Motorsåg och handhållet

Renovera yxor - ytbehandling

6 inlägg 3480 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Renovera yxor - ytbehandling

Sne4  
#744501 Nu börjar jag bli sugen på att fixa till några yxhuvuden som letats fram och ge dem lite omvårdnad och nya skaft. Dock blir jag fundersam vad gäller ytbehandlingen - vad har ni för tips och sätt?

De som jag tänkte fixa till nu är 1 eller 2st Gränsfors och 2st Hults bruk. Gränsforsarna är målade i ljusblått och Hults bruk är en i mörkgrönt och en i mörkblått. Jag är väl inte helt förtjust i det målade utan skulle nog hellre vilja ha dem mer "naturell".

-Hur gör ni?

Om man bortser från att måla yxhuvudena, vad finns det för andra bra alternativ?

Linoljebränning - borde det inte fungera att ställa yxhuvudet i riktigt våt sand på den del som ska förbli blank och sedan bränna övre delen med gaslåga?
-Om man tar det försiktigt och tar lite tid på sig så att området nära eggen aldrig blir för varmt borde det väl gå att bränna över ytan med en gasbrännare relativt lätt?

Kallblånering av någon sort + tunn insmörjning som skydd?

Annan form av svärtning?

Eventuellt kanske en "Daskebackare" kommer framöver, om det gällt en sådan, vad hade ni rekommenderat då?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Renovera yxor - ytbehandling

JörgenO  
#744510 De yxor jag fixade till för några år sedan ser ungefär ut som då. Jag slipade bort rost o färg med vinkelslip o sen tog jag lite motorolja både på skaftet o metallen. Jag slipade så att det där kromliknande kom fram så nu är den lite glansig. Yxan hade legat ute på en myr i många år så den var rätt risig

Användarvisningsbild

Re: Renovera yxor - ytbehandling

Klyv Bixby  
#744539 Borsta bort färgen med typ roterande stålborste lr skotchbrite rondel. Är den för blan för dig då lägg den ute i lite fukt/saltlag för rostpatina å sen torka av med oljad trasa, jag anväder linolja i trasan.

Användarvisningsbild

Re: Renovera yxor - ytbehandling

Jumper809  
#744569 Ta en titt på finnish_vintage_axes på instagram. Många klipp på hur han restaurerar yxhuvuden.
Många behandlar skaftet med s.k danish oil, tjära eller linolja. Har själv experimenterat med olika blandningar av talltjära,linolja och barrterpentin. En klassiker är att blanda dessa i lika stora delar. Ju större andel tjära ju mörkare skaft. Med gasolbrännare eller vanlig eld går det också att ge färg åt skaftet.

Användarvisningsbild

Re: Renovera yxor - ytbehandling

Sne4  
#744621 Tackar, jag ska prova lite vid tillfälle, yxkilar och D3 lim är beställt så nu är det bara en plan för hur yxhuvudena ska behandlas som saknas. Jag får börja med den som är sämst smidesmässigt och prova lite.

Danish oil verkade intressant. Synd bara att jag precis oljade in de yxor(skaft) som var i bättre skicka med parffinolja, när jag ändå höll på med diverse andra saker som skulle oljas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera yxor - ytbehandling

DennisCA  
#759682 Jag har använt och föredrar, shellack. Det brukade användas på 1900 talet i Finland.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).