Sida 1 av 1

Jonsered 2145

Postat: tis 08 feb 2022, 21:10
av leifa.k
Denna såg är trevlig att kvista med. Skulle byta kedja till en ny, såg att den ena bulten som låser svärdet hade försvunnit in i plastkroppen och låg där o skramlade när man rystade på sågen. Är det en stor operation för att komma åt bulten? Måste man klyva hela sågen?

Re: Jonsered 2145

Postat: tis 08 feb 2022, 21:26
av Mange
Nä, inte klyva tanken.. den ska vara hel.
Man puttar i den innifrån tanken, kollar så den kommer rätt, sen på med en mutter o dra den på plats.

Re: Jonsered 2145

Postat: tis 08 feb 2022, 21:34
av totte
Ligger möjligen i oljetanken.

Re: Jonsered 2145

Postat: ons 09 feb 2022, 20:27
av leifa.k
Tack för svar. När jag vaknade vid 6-hugget i morse med ett ryck så var min första tanke att den måste ligga i oljetanken, har nog bearbetat detta i sömnen... For ut, tog bort oljetankslocket, vände på sågen o rystade, ut kom bulten. Köper en teleskop historia med magnet ute i spetsen så skall den nog vara lätt att få på plats. Men, varför lossnar den och far in i oljetanken! Skall man göra ordentligt rent från olja och smeta på något klet/klister?

Re: Jonsered 2145

Postat: ons 09 feb 2022, 21:33
av Mange
Den har nog fått en smäll.
Så länge du får i den rätt utan nåt skadats är det bra.

Re: Jonsered 2145

Postat: fre 18 mar 2022, 20:48
av leifa.k
Sent svar. Försökte att pilla dit den, la ned det. Köpte denna megnetpinne, styrde dit bulten, det var så tight så att jag fick montera dit svärd, kåpa och dra ut bulten med mutterns hjälp. Nu när jag känner på den när svärdet är demonterat så sitter den som berget. Är nog som du skrev Mange, att den har fått sig en smäll.. Inget annat skadat.

Re: Jonsered 2145

Postat: lör 19 mar 2022, 17:16
av Skogsola
Trevlig såg. Min nya kvinna har en. Har just haft hem den på lite tillsyn. Oljelocket gick i bitar men locket från en skrotad 2252 passade. Antar att hennes exman dragit locket med nyckel.

Re: Jonsered 2145

Postat: tor 24 mar 2022, 19:19
av leifa.k
På min såg fanns det plastspärrar på L och H skruven, dessa klipptes bort vid första köldknäppen med en sidavbitare. Efter det så blev det "ordning på torpet" med förgasarinställningarna.