tis 01 feb 2022, 09:53#746491Tänkte försöka komma till skott med att köpa en kedjeslip, har funderat flera år utan att komma till beslut .Har varit inne på en med hydraulik som klämmer fast kedjan med automatik , men den är ju rejält dyr ,och sen funderar jag på när man bara slipar enstaka kedjor ,är det nån vits ,bara mer som kan krångla .Tittar nu på JollyEvo Kedjeslipmaskin Skogma för den och även Logosol ,den är väldigt billig .Men tänker att om skogma för den måste den väl vara ok . Nån med erfarenhet, eller förslag på annan slip.
Motorsåg och handhållet
JollyEvo Kedjeslipmaskin
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 01 feb 2022, 10:20#746495Jag har en Maxx-slip som jag tycker fungerar bra. En sak som jag upplever lite sämre med den är handtaget som känns lite kort om man slipar många kedjor, det blir lite tröttsamt i armen. Övriga slipar verkar ha ett bättre handtag.
Jag kör lite skördarkedjor som är lite träslöa och är onödiga att skicka på slipning, även några klyvkedjor har slipats och det har fungerat fint.
Jag kör lite skördarkedjor som är lite träslöa och är onödiga att skicka på slipning, även några klyvkedjor har slipats och det har fungerat fint.
tis 01 feb 2022, 16:25#746549
Maxx slipen får man väl vända kedjan ,är det ett problem ?
Blondin 750 skrev:Jag har en Maxx-slip som jag tycker fungerar bra. En sak som jag upplever lite sämre med den är handtaget som känns lite kort om man slipar många kedjor, det blir lite tröttsamt i armen. Övriga slipar verkar ha ett bättre handtag.
Maxx slipen får man väl vända kedjan ,är det ett problem ?
TS
tis 01 feb 2022, 17:12#746552Jag såg i en annan tråd att du hade ratat Maxx-slipen redan men du kanske har tänkt om..🙂
Jag har endast slipat på den jag har och kan inte uttala mig om andra liknande maskiner men jag delar mina erfarenheter.
Jag tror att alla slipmaskiner kräver lite småjusteringar medans man slipar, det är ju knappast några Schweiziska urverk när det gäller precision. Beroende på kedjebredd så är det ju lite kinkigt hur anhållet bakom tanden ligger an och att den är 90grader, annars diffar det lätt några tiondelar när man vänder kedjan. Jag tycker inte att det är något problem med att kedjan vänds för att slipa båda sidor utifrån och in, det går snabbt att skifta, däremot så lossar man ju bottendelen där kedjan sitter och om man inte är observant så kan den hamna utanför tänkt position när man vrider för höger/vänster.
Ett mycket större problem är omställningen till att slipa ryttarna, det tar tid med skivbyte. Jag löste det med en billigare slipmaskin som modifierats för enbart detta.
Jag har endast slipat på den jag har och kan inte uttala mig om andra liknande maskiner men jag delar mina erfarenheter.
Jag tror att alla slipmaskiner kräver lite småjusteringar medans man slipar, det är ju knappast några Schweiziska urverk när det gäller precision. Beroende på kedjebredd så är det ju lite kinkigt hur anhållet bakom tanden ligger an och att den är 90grader, annars diffar det lätt några tiondelar när man vänder kedjan. Jag tycker inte att det är något problem med att kedjan vänds för att slipa båda sidor utifrån och in, det går snabbt att skifta, däremot så lossar man ju bottendelen där kedjan sitter och om man inte är observant så kan den hamna utanför tänkt position när man vrider för höger/vänster.
Ett mycket större problem är omställningen till att slipa ryttarna, det tar tid med skivbyte. Jag löste det med en billigare slipmaskin som modifierats för enbart detta.
tis 01 feb 2022, 17:25#746557
Om man vill utnyttja Maxx-slipen till max, dvs att alltid slipa tänder utifrån och in, så behöver man vända kedjan. Man kan använda Maxx som en vanlig slip men då finns det nog billigare alternativ.
För att utnyttja Maxx-slipen fullt ut behöver man vända kedjan, vrida kedjehållaren, svänga över mothållet och svänga över motorenheten med slipskiva när man byter från vänster- till högertänder. Jag tycker inte det är några problem eftersom jag slipar flera kedjor åt gången och behöver bara göra detta en gång (förutom kedjevändningen).
