Standarder kan förändras med tiden, har aldrig funderat på det men haft omvänt problem ibland.
På min jonse535 passar bara den gamla svärden bättre.
Men du kan ju fräsa ur det lite så du lättare får på det på 550:in om du vill...
hva555 skrev:Nja, tänker på att hela hålbilden verkar förskjuten. Tumstocken på bilden ligger där hålet begränsar hur långt bak man kan skjuta svärdet. Det äldre svärdets spets hamnar då längre fram vilket gjorde att kedjan bara gick på efter en del övertalning. Visserligen är det äldre svärdet smalare men inte nog för att kompensera att spetsen hamnar lite längre fram.
hva555 skrev:Gröngölingen ute i ekskogen. En torrek skulle bli pannved som brinner hela natten. Nog borde den trillat med dessa kilar? Dom säger att 13" klarar mer än man tror men det gällde inte här. Jag hade bara en 550 med lilla svärdet, 560 med 18" stod hemma vilket helt klart var en miss. Kom inte åt mitten och kom dessutom på olika höjd när jag började på fler ställen. Kanske kunde större kilar gjort jobbet? Den kom kull till slut med en talja men nu ska den kapas upp så då blir det 18" (minst).
hva555 skrev:Gröngölingen ute i ekskogen. En torrek skulle bli pannved som brinner hela natten. Nog borde den trillat med dessa kilar? Dom säger att 13" klarar mer än man tror men det gällde inte här. Jag hade bara en 550 med lilla svärdet, 560 med 18" stod hemma vilket helt klart var en miss. Kom inte åt mitten och kom dessutom på olika höjd när jag började på fler ställen. Kanske kunde större kilar gjort jobbet? Den kom kull till slut med en talja men nu ska den kapas upp så då blir det 18" (minst).