Husqvarna 242 XP - Vill plötsligt inte starta
Postat: tis 25 jan 2022, 20:35
Hej!
Jag har en Husqvarna 242 XP från 1995 som helt plötsligt inte ville starta igen igår efter att jag tankat den efter att ha kört slut på en tank fylld från samma dunke.
Den startar normalt sett ganska enkelt när man drar igång den första gången, några extra ryck går åt såklart. Om man råkar köra stann och ska dra igång den igen så startar den på första rycket igen.
Har dock tidigare noterat att om man stoppat den på knappen och sedan ska ha igång den igen när den är varm, så får man jobba lite extra.
Igår dog den som sagt och jag tänkte att det var dags att tanka. Var bara lite blask kvar i tanken, så jag fyllde på fullt med Aspen, men sedan var det lögn i helvete att få igång den igen. Lät den svalna, men det gick fortfarande inte att starta den.
Plockade ner den när jag kom hem och gjorde följande:
1. Rengjorde luftfiltret, det var rätt så igensatt.
2. Lånade ett bränslefilter från min andra 242 XP som jag vet fungerade, eftersom den fick ta över jobbet när den andra dog.
3. Kollade så att jag fick gnista från tändstiftet. Såg då även att tändstiftet var surt och det kom bränsleånga ur tändstiftshålet när jag drog i snöret, så bränsletillförseln verkar fungera.
4. Monterade ett nytt tändstift, utan resultat.
5. Sågade av bågen som går ut över tändstiftets elektrod på det gamla tändstiftet och höll stiftet över cylinderblocket och drog i startsnöret. Fick gnistor trots ett luftgap på mer än 5 mm.
6. Justerade in L- och H-skruven fullt och sedan ett varv ut.
Vad kan det vara? Har varit inne på att tändmodulen kan vara boven, men efter mitt test under punkt 5 så känns det inte lika troligt längre. Eller?
Hoppas på svar från alla experter här! Vet att det finns många duktiga människor här. Har läst forumet många år, men först nu registrerat mig.
Jag har en Husqvarna 242 XP från 1995 som helt plötsligt inte ville starta igen igår efter att jag tankat den efter att ha kört slut på en tank fylld från samma dunke.
Den startar normalt sett ganska enkelt när man drar igång den första gången, några extra ryck går åt såklart. Om man råkar köra stann och ska dra igång den igen så startar den på första rycket igen.
Har dock tidigare noterat att om man stoppat den på knappen och sedan ska ha igång den igen när den är varm, så får man jobba lite extra.
Igår dog den som sagt och jag tänkte att det var dags att tanka. Var bara lite blask kvar i tanken, så jag fyllde på fullt med Aspen, men sedan var det lögn i helvete att få igång den igen. Lät den svalna, men det gick fortfarande inte att starta den.
Plockade ner den när jag kom hem och gjorde följande:
1. Rengjorde luftfiltret, det var rätt så igensatt.
2. Lånade ett bränslefilter från min andra 242 XP som jag vet fungerade, eftersom den fick ta över jobbet när den andra dog.
3. Kollade så att jag fick gnista från tändstiftet. Såg då även att tändstiftet var surt och det kom bränsleånga ur tändstiftshålet när jag drog i snöret, så bränsletillförseln verkar fungera.
4. Monterade ett nytt tändstift, utan resultat.
5. Sågade av bågen som går ut över tändstiftets elektrod på det gamla tändstiftet och höll stiftet över cylinderblocket och drog i startsnöret. Fick gnistor trots ett luftgap på mer än 5 mm.
6. Justerade in L- och H-skruven fullt och sedan ett varv ut.
Vad kan det vara? Har varit inne på att tändmodulen kan vara boven, men efter mitt test under punkt 5 så känns det inte lika troligt längre. Eller?
Hoppas på svar från alla experter här! Vet att det finns många duktiga människor här. Har läst forumet många år, men först nu registrerat mig.