Motorsåg och handhållet

Husqvarna 242 dör vid halv tank

14 inlägg 2472 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 242 dör vid halv tank

VioxTv  
#745604 Hej, har en husqvarna 242 som går väldigt bra förutom när det ungefär blir halv tank, då blir det som man kört slut på bensin. Tankar man upp den igen så är den lite svårstartad men sen går den normalt igen tills det blir halv tank. Någon som varit med om något liknande eller som har några tips på vad som kan vara fel? Bränslefilter och slang är nya.

Mvh

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 dör vid halv tank

Janne S  
#745607 Kolla bränslelocket så inte hålet där luft ska komma in är tätt. Blir det vakum så orkar nog inte förgasaren att suga längre.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745608 Hål i slang, fel slang position/montering, tank ventilation är väl det som jag får i skallen först.

Har du provat starta efter du kollat bränslenivå alt med locket ospännt?

Tror tankventilation sitter i tanken på 242.
Inget i locket.

Användarvisningsbild

VioxTv  
#745609 Slangen vet jag att jag jämförde med den gamla som var i och det skulle vara samma, att den är fel monterad är liten chans men inte omöjlig, dock skulle jag säga att hål på slang är något att kolla på, finns inget ventilations hål i locket men tror det sitter ett i tanken. Ska dock testa det du skrev nästa gång med locket ospänt och se vad som händer.

EDIT om man försöker starta den när den stannat vid halv tank så går det inte att få liv i den, helt dött.
Senast redigerad av VioxTv tor 27 jan 2022, 15:55, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

VioxTv  
#745610 Tänket även kolla om det är någon som vet vilken förgasare som sitter i 242an? Tänkte om man skulle beställa en packningssats.

TS

tallen100  
#745611 Något litet hål i slangen precis ovanför halvtank gissar jag på.

Användarvisningsbild

#745625 Tanklodet/filtret ska ligga längst ner längst fram i tanken om det är rak slang.
Använder inget annat för de är så fasligt långa annars.

Måtta efter kamla slangar blir ibland lika som den som var där. Lika lång eller kort....
Inte nödvändigtvis rätt..

Användarvisningsbild

VioxTv  
#745632 aha, jag klippte inte egen slang om det var det du syftade på, eller så fattade jag fel. Var iallafall en sån slang jag länkar nedan som jag satte i, var även exakt en sån som satt i när jag bytte, fick inte för mig att dom skulle klippas?

https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... s-gar.html

TS
Användarvisningsbild

johan eriksson  
#745633 Monterad åt rätt håll?

Användarvisningsbild

VioxTv  
#745635 Åt rätt håll är jag 100% säker att den monterades. Då en del var längre och en var kortare så gick det inte att sätta den på så många sätt.

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
#745638 Köpte en ny tank till min stihl för ett år sedan. Sen blev den stående tills i vinter. Uppförde sig likadant som din.
Felet låg i att den nya tanken levererades utan filter. Sen dess har den gått hur bra som helst.

Användarvisningsbild

Andpers  
#745692 Jag tror också att tankavluftningen är problemet.
Tankavluftningens öppning sitter bakom bromskåpan. Öppningen är ett hål på cirka 8 mm. I hålet sitter att långt munstycke, i vars ytterände det sitter ett litet filter.
Man måste ta bort bromskåpan för att se öppningen.

Det finns en annan tråd som beskriver tankavluftningen på Husqvarna 254 och den är samma som på 242.

Länk till andra tråden:
Luftning motorsåg

Användarvisningsbild

VioxTv  
#745700 tack ska definitivt kolla det sen 👍

TS
Användarvisningsbild

VioxTv skrev:aha, jag klippte inte egen slang om det var det du syftade på, eller så fattade jag fel. Var iallafall en sån slang jag länkar nedan som jag satte i, var även exakt en sån som satt i när jag bytte, fick inte för mig att dom skulle klippas?

https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... s-gar.html

Detta är gjuten slang och kommer i rätt längd.
Monteras det rätt och inte går sönder när man drar i det blir det rätt bra.
Viktigt man har rätt filter med vikt i så det inte ligger o flyter.
Det finns både med slang och dessa gjutna.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).