Om man bara har lika långa vänster- och högertänder är det inget problem att vända kedjan, är de olika långa behöver man också justera mothållet lite grand. Detta gäller nog oftast om kedjorna varit manuellfilade tidigare men med några omgångar i Maxx-slipen blir de lätt lika långa.
En nackdel är är att man måste shimsa slipskivan noga för att få tänderna lika långa med samma inställning på mothållet och olika tjocklekar på skivan kräver olika shimsning.
Sture Andersson skrev:Maxx slipen får man väl vända kedjan ,är det ett problem ?
Om man vill utnyttja Maxx-slipen till max, dvs att alltid slipa tänder utifrån och in, så behöver man vända kedjan. Man kan använda Maxx som en vanlig slip men då finns det nog billigare alternativ.
För att utnyttja Maxx-slipen fullt ut behöver man vända kedjan, vrida kedjehållaren, svänga över mothållet och svänga över motorenheten med slipskiva när man byter från vänster- till högertänder. Jag tycker inte det är några problem eftersom jag slipar flera kedjor åt gången och behöver bara göra detta en gång (förutom kedjevändningen).
Om man bara har lika långa vänster- och högertänder är det inget problem att vända kedjan, är de olika långa behöver man också justera mothållet lite grand. Detta gäller nog oftast om kedjorna varit manuellfilade tidigare men med några omgångar i Maxx-slipen blir de lätt lika långa.
En nackdel är är att man måste shimsa slipskivan noga för att få tänderna lika långa med samma inställning på mothållet och olika tjocklekar på skivan kräver olika shimsning.
tis 01 feb 2022, 18:29#746564
Jag lurar själv på Maxx-slipen men förstår inte riktigt varför man ska behöva ” krångla ” med shimsning? Om man utgår från den kortaste tanden så tycker jag att de övriga tänderna borde kunna slipas till samma längd utan justering med shims? I övrigt ser jag att skogma saluför en diamantslipskiva med olika mått men utan att det anges till vilken/vilka kedjor de är anpassade för.
Hälsningar Anders..🙂👍
th skrev:Sture Andersson skrev:Maxx slipen får man väl vända kedjan ,är det ett problem ?
Jag lurar själv på Maxx-slipen men förstår inte riktigt varför man ska behöva ” krångla ” med shimsning? Om man utgår från den kortaste tanden så tycker jag att de övriga tänderna borde kunna slipas till samma längd utan justering med shims? I övrigt ser jag att skogma saluför en diamantslipskiva med olika mått men utan att det anges till vilken/vilka kedjor de är anpassade för.
Hälsningar Anders..🙂👍
tis 01 feb 2022, 19:05#746576Beroende på skivans tjocklek så måste en tunn skiva shimsas på insidan för att centrum på skivan ska vara i maskinens centrum. 1mm minskad tjocklek på skivan kräver 0,5mm shims mellan skivan och motorn för att behålla skivans centrum i centrumlinjen. Det funkar ju givetvis utan att shimsa men då kräver det en ”2-sekundersinsats” med att justera anslagsskruven en smula när man byter sida. Allt för att skivans båda sidor används. Återigen det är inte något för precisionsfanatiker…men det funkar väldigt bra.
Köpte till en diamantskiva men den använder jag inte då det kräver att kedjorna är helt rena och fria från olja eller normal avfettning. Kräver tvätt i först avfettning och sedan T-röd. De grövre stenskivorna är mer förlåtande och kan rivas av enkelt.
