fre 14 jan 2022, 11:33#743479
Mange skrev:Niking skrev:
Har dock inte saknad triobrake på mina batteridrivna 536 LiPX och 540i XP. Kedjan brukar stanna snabbt nog ändå, tycker jag.
/Niklas
Jag har nu läst igen som du bad mig.
Tror du verkligen modell och drivmedel har betydelse i ett kastskydd?
Ser mer ut som du inte har nåt annat o prata om än just modellbeteckning.
Det borde inte få säjas en såg utan den har den säkerhetsutrustning som finns tillgänglig.
Det är viktigare än den ringa klimat påverkan sågen har när man tittar i större perspektiv.
Mange! Som jag skrev, så saknar jag
inte triobrake på mina batterisågar (536 LiXP och 540i XP). Anledningen är helt enkelt att kedjan stannar väldigt fort, efter att jag släppt gasen. (Och ja, de har ett vanligt kastskydd)
Tror att Stihl också erbjuder en snabbstopp av kedjan på någon eller några bensinmodeller, men att dessa modeller tyvärr inte kan kombineras med handtagsvärme. (Hur fort kedjan stannar på Stihls batterisågar, vet jag ej).
Däremot så på mina bensindrivna motorsågar (242 XPG, 346 NE XPG och 560 XPG) tar det dock några sekunder för kedjan att stanna, efter att jag släppt gasen. Ibland kan t.o.m. kedjan snurra på tomgång (vilket jag hittills aldrig råkat ut för på någon batterisåg). Därför känns det väldigt tryggt med triobrake på dessa bensinsågar (vilket jag alltså har på min 242 XPG och 346 NE XPG, men tyvärr inte på min 560 XP).
Alltså: stannar kedjan snabbt, så känns inte triobrake helt nödvändigt för mig.
Men brukar däremot kedjan fortsätta att rotera några sekunder, efter att man släppt gasen, så känns däremot triobrake desto mer nödvändig.
Sedan tillkommer ju också kastrisken. Ju starkare såg, ju högre blir kastrisken. Och en 50-70 kubikmeter är onekligen starkare än en motsvarande 35-40 kubiks batterisåg... Därför känns också triobrake mer motiverat på vanliga bensinsågar än på dagens batterisågar.
/Niklas
/Niklas