Sida 1 av 1

stihl 026 tomgångsproblem

Postat: tis 18 jan 2022, 20:03
av magnus1111
hej. har en stihl 026 som ändrar tomgångsvarvet när man lutar vänder på sågen. vad kan det vara? 😀

Re: stihl 026 tomgångsproblem

Postat: tis 18 jan 2022, 20:07
av totte
Kolla först slangar och bränslefilter. Är allt sånt i ordning ligger det tyvärr nära till att det är dåliga vevaxeltätningar.

Re: stihl 026 tomgångsproblem

Postat: tis 18 jan 2022, 20:51
av magnus1111
kollar man med startgas? är det besvärligt att byta tätningar?

Re: stihl 026 tomgångsproblem

Postat: ons 19 jan 2022, 22:24
av JensSkoog
magnus1111 skrev:kollar man med startgas? är det besvärligt att byta tätningar?

Aldrig startgas i en tvåtaktare!
Om du är aldels grön, så har du lite jobb med skruvandet, men
allt går om du har tiden och modet!
Men kolla slangar och filter först.

Re: stihl 026 tomgångsproblem

Postat: ons 19 jan 2022, 22:41
av magnus1111
hur kollar man vevhustätningen enklast?

Re: stihl 026 tomgångsproblem

Postat: tor 20 jan 2022, 12:21
av HannuRöj
Jag kollade på min 026 med undertryck, läckte bakom kopplingen. Började riva och rensa sågen i går..

😀 Så jag tog av med förgasare och ljuddämpare, pluggade utblåset med cyckelslangbit istället packningen. Insuget pluggade jag med tummen och det funkade. Sitter en liten rör vid vevhuset, för impulsslangen, satt en bränsleslang på det och sög undertryck med en spruta, sånt som en vaccineringaspruta men större.

På min hörs ljudet, men med lätt övertryck och tvålvatten kan också sökas om läckan är svårare hitta.

Men hur ska packningarna bytas ? Klyva, eller går det att byta utvändigt, på en 026 ?

Re: stihl 026 tomgångsproblem

Postat: tor 20 jan 2022, 12:35
av Mange
De går o dra ut utifrån. Av med allt på den sidan och byt. Byt båda när du ändå pillar på det..

Re: stihl 026 tomgångsproblem

Postat: tor 20 jan 2022, 14:10
av HannuRöj
😀 Tack, Mange.
Ja, absolut - jag ska byta båda sidorna. Fortsätter med vänster sidan..
15×29,6×4 och 12×20×5 verkar de vara, det får bli packningarna som originaldel sammt en ny impulsslang och membransats mm.

Re: stihl 026 tomgångsproblem

Postat: tor 20 jan 2022, 22:12
av HannuRöj
😀 Måste klyva motorn, för att byta vevlager också. Den större var kass.
Den plastdel som håller kularna i jämna avstånd var sönder. Alternativt; den gick sönder vid demontering av packningen. Misstänker dock mer det har varit sönder hela tiden för att efter jag hade demonterad cylindern det kändes som 'smutsigt' att vrida veven.
Allt är nu på molekylerna och väntar för reservdelar i en stor kartonglåda. Fortsättning följer, förr eller senare.

Re: stihl 026 tomgångsproblem

Postat: tis 05 apr 2022, 14:26
av HannuRöj
Äsch..
Nu när jag äntligen började med denna projekt gjorde jag direkt ett monteringsfel.
Oljepumpdrevet bottnade' och vred inte så jag slåg packningen djupare. Nu vrider inte veven lätt längre..

Inte mycket annat kan göra än beställa en ny packning.. 🤔

Re: stihl 026 tomgångsproblem

Postat: lör 07 jan 2023, 16:02
av HannuRöj
1673099559_20230107_145026.jpg
Det tog lite länge men nu kommer återkopplingen. 😀

Jag tog Stihlen med när jag nästa gång besökte hos motorsågbutiken och fick höra packningen var helt ok. Skruvade allt ihop och lyckades starta motorn gå, förgasaren ställt ok och allt var bra tills bränsleanslutningen började läcka. Plastdelen som säljs inte separat var spruckit..

I går städade jag hyllorna och fick ideen prova förgasaren av 024. Startade direkt.
1mm trånigare hals på den men effekten i den här fallet har inte så stort betydelse.

Re: stihl 026 tomgångsproblem

Postat: lör 07 jan 2023, 16:34
av HannuRöj

I dag kallstartade den på andra.

Jag har tänkt om denna såg visar sig vara pålitligt kan den förvaras i fiskestugan, nära bastuvagnen i stranden, så jag slipper ta varje gång motorsågen med. 😀