Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

64 inlägg 11260 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743486 Kraften i kastet borde vara en funktion av både aktuell kedjehastighet och svärdslängd (eller kanske snarare hävstångslängd).

Då dagens batterisågar har kortare svärd och mindre effekt, så blir kasten svagare och därmed lättare att parera, än kasten från en starkare bensinsåg.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743488 Du har nog rätt i att motsvarande bränslesåg är starkare men det i sig har mindre med orsaken till kast att göra.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743491 Därmed det påverkar kraften i kastet och, således, hur potentiellt farligt kastet kan vara.

Edit: Sedan återstår det att se hur framtidens starkare batterisågar står sig, när det gäller kastkraft och motoreffekt.
Stihl har ju redan aviserat sin MSA 300, som de själva påstår ska motsvara en 50-kubikare I kapacitet. Å även Husqvarna filar nog på en batteridriven 50-kubikare, skulle jag tro. (Nej, jag har tyvärr ingen inside information från Husqvarna).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743526 När vänsterhandens kedjebroms och kastskydd kom var alla tvungna o se till att det fanns på såg de ska sälja. Detta var med stöd av arbetarskyddslagen att de de skydd som finns ska monteras och fungera.
Idag görs inga såg utan, ingen yrkesverksam kör utan. Säkerhet stod långt fram i prioritering...
Nu är det inte viktigt längre verkar det som.
Skulle inte få säljas en såg under 63cc utan högerhandsskydd oavsett modell, märke eller kraftkälla.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743541 Nog är säkert fortfarande viktigt. Har du aldrig hört talas om säker skog?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743545 Har du kört slut på batterierna o får ta till säker skog nu?
Vad har de med detta att göra?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743551 Nej då, batterierna är laddade och klara inför helgens uppgifter.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

JohannesG  
#743563 Har inte provat någon såg med Triobrake, så det tänker jag inte orda om.

Men att hävda att ett extra kastskydd inte behövs med motiveringen att kedjan stannar fort när man släpper gasen är bortom all logik. Det är inte då du får ett farligt kast och behöver skyddet. Kast uppkommer med gasen intryckt och ingen människa hinner släppa gasen så snabbt som det skulle behövas i det läget.

Roterar kedjan när sågen går på tomgång är sågen feljusterad och olämplig att använda.
Senast redigerad av JohannesG fre 14 jan 2022, 21:35, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743564 Jag skrev att jag inte ser något behov av triobrake, om kedjan stannar snabbt. Och det vidhåller jag.

Och ja, jag har kört en del bensinsåg med triobrake, så jag vet vad jag talar om.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Williamm  
#743567 @Erre Du hade bild ur ett häfte från när trio lanserades med bra exempel på när det behövs som mest. Har du koll på det?
Det har inte att göra med att kedjan stannar fort eller inte. I huvudsak var det när man ramlar över sågen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

JörgenO  
#743586 Idén med triobrake (o även kastskyddsbygeln då de använder samma broms på min 445a) är väl att stanna kedjan direkt även om du har fingret kvar på gasen?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

JohannesG  
#743601
JörgenO skrev:Idén med triobrake (o även kastskyddsbygeln då de använder samma broms på min 445a) är väl att stanna kedjan direkt även om du har fingret kvar på gasen?

Precis. Kastskyddets funktion är att stoppa kedjan ögonblickligen även vid fullgas om sågen kastar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Robertberg  
#743617 Det jag uppskattar mest med triobrake är att jag tycker det är enklare att slå till kastskyddet med högerhanden än med vänsterhanden. För mig gör det att jobbet flyter på bättre när jag vill låsa kedjan för att stanna upp och kasta iväg ris eller göra en förflyttning.

Kul att Triobrake nu även finns på 550n. Synd att grannens mk2 skar för några helgen sedan efter alldeles för få timmar, vågar man verkligen köpa en?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Husqvarna340sg  
#743671 Ja kan man inte hantera en motorsåg riktigt kanske mn ska ha trio brake

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

JörgenO  
#743673 Och där kom månadens mest mogna inlägg… väl kämpat 🤣 🤣 🤣 !!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).