Motorsåg och handhållet

Gröngölingfrågor

56 inlägg 8616 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

anersimyra  
#754577
hva555 skrev:Tack för info tydligen lite annan utväxling på 3/8.

3/8 drevet har om jag minns rätt en något mindre diameter..🤔🙂

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754721 Det finns även 1,1 mm 3/8" kedja, H38. Den ska filas med 4,5 mm fil i vinklarna 0/30 grader. Den heter H38 på Husqvarna-språk och 90PX på Oregon-språk.

Tyvärr är denna kedja värdelös på instick - särskilt med ett smalnosat svärd! Så undvik helst denna kedja.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#776474 Vad är fel när kopplingen börjar slira? Ser ok ut men min nya 55a fastnde i ekstock med slirande koppling.

Helt annan fråga, hur högt tryck använder ni för att testa täthet. Min 246a förblir ju tokig trots ny tätning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

Alex Strömberg  
#776477
hva555 skrev:Vad är fel när kopplingen börjar slira? Ser ok ut men min nya 55a fastnde i ekstock med slirande koppling.

Helt annan fråga, hur högt tryck använder ni för att testa täthet. Min 246a förblir ju tokig trots ny tätning

Sliten koppling/trumma

Jag kör 0.6bar under- och övertryck. Håller de i 1min så anser både Husqvarna och stihl att de är täta. Så gör så.

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

Williamm  
#776480
hva555 skrev:Vad är fel när kopplingen börjar slira? Ser ok ut men min nya 55a fastnde i ekstock med slirande koppling.

Helt annan fråga, hur högt tryck använder ni för att testa täthet. Min 246a förblir ju tokig trots ny tätning

Jag undrar om det inte ligger i modellen 246... Min 246:a bråkar lika dant. Har dock inte tryckprovad den än.

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776515 Det kan vara läcka i bytt tätning med.
Det kan vara annat med. Bränsle, tändsystem...
Från 0,5 bar ser man det mesta. Över 1 bar behövs nog aldrig. Det blir aldrig 100 tätt. Det gäller att få det tätt nog för tryck o flöden.

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776517 När det är lurigt är det viktigt att vara metodisk och lugnt gå igenom alla systemens komponenter en i taget, ett system i taget.
Lungt o fint o rätta till det man hittar.
Utesluta, gå vidare. Det tar tid och är inte kul förrän det brummar.

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#777101
Alex Strömberg skrev:
hva555 skrev:Vad är fel när kopplingen börjar slira? Ser ok ut men min nya 55a fastnde i ekstock med slirande koppling.

Helt annan fråga, hur högt tryck använder ni för att testa täthet. Min 246a förblir ju tokig trots ny tätning

Sliten koppling/trumma

Jag kör 0.6bar under- och övertryck. Håller de i 1min så anser både Husqvarna och stihl att de är täta. Så gör så.


Kan man se eller mäta om kopplingen är sliten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777194 Ja man kan mäta backarna och kolla hur de slitit sig, likaså trumma.
För slitet sträcker fjädern.

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#777595 Den , 55an, är rätt frikostig med kedjeolja. Tvättade kopplingen med bromsrengöring o ruggade backarna lite. Nu driver den,. Den är ju rätt seg men jag tycker toppvarvet är lågt hur jag än skruvar. Den är pålitlig startare annars, inte missat nån gång på 2-3 drag. Jag ska fixa en varvräknare på nåt sätt o mäta komp så jag vet lite mer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

Williamm  
#777607
hva555 skrev:Den , 55an, är rätt frikostig med kedjeolja. Tvättade kopplingen med bromsrengöring o ruggade backarna lite. Nu driver den,. Den är ju rätt seg men jag tycker toppvarvet är lågt hur jag än skruvar. Den är pålitlig startare annars, inte missat nån gång på 2-3 drag. Jag ska fixa en varvräknare på nåt sätt o mäta komp så jag vet lite mer.

Samma som min 55:a Den varar inte mycket men startar bra.

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#780083 Vad är det för skumt oregonsvärd, det gamla alltså? Det går knappt att få på kedjan på en 550 men funkar på 444.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

anersimyra  
#780127
hva555 skrev:Vad är det för skumt oregonsvärd, det gamla alltså? Det går knappt att få på kedjan på en 550 men funkar på 444.

Det beror möjligen på att nyare svärd har ett något längre spår i svärdet. En 444 och liknande modeller har endast en mutter till svärdskåpan och då behövde spåret inte vara fullt så långt..🤔

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780162 Tänker du på hålet till svärdsspännare?
Det är ett hål för tre olika spännarpinnar.
Inte alla sitter lika dant och så här blir det ett kombi svärd till flera.

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#780200 Nja, tänker på att hela hålbilden verkar förskjuten. Tumstocken på bilden ligger där hålet begränsar hur långt bak man kan skjuta svärdet. Det äldre svärdets spets hamnar då längre fram vilket gjorde att kedjan bara gick på efter en del övertalning. Visserligen är det äldre svärdet smalare men inte nog för att kompensera att spetsen hamnar lite längre fram.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).