Motorsåg och handhållet

Stihl 064 hjälp

15 inlägg 2569 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 064 hjälp

Drkeller  
#746403 Någon här som är duktig på att skruva och få igång en 064. Gått som en dröm till jag fick för mig att fingra lite på den. Nu startar den inte 😤 Bor i Gästrikland



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl 064 hjälp

tallen100  
#746405 Om du berättar vad du fingrat på, så kanske nån kan ge dej tips så du kan lösa det själv🙃

Avatar Fallback

Re: Stihl 064 hjälp

Drkeller  
#746414 Börja med att den hamna helt under vatten i höstas, när vi hade översvämningarna här runt Gävle. Jag fick tipps här att snabbt tömma den och starta den och sedan varmköra. Jag gjorde så och allt var frid och fröjd. Efter ett par månader fick jag för mig att köra några stockar i sågverket. Sågen starta och varva rappt utan belastning, precis som vanligt, men så fort den skulle börja såga blev den orkeslös, orka inget alls. Gick fint på tomgång. Fick för mig att göra en förgasarrengöring och efter det vill den inte starta, nytt tändstift och gnista finns. Men tänder inte ens med startgas 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 hjälp

Williamm  
#746417
Drkeller skrev:Börja med att den hamna helt under vatten i höstas, när vi hade översvämningarna här runt Gävle. Jag fick tipps här att snabbt tömma den och starta den och sedan varmköra. Jag gjorde så och allt var frid och fröjd. Efter ett par månader fick jag för mig att köra några stockar i sågverket. Sågen starta och varva rappt utan belastning, precis som vanligt, men så fort den skulle börja såga blev den orkeslös, orka inget alls. Gick fint på tomgång. Fick för mig att göra en förgasarrengöring och efter det vill den inte starta, nytt tändstift och gnista finns. Men tänder inte ens med startgas 🤔

Hur är kompressionen? Startgas skär tvåtaktare.

Avatar Fallback

Re: Stihl 064 hjälp

Drkeller  
#746419 Okunnig, men känns lika jäkla tung att dra igång som vanligt (innan)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 hjälp

Williamm  
#746422
Drkeller skrev:Okunnig, men känns lika jäkla tung att dra igång som vanligt (innan)

Bra!

Då är det nog tändspolen som gått, de gillar inte vatten. Har du kollat om den har gnista?

Avatar Fallback

Re: Stihl 064 hjälp

tallen100  
#746423 Har du skruvat på justerskruvarna när du grejade med förgasaren? I så fall öppna dom ca 1 varv, är dom stängda startar inte sågen.

Avatar Fallback

Re: Stihl 064 hjälp

Drkeller  
#746425 Jag får gnista, även om jag kan tycka den är liten..

Jag rörde inte på ställskruvarna något då sågen gick så jäkla bra innan, både på högvarv och tomgång. Öppnade locken på båda sidor och blåste rent, samt kollade membranet, som jag tyckte såg ok ut…

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 hjälp

Williamm  
#746427
Drkeller skrev:Jag får gnista, även om jag kan tycka den är liten..

Jag rörde inte på ställskruvarna något då sågen gick så jäkla bra innan, både på högvarv och tomgång. Öppnade locken på båda sidor och blåste rent, samt kollade membranet, som jag tyckte såg ok ut…

Då borde du inte ha gjort något som får den att inte vilja starta. Jag vet inte, med det kan vara så att spolen är trasig med har gnista ändå. Jag har hört att dem är luriga men jag vet inte. Typ att den har gnista men vid fel tändpunkt.

Avatar Fallback

Re: Stihl 064 hjälp

tallen100  
#746428 Kan vara att du har fel gnista.

Nu hade du ju nytt stift, men annars kan tex ett tändstift va trasigt trots att det gnistrar, det ser man på att gnistan liksom hoppar runt. Och det vägrar att starta trots att bränsle kommer fram.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 hjälp

Heavy_D  
#746430 Kollade på ett klipp på Youtube för ett tag sedan där dom gick igenom förgasare, minns inte om det var Zama eller Walbro. Där menade dom på att tryckluft skulle vara tabu. Förstod dock inte riktigt varför då klippet var på engelska.
Men det är säker någon annan här som kan förklara om så skulle vara fallet?

Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 hjälp

Alex Strömberg  
#746432
Heavy_D skrev:Kollade på ett klipp på Youtube för ett tag sedan där dom gick igenom förgasare, minns inte om det var Zama eller Walbro. Där menade dom på att tryckluft skulle vara tabu. Förstod dock inte riktigt varför då klippet var på engelska.
Men det är säker någon annan här som kan förklara om så skulle vara fallet?

Man kan använda de men man ska inte köra fullt blås i alla håll. Finns bakventiler i vissa och de pajar om du blåser för hårt. Bara beställa ny förgasare då.

Avatar Fallback

Re: Stihl 064 hjälp

Drkeller  
#746433 Får se hur jag gör, men less på den.. synd för jag tänkte bara ha den som komplement till elsågen jag nu köpt till sågverket, för övergrovt. Har sneglat på en 661…

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 hjälp

parhal  
#746525 Testa byta membran, det kanske ser bra ut men det förlorar spänsten efter nåt år

Avatar Fallback

Re: Stihl 064 hjälp

Drkeller  
#748902 Uppdatering. Köpte en förgasarsats med membran och bytte. Trot eller ej, men den starta på första rycket 😀 Från totalt död till som inget hänt, gick precis som vanligt 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).