Motorsåg och handhållet

Drivhjul/drev Jonsered Cs2245s

5 inlägg 2082 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Drivhjul/drev Jonsered Cs2245s

Tallefjanten  
#747435Hej,
Är rätt så ny med motorsåg och röjning av skog.
Har hållit på nåt år, men på liten skala.

Fick ta över en Jonsered cs2245s motorsåg.
Sågen har fungerat fint och det gör den fortfarande. Har nyligen bytt svärd och kedja då svärdet så ut att vara rätt slitet.

Men efter att ha läst lite här inne så ser det ut som jag kanske behöver byta drivhjul/drev(kärt barn verkar ha många namn).

Så här kommer min idiotfråga. Är drevet oberoende av vilken modell/märke man har i såg? Går det efter bredden på svärdet och kedjan? Jag blir inte riktigt klok på just detta efter att ha letat efter drev till just min såg.

Hoppas någon kan upplysa en som är rätt oerfaren i detta.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Drivhjul/drev Jonsered Cs2245s

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747436Just din såg har de samma kopplingstrumma/drev till flera modeller i olika märken innom Husqvarna.
Det finns andra märken som säljer tillbehör som exempelvis Oregon som även de har dessa delar.

Var man köper och vilket märke de säljs i har mindre betydelse.

Spårvidden är ointressant, det är samma drev oavsett.
Delning är viktigt att få rätt.

Lättast är o knalla in tiĺl en återförsäljare så får du rätt grejer, bytt på rätt sätt.

Användarvisningsbild

Tallefjanten  
Mange skrev:Just din såg har de samma kopplingstrumma/drev till flera modeller i olika märken innom Husqvarna.
Det finns andra märken som säljer tillbehör som exempelvis Oregon som även de har dessa delar.

Var man köper och vilket märke de säljs i har mindre betydelse.

Spårvidden är ointressant, det är samma drev oavsett.
Delning är viktigt att få rätt.

Lättast är o knalla in tiĺl en återförsäljare så får du rätt grejer, bytt på rätt sätt.

Ja det är säkert lättast att åka förbi nånstans å få det bytt, men jag gillar och lära mig nya saker så hade gärna bytt delen själv. Jag är väl genomsnittlig händig och efter att ha sett på videos hur man ska göra verkar det som en ganska simpel sak att byta själv. Om man då får tag på rätt del.

Delningen är 0.325, men blir som sagt inte riktigt klok på om det är en specifik modell jag behöver eller vad det är jag specifikt behöver.

TS
Användarvisningsbild

#747545Du behöver en trumma som passar din sågmodell. Antingen med fast drev eller ringdrev vilket jag tycker är bättre och billigare.
578 09 79-01 Fast drev. Samma som Husqvarna 440, 445, 450...

Användarvisningsbild

#747548Oregon 108215X är trumma med ringdrev. Har inte beställt just denna men killgissar på det funkar.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).