Köpte till en diamantskiva men den använder jag inte då det kräver att kedjorna är helt rena och fria från olja eller normal avfettning. Kräver tvätt i först avfettning och sedan T-röd. De grövre stenskivorna är mer förlåtande och kan rivas av enkelt.
tis 01 feb 2022, 19:59#746591. Ok, tack, då förstår jag..👍🙂 nu till skivan för ryttarna. Mäter man in slipdjupet genom att med avstängd maskin tangera en tand på respektive sida för att därefter ställa in önskat slipdjup?..👍🙂
Blondin 750 skrev:Beroende på skivans tjocklek så måste en tunn skiva shimsas på insidan för att centrum på skivan ska vara i maskinens centrum. 1mm minskad tjocklek på skivan kräver 0,5mm shims mellan skivan och motorn för att behålla skivans centrum i centrumlinjen. Det funkar ju givetvis utan att shimsa men då kräver det en ”2-sekundersinsats” med att justera anslagsskruven en smula när man byter sida. Allt för att skivans båda sidor används. Återigen det är inte något för precisionsfanatiker…men det funkar väldigt bra.
tis 01 feb 2022, 20:43#746601Jag kör ju bara ganska korta skördarkedjor och då är det inte inte så himla hankigt med exakta mått tycker jag. Om det är träslött så putsar jag lite på ryttarna kanske var tredje gång jag slipar eggen, har inte något mer exakt mått än så. Ryttarna kanske tas ner på 3-4 slipningar, sen är oftast kedjan skrot. Det är nog annat för er motorsågsnördar som gillar att jämföra spåner, 😉det går nog att få en jäkla skärpa om man vill och har tiden.
Ska sägas att det brukar variera med bettet i proffsslipade kedjor också, det var därför jag köpte egen slip för de kedjor som inte är så illa stensågade.
Ska sägas att det brukar variera med bettet i proffsslipade kedjor också, det var därför jag köpte egen slip för de kedjor som inte är så illa stensågade.
tis 01 feb 2022, 20:52#746604
Hej jag såg logosols slipfilm å han tog en ryttarmall å flat sen justera han skivan så den precis låg i mot.
anersimyra skrev:. Ok, tack, då förstår jag..👍🙂 nu till skivan för ryttarna. Mäter man in slipdjupet genom att med avstängd maskin tangera en tand på respektive sida för att därefter ställa in önskat slipdjup?..👍🙂Blondin 750 skrev:Beroende på skivans tjocklek så måste en tunn skiva shimsas på insidan för att centrum på skivan ska vara i maskinens centrum. 1mm minskad tjocklek på skivan kräver 0,5mm shims mellan skivan och motorn för att behålla skivans centrum i centrumlinjen. Det funkar ju givetvis utan att shimsa men då kräver det en ”2-sekundersinsats” med att justera anslagsskruven en smula när man byter sida. Allt för att skivans båda sidor används. Återigen det är inte något för precisionsfanatiker…men det funkar väldigt bra.
Hej jag såg logosols slipfilm å han tog en ryttarmall å flat sen justera han skivan så den precis låg i mot.
ons 02 feb 2022, 12:11#746656
Maskinen behöver inte vara avstängd, man kan ha den gående samtidigt som man skruvar på slipdjupsinställningen. Ibland brukar jag lägga en linjal ovanpå kedjan och mäta ryttardjupet med bladmått. Behövs framförallt för klyvfilade kedjor som får ett "snyggare" skär med perfekta tänder.
anersimyra skrev:Ok, tack, då förstår jag..👍🙂 nu till skivan för ryttarna. Mäter man in slipdjupet genom att med avstängd maskin tangera en tand på respektive sida för att därefter ställa in önskat slipdjup?..👍🙂
Maskinen behöver inte vara avstängd, man kan ha den gående samtidigt som man skruvar på slipdjupsinställningen. Ibland brukar jag lägga en linjal ovanpå kedjan och mäta ryttardjupet med bladmått. Behövs framförallt för klyvfilade kedjor som får ett "snyggare" skär med perfekta tänder.
ons 02 feb 2022, 16:22#746692
Jag tänkte närmast på att man inte kan ha maskinen igång om man ställer in djupet efter att först ha ” nollat ” skalan genom att tangera skivan mot tanden..🙂👍
th skrev:anersimyra skrev:Ok, tack, då förstår jag..👍🙂 nu till skivan för ryttarna. Mäter man in slipdjupet genom att med avstängd maskin tangera en tand på respektive sida för att därefter ställa in önskat slipdjup?..👍🙂
Jag tänkte närmast på att man inte kan ha maskinen igång om man ställer in djupet efter att först ha ” nollat ” skalan genom att tangera skivan mot tanden..🙂👍

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).