Motorsåg och handhållet

stihl 201 - dör om man glömmer lägga ur kastskyddet

11 inlägg 2450 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

stihl 201 - dör om man glömmer lägga ur kastskyddet

Camaro1969  
#747718 min stihl 201 dör ofta när jag glömmer lägga ur kastskyddet och ska gasa.

är jag snabb i tanken så släpper jag gasen och pumpar lite snabbt och försiktigt så slipper jag dra igång den igen.

fler som den gör så för?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: stihl 201 - dör om man glömmer lägga ur kastskyddet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747733 Den ska klara att man gasar nån gång med broms aktiverad eller fullt belastad i skäret.
Gissar på den kanske behöver en liten översyn, rengörning, justeras om det inte hjälper så får man kolla lite mer på bränslesystem.

Avatar Fallback

Re: stihl 201 - dör om man glömmer lägga ur kastskyddet

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747753 Viss eg kan komma med eit spørsmål eg og siå eg har ei 201. Dersom saga begynnar og ruskjøra litt sånn som sagene gjere når dei held på og gå tom for bensin. Dersom saga begynnar sånn med rikeleg med bensin på tanken er dette eit tegn på at saga snart kjem til og skjera seg, eller er det noko anna som er gale? Hadde ei 261 før, Huskar den gjekk litt merkelig og så skar ho seg då.

Användarvisningsbild

Re: stihl 201 - dör om man glömmer lägga ur kastskyddet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747760 Kan vara fuĺ av skit i filter/förgasare, hål i bränsleledning, otätt insug, förgasarfel, vevhustätning eller annat.

Avatar Fallback

Re: stihl 201 - dör om man glömmer lägga ur kastskyddet

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747765 Ok, ein del og velga i med andre ord. Er ikkje skit i luftfilteret iverfall men kanskje bensinfilter.

Avatar Fallback

Re: stihl 201 - dör om man glömmer lägga ur kastskyddet

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747769 Har du provat att "kalibrera" den? Framgår av instruktionsboken och/eller livlig debatt i annan tråd här hur det ska gå till 😀

Användarvisningsbild

Re: stihl 201 - dör om man glömmer lägga ur kastskyddet

Camaro1969  
#747787
Mange skrev:Den ska klara att man gasar nån gång med broms aktiverad eller fullt belastad i skäret.
Gissar på den kanske behöver en liten översyn, rengörning, justeras om det inte hjälper så får man kolla lite mer på bränslesystem.


Ska ge den en ordentlig rengöring,
Är det typ luftfilter och i kopplingskåpan?

Jo den är kalibrerad regelbundet med…

   TS
Avatar Fallback

Re: stihl 201 - dör om man glömmer lägga ur kastskyddet

Prickskytt  
#747824 Är det en nyare som har M-tronic? eller kan du justera förgasaren?
Har själv en äldre med justerbar förgasare som jag upplevde samma problem med. Borrade 4st 3mm hål i ljuddämparen för att få lite bättre flås och sen försvann problemet.

Användarvisningsbild

Re: stihl 201 - dör om man glömmer lägga ur kastskyddet

Camaro1969  
#747826 ny med m-tronic
inga justeringsmöjligheter...

   TS
Avatar Fallback

Re: stihl 201 - dör om man glömmer lägga ur kastskyddet

Tralsmo  
#748532 Har börjat på me vindfällen efter senaste stormarna.

Kvistar me ms201.
Har lagt märke till att min ms201 gör likadant ( efter att ha läst tråden) Har aldrig tänkt på det innan å har inga problem me det.
Tror helt enkelt att det är så att kopplingen släpper för sent i kombination med att ms201 har lite onödigt låg tomgång. Har en ms201 som är nyare ( ettpar tre år gammal).
Den gör likadant.

Användarvisningsbild

Re: stihl 201 - dör om man glömmer lägga ur kastskyddet

Camaro1969  
#748575 jag testade lite mer i helgen

gasar jag fullt med kastskyddet i så dör den inte

men om jag duttar till på gasen vill den ofta dö, inte alltid men ofta.

sen är det nog även olika, olika dagar det kanske har att göra med luften just den dagen. men har inte hunnit utreda vidare :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).