Motorsåg och handhållet

Dolmar 7310, sverd og kjedekombinasjon i 24"?

6 inlägg 1161 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dolmar 7310, sverd og kjedekombinasjon i 24"?

NorTrac800  
#744034 Hei.

Har nylig kjøpt en Dolmar 7310 med 20" 3/8 1.5mm sverd/kjede.
Siden jeg har 20" på en av mine andre sager så ønsker jeg å sette på ett 22-24" sverd på Dolmaren.
Slik jeg har skjønt det så har ikke Dolmar problemer med å klare å smøre ett 24" sverd da oljepumpe er effektiv og justerbar på disse.

Jeg ser i Dolmar sine egne delelister at de fører 3/8 1.5mm opptil 28" originale sverd til denne sagen.

Samtidig så har jeg fått høre at det er blitt mer vanlig med 3/8 1.3mm til større sverd ved Kapp og felling.

Jeg har forsøkt å søke, men finner lite om temaet i forbindelse med Dolmar sagene.

Kom med deres synspunkter på saken, jeg bruker kun sagene i "hobby" da vi har ett småbruk, men det hender det blir kapping i virke som er 40-60Cm og det er der Dolmaren var tenkt.

På forhånd takk for svar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Dolmar 7310, sverd og kjedekombinasjon i 24"?

Ferguson system  
#744075 Dolmar saga som du har bruker det store Husqvarna festet, kalles også D009. 20-24" sverd bør ikke være noe problem, men vil anbefale at du holder deg til 1.5mm sporbredde i stede for å skifte til 1.3mm. 1.5mm er mer robust og smører bedre på lange sverd.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 7310, sverd og kjedekombinasjon i 24"?

NorTrac800  
#744406 Hei.
Takk for svar, jeg har lest og undersøkt litt og tenker at 1.5mm er veien å gå.
Også med tanke på at dette er satt opp originalt på sagen.
Men tenker samtidig at med 1.3mm så vil vel sagen oppleves som kvikkere med tanke på at det er mindre kjede å dra rundt?
Det er en forhandler av kjeder og sverd her i Norge som sier at de selger mer 1.3mm til lange sverd i disse dager enn 1.5mm, uten at jeg har noe mer info rundt temaet.
Er det noen som kjører stor sag her med 1.3mm?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar 7310, sverd og kjedekombinasjon i 24"?

Ferguson system  
#744413 På vanlig 3/8" deling er det ikke så mye å tjene på i forhold til rapphet og effekt, siden tanna på 1.3mm og 1.5mm ofte er like store. Det er kun drivlenka som er tynnere. 3/8 LP derimot har mye mindre chassi og tenner. Det er enkelte som skifter til det når saga skal brukes til kløyving/sagbruk, men det er mest for å kompensere for ei litt for motorsvak sag eller langt sverd i forhold til størrelsen på saga. Enkelte velger også 3/8 LP til sagbruk fordi at det lager smalere spor, dvs. at man mister mindre trevirke. Orker saga å dra vanlig 3/8" så skjærer det mye bedre enn 3/8 LP. Og siden tanna i de fleste tilfeller har lik størrelse på 1.3mm og 1.5mm, så vil 1.5mm smøre og kjøle bedre pga bredere spor som har plass til mer olje. Det at det er litt mer gods i drivlenka gjør at den tåler sidebelastning bedre også.

Avatar Fallback

Re: Dolmar 7310, sverd og kjedekombinasjon i 24"?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744417 Eg har brukt ein del 201 med 3/8 lp kjede. Dei to siste kjedene har begge to røke i sidelenkene, sånn at eg har måtte hiva dei før dei har vore utfilt. Dette har eg aldri opplevd med .325, eller vent litt det var muligeins naglane som rauk. Uansett så konkluderte eg med at kjedene er litt svake.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 7310, sverd og kjedekombinasjon i 24"?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744426 Det här med drivlänkstjocklek blandas ofta ihop i en salig röra då det är olika modeller det pratas om oftast, inte drivlänkens tjocklek i sig.

Tar du Oregon Super 70 finns den i 1,3mm o heter 72, 1,5mm o heter 73, 1,6mm o heter 75.
Samma kedja om de är LPX annars inte.
Är de LPX och man jämför dem på samma såg märks ingen skillnad.
Ser man över lite tid o de går i samma arbete så håller 73 nåt lite bättre o går mindre varm.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).