare yta och tanden kan få en marginell tendens till höknäbb men absolut inget som jag tycker påverkar skärpan.

Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748651 Formen på skivan påverkar tandens form.
Skiten i skivan påverkar ytan och eggens resultat och påverkar värmeutveckling och kylning.
Det kan kännas som man slösar på skivan och det kanske man gör till viss del men den ger fler slipningar med bättre resultat och man kan köra nåt lite hårdare utan det går varmt.
Jag har slipat en del o provat lite olika maskiner. Manuella, automatiska, dyra o billiga.
En sak har de gemensamt. Resultatet blir inte bättre än jag gör det.

Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Rotvältaren  
#748653 Har aldrig haft problem med skitig skiva, har hänt någon gång när man slipat oljiga kedjor att det blivit lite klägg på den men det har lossnat med lite breakcleaner.

Alla gör på sitt sätt och huvudsaken är att man själv är nöjd. Bästa sättet att nå bästa resultat är att pröva olika saker och jag har funnit det som funkar för mig. Att testa samma sak om och om igen fast det inte funkar är ganska meningslöst.

Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748673 Det klart var o en gör sitt så man är nöjd. Att få ut mer/skiva ger lite mer kr över i slutändan när man står o slipar är det många som vill. Få lite mer gjort/timme med bättre resultat är väl likaså många som önskar. Finns massor med saker o testa o lära sig i slipning. Olika profiler, ytan, skivor, olika profilerare (dressningsbitar) och inte minst hur man kör.
Alla slivor blir skitiga, även med tvättade kedjor. Hållbarheten (antal slipningar) per klinga påverkas rätt bra om det är rätt.
Det är som med filning, det blir inte gjort av sigt själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).