Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

64 inlägg 11149 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

T Landström  
#743269 Den få gångerna jag har problem med triobrake är när jag kapar och inte böjer på benen när jag närmare mig backen...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743291
Lasse550 skrev:Det är den nya, Mark II!!! väntat på att den ska komma och hr bokat en nu :) ville ha en gedigen såg med triobrake. Husqvarna skriver:
Kylkapaciteten hos Husqvarna 550 XP® Mark II har förbättrats med 13 % jämfört med den tidigare generationens 50cc motorsågar från Husqvarna. Detta möjliggörs genom tre viktiga förbättringar:
1) Ett optimerat luftflöde.
2) Fler kylflänsar i kritiska områden, vilket bidrar till en effektivare värmeavledning av cylindern.
3) En isolerande värmesköld, speciellt utvecklad för de nya sågarna, som förseglar cylinderutrymmet och minimerar värmeläckaget. Detta hjälper till att hålla förgasaren sval så att det blir enklare att starta när det är varmt. Dessutom håller en helt ny ljuddämpare temperaturen nere.

Luftflödet är inte mycket man kan påverka då det kyler sämst där det behövs mest.
Böst har det funkar med mer fläns som ledet bort värme dit flåset är. Ny ör xtorq cylindern tyngre än de gamla öven utan fläns så det blir en kompromiss i vikt o kylning.

2) Det är kanske inte mängd eller yta fläns som är problemet, mer värme utvecklingen och behovet av bättre kylning. Det har ju funnts de med dubbelt så mycket fläns och ändå gått varmt....

3) Det har alltid varit avdelat mellan cylinder och förgasare. Kan inte komma på nån modell som inte är avdelad.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Lasse550  
#743323
Mange skrev:Jag gillar marknadsföring. Det behöver inte vara ligiskt.
Vad förbokar man om den äntligen är här?


Det var inga problem att boka den. bra att man kan göra det när den är på ingång så vet man att man inte står utan 👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743325 Du står nog inte utan en såg i serieproduktion utan begränsning på antal i denna produktion.
De vill nog boka upp så de inte tar hem fler än nödvändigt. Ligga på såg i lager är dyrt idag.
Inte ens tillverkarna har råd med det.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743335
T Landström skrev:Den få gångerna jag har problem med triobrake är när jag kapar och inte böjer på benen när jag närmare mig backen...


Vid underkvistning brukar jag stöd bakre handtaget mot låret, då kan jag trycka till triobraken. Annars märker man inteav den, vet inte hur folk gör som stör sig på den? 🤔

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Sture Andersson  
#743336 Jag hade det på min 550 ,kan väl inte känna att jag var jättenöjd med det, men det löste vår herre åt mig .Körde fast sågen vid ett kap ,såga loss den med en annan såg ,stocken ramla ner och klippte av Trio Braken och så var det löst .

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

T Landström  
#743399
Mangan skrev:
T Landström skrev:Den få gångerna jag har problem med triobrake är när jag kapar och inte böjer på benen när jag närmare mig backen...


Vid underkvistning brukar jag stöd bakre handtaget mot låret, då kan jag trycka till triobraken. Annars märker man inteav den, vet inte hur folk gör som stör sig på den? 🤔


Jag har inte heller förstått hur dom gör...
Har även hört många som anser att det är i vägen utan att ha testat en såg med triobrake...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743421 Det borde sitta på alla såg under 63cc.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743424
Mange skrev:Det borde sitta på alla såg under 63cc.


Åtminstone på bensindrivna motorsågar. Har triobrake på min 242 XPG och 346 NE XPG. Skulle gärna ha det på min 560 XPG.

Har dock inte saknad triobrake på mina batteridrivna 536 LiPX och 540i XP. Kedjan brukar stanna snabbt nog ändå, tycker jag.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 14 jan 2022, 00:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743433 Magiskt bra maskiner du har som inte behöver kastskydd..
Släng i ett par AA batterier under toppkåpan på 560'n, det hjälper nog.!
Men vi som lever i verkligheten vet att det skiter sig ibland och kast skydd behövs. Oavsett drivmedel.

Det birde varit standard på alla mindre såg oavsett drivkälla.

