Motorsåg och handhållet

Endast en såg - vilken

53 inlägg 9476 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

apocalypse  
#746712 Stihl ms201. Funkar för mitt skogsbruk.
Har två sågar nu. Båda är 201or…

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

Andreas01  
#746721 Efter ett par heldagar med nya sågen känns det som att 261an kommer ligga kvar i traktorn större delen av tiden

Avatar Fallback

Re: Endast en såg - vilken

Ent  
#746737 Intressant film där man jämför olika Stihl-modeller, dock "ported muffler".Det skiljer förvånansvärt lite på kaptiderna.
”Stihl 362 vs 261 vs 241” på YouTube

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

hva555  
#746744 Är det inte lite svårt att säga "endast en såg" utan att koppla det till användartyp? Det blir ju rätt spretigt om proffs med behov i 70cc klass blandas med proffs i 40-45cc klass och sen lite halvproffs med varierande krav. Jag kan för lite för att göra en indelning men nog skulle alla få ut lite mer om man hade det?

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

Vante  
#746757 Blir lite svårt men en. Makita DCS5001H-33 eller en 45 kubikare blir en Dolmar 110 kopia Kina 1/3 pris mot Makita gammal teknik den man är van lösa problematiken på eller batteri såg 80 volts tänker på den Swedol sålde tidigare utveckla av före detta hv era täkniker och jag som har patent på Chalmers natrium kol batteri var involverad utveckling laddare men de hade inte råd så fick förvärva patentet på 90 talet behöver NASA teknik för bli någon kapacitet.

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

Hellstenspojken  
#746774 Behövde uppdatera sågparken förra året. Ville inte köpa både ny storsåg och lillsåg utan gick på nått mitt i mellan. Det är mest är lövträd med stora grenar och kanske nått vindfälle när vi manuelhugger. Det blev en Stihl MS 400 som det var rea på. Valet av såg påverkades ju också av att vi har de gamla mindre sågarna kvar. Är iaf riktigt nöjd!

+ Lite grövre skärutrustning (1,6 mm) som jag upplever håller längre. Kör med Stihls egna.
+ Har provat 25" svärd och ja.. det går iaf.
+ Många åsnor per kilo

- Tung att starta och tar några ryck
- Går lite orent när den är kall. Jobbigt på vinter om många småstarter
- Hög ljudnivå
- Dricker som en som en raggare på Powermeet

För riktiga skogsjobb är den nog en bra allround.
Hugger man även klena gallringar och ska ha den på vedbacken är det fel såg.

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

toker72  
#746775 Tycker man läser om många som använder lite mindre sågar på vedbacken för mig är det tvärtom på vedbacken så använder jag en lite större såg eftersom det enbart är kapning och oftast lite grövre ved som jag inte orkar lyfta upp i kapen eller som är för grovt då brukar Husqvarna 346xp åka fram fast räknas kanske inte som större såg av många.

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

Vante  
#746823 Jag använder en 70 tals Jonsered 451 Ev och en 80 tals Jonsered 450 till 70 tals sågen behöver jag ny koppling två slung med kilkona och 80 tals sågen där ljuddämpare är lite utbås uppnad fungera nu mer bra är bränsle snål och efter nytt bränslefilter i tanken så går den till snustorr tank men startar på 3 trots det?? Efter fylla på tankar och den andra Jonsered 451 Ev den har eluppvärmda handtag bra till - 20 men räcker inte - 30 till hålla händerna varma den är annars bättre stäld förgasare på en fabriksny då krävdes det varm såg för kall startad drog kjedjan tills den blivit varm var för mycket upp L skruven 1/16 och äfter som även H totalen = H+L så H upp 1/16 då fungerar den perfekta Still kall kjedja och liggande och stående den var standard ställd L enlighet tomgång max och in varv av upp 1/4 men då blir det så kall såg kjedjan rör sig och lite ändringar varv liggande stående tomgång.
Men funderar på en Sanfu såg en Dolmar 110 kopia lättare få delar till en gamla Jonsered och är 1/3 billig mot ny andra fabrikat gillar inte att de är mycket skruv lucka uppningar cylinder spolkanaler med mer onödigt exta haveri paknings ytor värme släpper.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).