Motorsåg och handhållet

stihl 026 tomgångsproblem

12 inlägg 2331 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

stihl 026 tomgångsproblem

magnus1111  
#744266 hej. har en stihl 026 som ändrar tomgångsvarvet när man lutar vänder på sågen. vad kan det vara? 😀



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: stihl 026 tomgångsproblem

totte  
#744268 Kolla först slangar och bränslefilter. Är allt sånt i ordning ligger det tyvärr nära till att det är dåliga vevaxeltätningar.

Användarvisningsbild

Re: stihl 026 tomgångsproblem

magnus1111  
#744285 kollar man med startgas? är det besvärligt att byta tätningar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: stihl 026 tomgångsproblem

JensSkoog  
#744434
magnus1111 skrev:kollar man med startgas? är det besvärligt att byta tätningar?

Aldrig startgas i en tvåtaktare!
Om du är aldels grön, så har du lite jobb med skruvandet, men
allt går om du har tiden och modet!
Men kolla slangar och filter först.

Användarvisningsbild

Re: stihl 026 tomgångsproblem

magnus1111  
#744435 hur kollar man vevhustätningen enklast?

   TS
Användarvisningsbild

Re: stihl 026 tomgångsproblem

HannuRöj  
#744485 Jag kollade på min 026 med undertryck, läckte bakom kopplingen. Började riva och rensa sågen i går..

😀 Så jag tog av med förgasare och ljuddämpare, pluggade utblåset med cyckelslangbit istället packningen. Insuget pluggade jag med tummen och det funkade. Sitter en liten rör vid vevhuset, för impulsslangen, satt en bränsleslang på det och sög undertryck med en spruta, sånt som en vaccineringaspruta men större.

På min hörs ljudet, men med lätt övertryck och tvålvatten kan också sökas om läckan är svårare hitta.

Men hur ska packningarna bytas ? Klyva, eller går det att byta utvändigt, på en 026 ?

Användarvisningsbild

Re: stihl 026 tomgångsproblem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744488 De går o dra ut utifrån. Av med allt på den sidan och byt. Byt båda när du ändå pillar på det..

Användarvisningsbild

Re: stihl 026 tomgångsproblem

HannuRöj  
#744495 😀 Tack, Mange.
Ja, absolut - jag ska byta båda sidorna. Fortsätter med vänster sidan..
15×29,6×4 och 12×20×5 verkar de vara, det får bli packningarna som originaldel sammt en ny impulsslang och membransats mm.

Användarvisningsbild

Re: stihl 026 tomgångsproblem

HannuRöj  
#744572 😀 Måste klyva motorn, för att byta vevlager också. Den större var kass.
Den plastdel som håller kularna i jämna avstånd var sönder. Alternativt; den gick sönder vid demontering av packningen. Misstänker dock mer det har varit sönder hela tiden för att efter jag hade demonterad cylindern det kändes som 'smutsigt' att vrida veven.
Allt är nu på molekylerna och väntar för reservdelar i en stor kartonglåda. Fortsättning följer, förr eller senare.

Användarvisningsbild

Re: stihl 026 tomgångsproblem

HannuRöj  
#754891 Äsch..
Nu när jag äntligen började med denna projekt gjorde jag direkt ett monteringsfel.
Oljepumpdrevet bottnade' och vred inte så jag slåg packningen djupare. Nu vrider inte veven lätt längre..

Inte mycket annat kan göra än beställa en ny packning.. 🤔

Användarvisningsbild

Re: stihl 026 tomgångsproblem

HannuRöj  
#787552
1673099559_20230107_145026.jpg
Det tog lite länge men nu kommer återkopplingen. 😀

Jag tog Stihlen med när jag nästa gång besökte hos motorsågbutiken och fick höra packningen var helt ok. Skruvade allt ihop och lyckades starta motorn gå, förgasaren ställt ok och allt var bra tills bränsleanslutningen började läcka. Plastdelen som säljs inte separat var spruckit..

I går städade jag hyllorna och fick ideen prova förgasaren av 024. Startade direkt.
1mm trånigare hals på den men effekten i den här fallet har inte så stort betydelse.

Användarvisningsbild

Re: stihl 026 tomgångsproblem

HannuRöj  
#787558

I dag kallstartade den på andra.

Jag har tänkt om denna såg visar sig vara pålitligt kan den förvaras i fiskestugan, nära bastuvagnen i stranden, så jag slipper ta varje gång motorsågen med. 😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).