Det är inte drivmedlet man skadar sig på vid kast utan kedjan, Niking.
Vissa moment är högerhandsskydd det enda som funkar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743434 Kastskydd är lagkrav, och finns på alla sågar. Skall även den här tråden bli en diskussion om batterier?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743436
Mange skrev:Magiskt bra maskiner du har som inte behöver kastskydd..
Släng i ett par AA batterier under toppkåpan på 560'n, det hjälper nog.!
Men vi som lever i verkligheten vet att det skiter sig ibland och kast skydd behövs. Oavsett drivmedel.

Det birde varit standard på alla mindre såg oavsett drivkälla.

Det är inte drivmedlet man skadar sig på vid kast utan kedjan, Niking.
Vissa moment är högerhandsskydd det enda som funkar.


Ja, Husqvarnas professionella batterisågar är väl närmast "magiska". Du borde verkligen testa dem med ett öppet hjärta!

Men ta och läs mitt förra inlägg igen, istället för att skiva diverse rappakalja om batterimaskiner, Mange.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743473
Niking skrev:
Har dock inte saknad triobrake på mina batteridrivna 536 LiPX och 540i XP. Kedjan brukar stanna snabbt nog ändå, tycker jag.
/Niklas

Jag har nu läst igen som du bad mig.

Tror du verkligen modell och drivmedel har betydelse i ett kastskydd?

Ser mer ut som du inte har nåt annat o prata om än just modellbeteckning.

Det borde inte få säjas en såg utan den har den säkerhetsutrustning som finns tillgänglig.
Det är viktigare än den ringa klimat påverkan sågen har när man tittar i större perspektiv.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743479
Mange skrev:
Niking skrev:
Har dock inte saknad triobrake på mina batteridrivna 536 LiPX och 540i XP. Kedjan brukar stanna snabbt nog ändå, tycker jag.
/Niklas

Jag har nu läst igen som du bad mig.

Tror du verkligen modell och drivmedel har betydelse i ett kastskydd?

Ser mer ut som du inte har nåt annat o prata om än just modellbeteckning.

Det borde inte få säjas en såg utan den har den säkerhetsutrustning som finns tillgänglig.
Det är viktigare än den ringa klimat påverkan sågen har när man tittar i större perspektiv.


Mange! Som jag skrev, så saknar jag inte triobrake på mina batterisågar (536 LiXP och 540i XP). Anledningen är helt enkelt att kedjan stannar väldigt fort, efter att jag släppt gasen. (Och ja, de har ett vanligt kastskydd)

Tror att Stihl också erbjuder en snabbstopp av kedjan på någon eller några bensinmodeller, men att dessa modeller tyvärr inte kan kombineras med handtagsvärme. (Hur fort kedjan stannar på Stihls batterisågar, vet jag ej).

Däremot så på mina bensindrivna motorsågar (242 XPG, 346 NE XPG och 560 XPG) tar det dock några sekunder för kedjan att stanna, efter att jag släppt gasen. Ibland kan t.o.m. kedjan snurra på tomgång (vilket jag hittills aldrig råkat ut för på någon batterisåg). Därför känns det väldigt tryggt med triobrake på dessa bensinsågar (vilket jag alltså har på min 242 XPG och 346 NE XPG, men tyvärr inte på min 560 XP).

Alltså: stannar kedjan snabbt, så känns inte triobrake helt nödvändigt för mig.

Men brukar däremot kedjan fortsätta att rotera några sekunder, efter att man släppt gasen, så känns däremot triobrake desto mer nödvändig.

Sedan tillkommer ju också kastrisken. Ju starkare såg, ju högre blir kastrisken. Och en 50-70 kubikmeter är onekligen starkare än en motsvarande 35-40 kubiks batterisåg... Därför känns också triobrake mer motiverat på vanliga bensinsågar än på dagens batterisågar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG Mark II TrioBrake??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743481 Kastrisk finns alltid men är högre i vissa arbets moment och har inget med hur fort kedjan stannar när du släpper gasen!
Dessa arbetsmoment man oftast får kast av görs mer sällan med större sågar.
Tittar man på statestik av inrapporterade skador är det mer sällan större såg.
Bakre kastskydd hjälper bra till att förhindra vissa rörelser i vissa moment som inte är så nyttiga och skaderisken är större.
Det har med att kedjan snurrar och är i rörelse att göra och du får kast med alla kedjesåg oavsett drivmedel i dessa.
Det hjälps inte att man är långt från verkligheten. Skaderisken är inte mindre för det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).